Selvitimme syksyn liikuntatrendit – katso 10+1 kohdan lista

Asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että rauhallisemmat ja rentoutumiseen tähtäävät liikuntamuodot kasvattavat edelleen suosiotaan. Toisaalta myös kovatehoisen harjoittelun uskotaan pitävän pintansa.

Kotimaa
Rentoutumista.
Joogan avulla pyritään auttamaan väkivaltaa kokeneita naisiaAOP

Kysyimme viideltä liikunnan parissa työskentelevältä asiantuntijalta, mitkä ovat tämän syksyn liikuntatrendit. Kokosimme asiantuntijoiden vastaukset alla olevaan listaan.

1. Jooga, kehonhuolto ja mindfulness

Asiantuntijoiden mukaan rauhalliset, mielen ja kehon hallintaan perustuvat tunnit kuten jooga ja pilates kasvattavat edelleen suosiotaan. Ihmiset kaipaavat yhä enemmän rauhoittumista ja rentoutumista arjen kiireiden keskellä. Joissain kuntokeskuksissa on tarjolla jopa erityisiä mindfulness-tunteja.

Eri joogalajit, esimerkiksi lämpimässä salissa tehtävä hot jooga ja ilmajooga, jossa joogaliikkeitä tehdään katosta roikkuvien liinojen varassa, ovat syksyn trendilajeja.

Kolme naista joogaa.
AOP

2. Kovatehoinen harjoittelu, esim. HIIT tai Crossfit

Myös erittäin kovatehoinen harjoittelu, jossa kehoa haastetaan äärimmilleen on haastattelemiemme asiantuntijoiden mukaan edelleen suosittua. Esimerkiksi HIIT (High Intensity Interval Training) on lyhyt, mutta kovatehoinen treeni, jossa tehdään muutamien kymmenien sekuntien mittaisia sykettä nostavia harjoituksia joiden välissä pidetään lyhyitä lepotaukoja. Crossfitissa puolestaan yhdistellään lihasvoima- kestävyys- ja notkeusharjoittelua.

Harrastajia Kuopion Crossfit-salilla.
Kuopiossa crossfitin harrastajista enemmistö on naisia.Timo Heikura / Yle

3. Tanssilliset tunnit

Eri tanssityylejä yhdistävä takavuosien hittilaji zumba on alkanut menettää suosiotaan. Sen tilalle ovat tulossa esimerkiksi 80-luvulta inspiraatiota hakevat Back to the 80's -tunnit, twerkkaus ja burleskitanssi.

4. Luonnossa tapahtuva juoksu ja triathlon

Asiantuntijat arvelevat, että poluilla tapahtuva juoksu eli polkujuoksu kasvattaa edelleen suosiotaan. Polkujuoksuun liittyy myös mielenhallintaa, koska jokaiseen askeleeseen täytyy keskittyä. Myös triathlonin, jossa yhdistyvät juoksu, pyöräily ja uinti, arvellaan kasvattavan suosiotaan.

Juoksevat jalat metsäympäristössä.
Anu Pöntinen / Yle

5. Kehonpainoharjoittelu

Viime vuosina kovassa nosteessa ollut kehonpainoharjoittelu on voimaharjoittelua, jossa vastuksena käytetään oman kehon painoa. Treenin voi siis tehdä melkein missä vain. Tyypillisiä liikkeitä ovat esimerkiksi erilaiset lankut, askelkyykyt ja leuanveto.

6. Movement-tunnit

Movement-tunneilla liikutaan esimerkiksi ryömimällä, matelemalla ja tasapainoilemalla. Ydinajatus on kehittää tärkeitä fyysisiä perustaitoja, jotka monilla ovat heikentyneet

7. Pokémon Go ja geokätköily

Trendikästä on nyt myös kännykän avulla harrastettava liikunta. Kesän hittikännykkäpelissä Pokémon Gossa liikutaan ulkona ja kerätään kännykän avulla virtuaalisia Pokemon-hahmoja. Geokätköily on niinikään ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköjä kännykän avulla. Ohjeet kätköjen löytymiseksi löytyvät internetsivustoilta.

8. Barre

Yhdysvalloissa suosioon noussut barre on ryhmäliikuntatunti, jossa hyödynnetään balettitankoa. Laji yhdistää baletin ja lihaskuntotreenin.

9. Spinning eli sisäpyöräily

Ryhmäliikuntalaji, jossa poljetaan kuntopyörää ohjaajan opastuksella, on kestosuosikki. Syksyllä ulkopyöräilykauden päättyessä ihmiset innostuvat taas sisäpyöräilystä.

10. Luontoliikunta

Erähenkinen luontoliikunta, esimerkiksi vaeltaminen ruska-aikaan nostaa suosiotaan syksyllä. Luonnossa liikkuminen myös rauhoittaa ja helpottaa tietoista läsnäoloa.

Lisäksi Sats Elixian Pohjoismaiden ryhmäliikuntapäällikkö Inka Hase nosti esiin teknologisten apuvälineiden kasvavan roolin kaikessa treenaamisessa:

+1 Applikaatiot ja online training

Ihmiset seuraavat omaa harjoitteluaan yhä enemmän erilaisten teknologisten apuvälineiden kuten älypuhelinten, askelmittareiden ja urheilukellojen avulla. Myös netin välityksellä tapahtuva online-training kasvattanee suosiotaan.