Ilmastonmuutos avasi Luoteisväylän matkustajalaivoille – ensimmäinen luksusristeilijä suuntasi Arktikselle

Suuren risteilyaluksen matka syrjäiselle Luoteisväylälle on herättänyt kysymyksiä turvallisuudesta ja risteilyjen aiheuttamasta kuormituksesta arktiselle luonnolle.

ilmasto
Satelliittikuva arktisesta alueesta.
Luoteisväylää Nasan satelliittikuvassa.NASA

Alaskasta tiistaina matkalle lähtenyt luksusristeilijä Crystal Serenity pyrkii olemaan ensimmäinen kaupallinen matkustaja-alus, joka kulkee Pohjois-Amerikan mantereen pohjoispuolitse kulkevan meritien eli Luoteisväylän läpi.

Risteily on osa ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvää arktisen alueen turismia, jota kiihdyttävät kohoavat lämpötilat ja vähenevä jään määrä.

Crystal Serenityn noin 1 600 kilometriä pitkä reitti kulkee Anchoragesta pohjoiseen Beringinsalmen läpi Luoteisväylää pitkin ja Grönlannin kautta New Yorkiin.

Alusta operoivan amerikkalaisen Crystal Cruises -yhtiön mukaan matkan on määrä kestää 32 päivää.

Arktinen risteily aiheuttaa loven lompakkoon

Liput risteilylle maksoivat vähintään reilut 20 000 dollaria. Kalleimpien lippujen hinnat liikkuivat kuusinumeroisissa summissa.

Hinta ei sisällä lisäaktiviteetteja kuten helikopterilentoa tai vierailua jäätikölle Grönlannissa.

250-metriselle alukselle mahtuu noin tuhat matkustajaa ja 650 miehistönjäsentä. Crystal Cruisesin mukaan risteily on loppuunmyyty. Yhtiö suunnittelee uutta risteilyä ensi vuodelle.

Luoteisväylän läpi purjehti ensimmäisenä norjalainen tutkimusmatkailija Roald Amundsen yli sata vuotta sitten. Reitti on ollut suhteellisen jäätön vasta viime vuosina.

Kartta
Crystal Serenity -risteilualuksen reitti.Yle Uutisgrafiikka

Matkan turvallisuus huolettaa

Olosuhteet Luoteisväylällä ovat silti erittäin vaativat luksusristeilijälle. Suurikokoinen laiva joutuu kulkemaan kapeita väyliä pitkin sekä väistelemään jäävuoria ja tuhansia saaria, kertoo The Telegraph (siirryt toiseen palveluun).

Vain 30 alusta kulki Luoteisväylän läpi onnistuneesti vuonna 2012, jolloin reitillä olevan merijään määrä oli ennätysvähäinen, kirjoittaa National Geographic (siirryt toiseen palveluun).

Crystal Serenityn matka on herättänyt kysymyksiä risteilyn turvallisuudesta. Luoteisväylä on erittäin syrjäistä aluetta.

Aluksen reitin varrella olevat pienet kaupungit eivät selviäisi kaikista hoitoa vaativista potilaista suuressa hätätapauksessa. Jos laiva jäisi jumiin tai tarvitsisi apua, niin avun saaminen paikalle olisi vaarallista, epävarmaa ja haastavaa, listaa The Washington Post (siirryt toiseen palveluun).

Lehden mukaan Yhdysvaltain ja Kanadan viranomaiset ovat auttaneet Crystal Cruisesia risteilyn suunnittelussa ja mahdollisiin hätätilanteisiin varautumisessa.

Aluksen matkassa seilaa jäänmurtaja ja mukana on myös kaksi helikopteria, joiden tehtävänä on havainnoida edessä olevaa jäätilannetta.

Risteilyliikenne kuormittaa ympäristöä

Maailman luonnonsäätiö WWF on syyttänyt Crystal Cruisesia koskemattoman arktisen luonnon vaarantamisesta.

– Ainutlaatuinen luonto on jo rasittunut lämpenevästä ilmastosta ja merijään häviämisestä. Suurten risteilyalusten saapuminen tähän osaan maailmaa voi vaarantaa luontoa yhä enemmän, Britannian WWF:n napaseudun ohjelmajohtaja Rod Downie sanoi The Guardianille (siirryt toiseen palveluun).

Arktisen alueen suvereniteettiä ja ilmastonmuutosta tutkiva Brittiläisen Kolumbian yliopiston professori Michael Byers arvioi Reutersille, että Crystal Serenity ei luultavasti aiheuta ongelmia, mutta jatkossa vastaavat risteilyt lisääntyvät.

Byersin mukaan suurilla laivoilla on merkittävät hiilijalanjäljet ja niiden mahdollisesti aiheuttamilla onnettomuuksilla olisi tuhoisa vaikutus arktisen alueen herkkään luontoon.

– Alukset käyttävät ilmastonmuutosta hyväkseen ja aiheuttavat vielä enemmän ilmastonmuutosta. Se on valtava ongelma ja kamalan ironista, Byers sanoi.

Kanadan luoteisalueiden paikallishallituksen Twitter-tilin julkaisemassa tviitissä näkyy Crystal Serenity -alus.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Lähteet: Reuters