Kansallisoopperaan kiinnitetty Esa-Pekka Salonen: "On järjetön ajatus, että taiteen tulisi maksaa itsensä takaisin"

Kansallisoopperan ja -baletin taiteelliseksi partneriksi nimitetty Esa-Pekka Salonen nähdään tulevina vuosina useiden oopperaproduktioiden kapellimestarina Suomessa. Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa vaikuttanut maestro antautuu uuden pestinsä myötä myös taiteiden puolestapuhujaksi.

kulttuuri
 Esa-Pekka Salonen
Esa-Pekka SalonenPetteri Paalasmaa / AOP

Oopperataiteella menee Suomessa vallan hyvin, jos on Esa-Pekka Salosta uskominen. Kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluvan suomalaiskapellimestarin mukaan positiivinen nykyhetki ei tarkoita sitä, etteikö asian puolesta kannattaisi puhua.

– Kun kyseessä on kallis ja monimutkainen taidemuoto, niin on selvää, että mitä suuremmat kansanosat sitä tukevat, sitä parempi tulevaisuudelle ja taiteelliselle sisällölle, Salonen sanoo.

Kumppanuus Kansallisoopperan ja -baletin kanssa ei tarkoita valmiiksi kirjoitettuja poliittisia kannanottoja, vaikka pestiin kuuluu myös puhuminen taiteiden puolesta.

– Ei minulla ole mitään varsinaista yhteiskuntastrategiaa, mutta mielelläni olen puhemiehenä silloin, kun tarvitaan. Esimerkiksi tässä nyt.

Kansallisoopperan taiteellisen johtajan Lilli Paasikiven kaudella ohjelmisto on ollut tarkoituksellisen monipuolista ja eri taidemuotoja yhdistelevää. Strategialla on yritetty tavoitella uutta yleisöä, ja tavoite on täyttöasteiden perusteella onnistunut. Toisaalta on tullut kritiikkiä liian kevyestä ohjelmistosta.

– Ajatus siitä, että saadaan kansa liikkeelle ja jopa sellaiset tulemaan paikalle, jotka eivät ole koskaan käyneet oopperatalossa, voittaa kirkkaasti mahdolliset huonot puolet. Minun mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa.

Erityisesti häiritsee tietämättömyyden ihannointi

New York Times on kutsunut Salosta koko New Yorkin musiikilliseksi johtajaksi. Maestro on Philharmonicin nimikkosäveltäjä ja tuttu näky Metropolitan-oopperassa. Maailmanpolitiikan kuohujen keskellä ja Yhdysvaltojen presidentinvaalien alla kulttuurin merkitys on suurimmillaan.

– Se mikä minua erityisesti häiritsee Trumpin kampanjassa on populistinen anti-intellektualismi. Että jos ei tiedetä mistään mitään, niin se on hienoa. Kulttuuri tietysti pyrkii olemaan vastapaino tällaiselle ajattelulle.

Hyvä kulttuurielämys antaa Salosen mukaan eväät viisaampaan, syvällisempään ja onnellisempaan elämään.

– Että mennään syvemmällle ja kohdataan vaikeita ja monimutkaisiakin asioita, mutta perusta on se, että se kannattaa.

Yhdysvalloissa taidelaitokset toimivat lähes yksityisin varoin, mutta Suomen kokoisessa maassa vastaava ei ole mahdollista. USA:n malli on siinä mielessä tehokas, ettei kulttuurielämä heilahtele herkästi politiikan mukana.

– Koska ei ole esimerkiksi kulttuuriministeriä, joka saattaa yhdellä kynänraapaisulla poistaa kulttuurilaitoksen maanpinnalta.

Suomen mallia, jossa valtio tukee kulttuuria, Salonen pitää välttämättömänä.

– Jos täällä ei olisi valtiovaroin tuettua korkeakulttuuria, niin ei täällä olisi mitään.

Suomen ja USA:n vertailu keskenään on hedelmätöntä, sillä järjestelmät ovat perustavanlaatuisesti erilaiset. Salonen vinkkaa, että talouspuolella olisi silti opittavaa.

– Jenkeistä voi oppia yhteistyökumppanuuden ja taidesponsoritoiminnan mekanismeja, mutta sellaisinaan niitä ei voi tänne soveltaa.

Salonen on havahtunut viime aikoina Suomessa puheenvuoroihin, joissa penätään taiteilta omavaraisuutta.

– On järjetön ajatus, että taiteiden tulisi maksaa itsensä takaisin. Samalla tavalla voitaisiin sanoa, että lääketieteen tai koulujen tulisi maksaa itsensä takaisin. Jos korkeakulttuuri häviää yhteiskunnasta, elämän merkityksellisyys kärsii niin pahasti, ettei tässä ole enää mitään järkeä.

"Tuntuu hyvältä antaa jotakin takaisin"

Taiteellisen partnerin pesti on Saloselle räätälöity. Sävellystöiden ja kapellimestariperiodien lisäksi tärkeintä vaikuttaa olevan se, että Salonen on antanut kasvonsa oopperainstituutiolle. Parempaa mentoria maailmasta saa etsiä.

– Mä oon nyt tämmönen – näitä asioita mä teen: sävellän ja johdan orkestereita. Tavallaan tulen tänne olemaan minä, ja sitten teen kaikkea muutakin mitä teen.

Esa-Pekka Salonen
Kapellimestari Esa-Pekka Salonen on Grammy-ehdokkaana Frank Zappa -levyllään.Clive Barda

Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa huippu-uransa luonut Salonen odottaa innoissaan tulevia projekteja Suomessa.

– Olen saanut täältä niin paljon opiskeluaikoina ja myöhemminkin, että tässä vaiheessa tuntuu hyvältä antaa jotakin takaisin. Olen ollut ulkomailla 35 vuotta, ja nyt voin antaa suuresti arvostamalleni instituutiolle sellaista, mitä he eivät muuten ehkä saisi.

Salosen pesti alkoi 2. syyskuuta ensi-iltansa saavalla Richard Straussin Elektralla. Taiteellisen kumppanuuden taustalla on syksyllä 2019 alkava Richard Wagnerin Ring-sarja. Kansallisooppera ja -baletti etsii Salosen rinnalle kapellimestaria, joka vastaa perusrepertuaarista. Työnkuva määrittyy valitun maestron mukaan, kuten tehtiin Salosen kohdalla. Mikko Franckin ja Michael Güttlerin työlle ylikapellimestarina ei siis haeta jatkajaa.