1. yle.fi
  2. Uutiset

Iso osa paikallispoliitikoista vastustaa HSL:n lippuhintojen korotusta

HSL ilmoitti aiemmin kuuden prosentin hinnankorotustarpeesta. Pääkaupunkiseudun kunnallispoliitikot keskustelevat parhaillaan muista mahdollisuuksista. Monen mielestä lippuhintoja ei pitäisi korottaa. Asiasta tehdään lopullinen päätös lokakuussa.

Kotimaan uutiset
Matkakortin lukulaite Vuosaaren metroasemalla.
Tiina Jutila / Yle

HSL enteilee, että lippujen hinnat nousevat jatkossa noin kuudella prosentilla. Noin puolet lippuhinnoista rahoitetaan tällä hetkellä HSL:n piiriin kuuluvien kuntien verotuksen kautta. Kunnat voivat halutessa myös antaa suuremman osan verorahoistaan HSL:n toimintaan.

– Toivottavasti ei tarvitsisi nostaa hintoja merkittävästi. Edellytyksenä tälle kuitenkin on, että kunnat nostavat tilapäisesti verotukeaan. Tässä taloudellisessa tilanteessa ihmisillä ei ole varaa maksaa enemmän lipuistaan, Brörn Månsson (rkp.) sanoo.

Månssonin mukaan on luultavasti epärealistista olettaa, että jokainen kunta olisi valmis korottamaan osuuttaan, ja sen vuoksi kuuden prosentin korotuksia tullaan tarvitsemaan.

Månssonilla on asiassa kaksoisrooli. Hän istuu HSL:n johtokunnassa ja on ollut mukana laatimassa ehdotusta lippuhintojen korotuksista. Samaan aikaan hän on kuitenkin vedonnut poliitikkoihin kaupunginvaltuustoissa ja vaatinut kuntien vastuuta isommaksi.

– Eihän verotukien nostaminenkaan hauskaa ole sekään, Månsson sanoo.

Keskustelut eri puolueissa ovat parhaillaan käynnissä

SDP:n ryhmä kokoontuu Helsingissä keskustelemaan asiasta ensi viikolla.

– Ainakin valmisteluvaiheessa olen mukana puolustamassa edullisia lippuhintoja. On parempi jos aluksi tavoitteet asetetaan korkealle, Thomas Wallgren (sd.) sanoo.

Vasemmistoliiton Dan Koivulaakso on samoilla linjoilla Wallgrenin kanssa. Koivulaakson puhuu isomman kuntien verotuen puolesta.

– Suhtaudun lippujen hinnankorotuksiin kriittisesti. Kaupungissa liikkuminen on jokaisen perusoikeus ja jokaisella täytyy olla mahdollisuus päästä töihin, hakea työtä tai opiskella, sanoo Dan Koivulaakso (vas.)

Vihreiden Otso Kivekäs uskoo, että muutaman prosentin hinnankorotus olisi riittävä kattamaan kasvaneet liikennekustannukset.

– Tapa, jolla suuret liikenneinvestoinnit maksatetaan matkustajilla on kestämätön. Länsimetrosta hyötyy Espoon kaupunki kaavoituksen kautta ja Jokerista tulevaisuudessa Helsinki. Siksi kuntien pitää nämä investoinnit myös maksaa, Kivekäs sanoo.

Kokoomuspoliitikko Arja Karhuvaara näkee asiassa sekä hyviä -että huonoja puolia.

– Olisi hyvä jos työmatkalaisilla olisi mahdollisuus matkustaa edullisesti, mutta ei ole edullista, että suurempi vastuu lankeaa Helsingin kaupungin harteille. Asiasta täytyy vielä keskustella yksityiskohtaisemmin, ja iso kysymys on se, kuinka iso osuus jää Helsingin maksettavaksi?

Verotuen nosto vaatii jokaisen kunnan hyväksynnän

Jotta HSL saisi jatkossa prosentuaalisesti isomman verotuen kunnilta, on jokaisen seitsemän kunnan suostuttava korotukseen. Kunnat ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kirkkonummi, Kerava ja Sipoo. Tämänhetkinen sopimus on viisikymmentä prosenttia.

Espoon kaupunginvaltuutettu Misha Eriksson (rkp.) ei pidä hinnannousua hyvänä vaihtoehtona.

– On tietenkin hyvin valitettavaa, että hinnankorotus on shokeeraavan suuri, jos näin voi sanoa. Mutta korotus olisi voinut olla vielä isompi, ja sen vuoksi on sanottava, että on oltava tyytyväinen, siitä, ettei korotus ollut pahempi.

Eriksson ei kuitenkaan usko, että korotetut hinnat houkuttelevat ihmisiä käyttämään julkista liikennettä. Eriksson uskoo, että hintojen alhaalla pitäminen veronmaksun kautta olisi parempi vaihtoehto.

– Ei se ole typerältä kuulostava vaihtoehto. Suoraan matkustajien taskuista rahan ottaminen ja julkisen liikenteen käytön vähentäminen kuulostaa typerämmältä vaihtoehdolta, Eriksson sanoo.

Patrik Karlssonin mukaan (rkp.) Vantaalla keskustelu lippuhinnoista ei ole vielä alkanut kunnolla. Hän vastustaa muiden puoluetovereidensa tavoin lippuhintojen korottamista ja uskoo, että asia tulee nostattamaan paljon kiivasta keskustelua niin poliitikkojen kuin kansalaisten parissa.

– Länsimetro tulee varmasti toimimaan syntipukkina ja saamaan paljon negatiivista palautetta paikallisilta asukkailta syksyn mittaan, Karlsson sanoo.

Karlsson on kuitenkin yksi harvoista poliitikoista, jotka edelleen vastustavat verotukien nostamista.

– Jos verotukia nostetaan, on laadittava selvitys kuluista. Kunnat osallistuvat jo nyt isolla prosenttiosuudella HSL:n tukemiseen.

Lopulliset ratkaisut tehdään lokakuussa

Vielä ei ole selvää, kuinka paljon lippuhinnat nousevat tarkalleen. Päätöksiä kaivataan nopeasti, ja HSL on pyytänyt kunnilta selvitystä asiasta elokuun aikana. Kuntien harkittavana on nyt kolme eri asiaa – palvelun taso, hintataso ja kuntien osuuden määrä.

Syksyllä, lokakuussa, HSL:n on määrä ilmoittaa, minkä hintaisia julkisen liikenteen liput ovat ensi vuonna.

Voit lukea Svenska Ylen uutisen asiasta tästä

Lue seuraavaksi