Parkki-Pirkolle voi puhua: "Ei se pysäköintivirhemaksu ole aina pakollinen lopputulos"

Pysäköinninvalvoja antaisi autoilijoille paljon mieluummin opastusta ja vinkkejä kuin virhemaksulapun. 15 vuotta pysäköinninvalvojana toiminut Marjaana Parkkinen on iloinen, että puhuminen autoilijoiden kanssa on lisääntynyt.

liikenne
Marjaana Parkkinen
Niko Mannonen / Yle

Kaupungin pysäköinninvalvojat kirjoittavat Kajaanissa vuosittain 4 000–5 000 pysäköintivirhemaksulappua, eli yli 10 maksulappua joka päivä. 15 vuotta pysäköinninvalvojana työtä tehnyt Marjaana Parkkinen kertoo, että vaikka korjaamista riittää, pysäköintitaidot ovat Kajaanissa hyvät.

– Olen positiivisesti yllättynyt siitä, miten paljon pysäköintitaidot ovat parantuneet takavuosista. Lippuautomaattien tulo katukuvaan on saanut autoilijat huolellisiksi pysäköintimaksujen kanssa.

Parkkinen arvioi, että pysäköintivirheen takana on usein silkka ajattelemattomuus.

– Autoilijalla on ehkä kiire, ja maksu vain unohtuu. Toki huolellisuus on edullisempaa autoilijalle.

Pysäköintimaksun voi hoitaa monella tapaa. Lippuautomaattiin voi syöttää kolikoita tai käyttää pankkikorttia, ja lisänä on vielä kännykkäsovelluksella maksettava pysäköinti. Vaikka tapoja on monia, pysäköinninvalvojat pysyvät omine keinoineen kartalla siitä, kuka on maksanut ja kuka ei.

– Meillä on sovellus, joka näyttää, onko kännykkämaksu hoidettu ja paljonkopysäköintiaikaa on jäljellä. Parkkikiekot ja lippujen aikatiedot käydään kävellen tarkastamassa auto kerrallaan.

Pysäköintivrhemaksu
Pysäköintimaksu ei ole aina pakollinen lopputulos. Pysäköinninvalvoja haluaa myös keskustella ja antaa vinkkejä autoilijoille. Niko Mannonen / Yle

Virhemaksusta puhumisen kulttuuriin

Kaupungin pysäköinninvalvojat kulkevat yleensä tarkastuskierroksella pareina.

– Se helpottaa työtä. Ei ole pelkkä suojakeino vihaisten autoilijoiden varalta, hymähtää Parkkinen.

Yritän muistuttaa itseäni siitä, että tilanteet ja asiat riitelevät, eivät ihmiset. Pienen paikkakunnan etuja on, että ihmiset tuntevat meidät, ja juttusilla olo on luontevaa.

– Ihmiset tulevat nykyään keskustelemaan meidän kanssamme, ja siihen me pyrimmekin. Tietysti joskus tulee ikäviä tilanteita, mutta enemmistö hyväksyy sen, että on tullut tehneeksi virheen. Totta kai pysäköintivirhemaksu harmittaa.

Parkkisen mukaan epämiellyttäviä tilanteita varten pitää kuitenkin valmistautua.

– Kyllä itseään pitää tsempata, että kaikkea ei ottaisi itseensä. Yritän muistuttaa itseäni siitä, että tilanteet ja asiat riitelevät, eivät ihmiset. Pienen paikkakunnan etuja on, että ihmiset tuntevat meidät, ja juttusilla olo on luontevaa.

Puhuminen on suunta, johon pysäköinninvalvojat työssään tähtäävät, vaikkakin on tilanteita, joissa ei virhemaksulapun kirjoittamistakaan voi välttää.

– Puhuminen on lisääntynyt viime vuosina hyvin paljon. Me haluamme keskustella ongelmatilanteissa ja antaa myös vinkkejä autoilijoille. Ei se pysäköintivirhemaksu ole aina pakollinen lopputulos.