Lakalaivasta Tampereen Pasila – raitiojunalla Pirkkalaan?

Vuoteen 2040 ulottuva kantakaupungin yleiskaavaluonnoksen painopisteet suuntaavat etelään ja joukkoliikenne virtojen varrelle. Jos yleiskaavaluonnos toteutuu, on Tampereelle muutaman vuosikymmenen sisällä toinen kaukojunien henkilöliikenneasema Lakalaivassa ja raitiotietä pääsee Koiliskeskukseen sekä Ylöjärvelle ja Pirkkalaan.

Kotimaa
Juna ohittamassa asemaa.
Henrietta Hassinen / Yle

Tampere suunnittelee Lakalaivaan toista kaukojunaliikenteen henkilöasemaa. Sille on varattu tila vuoteen 2040 ulottuvassa kantakaupungin yleiskaavaluonnoksessa. Suunnitelmassa kaupungin painopiste kehittyisi muutenkin radan vartta etelän suuntaan Viinikan, Rautaharkon ja Lakalaivan alueelle. Tämä vaatisi kuitenkin Viinikan ratapihan siirtoa.

– Päärautatieaseman lisäksi tämä kaupunkiseutu tarvitsee myös toisen henkilöliikenneaseman, jossa myös kaukojunat seisahtuvat, painottaa Tampereen kaupungin yleiskaava-arkkitehti Pia Hastio.

Lakalaivan ja etelän suunnan kehittäminen tukeutuu vahvasti tähän suunnitelmaan. Uuden yleiskaavan suunnittelijat ovat käyttäneet uuden henkilöliikenneaseman työnimenä Tampereen Pasilaa.

Päärautatieaseman lisäksi tämä kaupunkiseutu tarvitsee myös toisen henkilöliikenneaseman, jossa myös kaukojunat seisahtuvat.

Pia Hastio

– Uskon, että ihmiset ymmärtävät helposti, mistä on kysymys, kun Lakalaivaa verrataan Pasilan asemaan, Hastio kertoo.

Lännen suunnan Tesoman ja Lielahden, idän suunnan Koiliskeskuksen sekä etelän Hervannan ohella Lakalaivasta ollaan kaavailemassa uutta aluekeskusta. Yleiskaava-arkkitehti painottaa Lakalaivan sijaintia.

Alueella on lukuisia elinkaarensa päässä olevia rakennuksia, joiden nykyinen toiminta ei kaavanlaatijoiden mukaan tule jatkumaan tulevaisuudessa samanlaisena. Lakalaivan alue voisi Pia Hastion mielestä rakentua aivan uudelleen täydentävällä asumisrakentamisella ja läheinen Vuoreskin on osa tulevaisuuden kokonaisuutta.

Ratikalla mennään tulevaisuudessa myös Ylöjärvelle ja Pirkkalaan

Yleiskaavaluonnoksessa on ennakoitu raitiotien rakentaminen, vaikka kaupunki ei ole tehnyt asiasta lopullista päätöstä. Nyt suunniteltujen linjojen lisäksi raitiotiesuunnitelmissa on uusia suuntia. Taysilta ratikka jatkaisi itää kohti Koiliskeskukseen asti, Lielahdesta raitiotie jatkuisi Ylöjärvelle ja suunnitelma pitää sisällään myös yhteyden Pirkkalaan.

– Mistä Pirkkalaan mentäisiin ei ole vielä aivan selvää, mutta jos Lakalaivassa on uusi henkilöliikenneasema niin olisi järkevää, että raitiotie ja asema olisivat lähellä toisiaan, yleiskaava-arkkitehti Pia Hastio pohtii.