Tietotekniikka-asiantuntija: Bonusta saa jopa omasta hautakivestä – ennen kaikkea kaupan etu

Tietotekniikka-asiantuntijan Petteri Järvisen mukaan on hyvä, että S-ryhmä antaa asiakkailleen mahdollisuuden vaikuttaa heistä kerättyjen tietojen käyttöön. Asiantuntija muistuttaa, että jopa lähikaupat keräävät kuluttajista hyvinkin luottamuksellisia asioita.

Kotimaa
Petteri Järvinen
Yle

Tietotekniikka-asiantuntija kiittää S-ryhmää päätöksestä, jonka mukaan asiakkaat voivat vaikuttaa heistä kerättyjen tietojen käyttöön.

Tänään uutisoitiin, että S-ryhmä ryhtyy tarjoamaan asiakkailleen uutta työkalua, joka mahdollistaa asiakastietojen paremman hallinnoinnin. S-ryhmä muutti asiassa linjaansa julkisen kohun ja viranomaisten selvityspyynnön vuoksi.

Muutama viikko sitten S-ryhmä ilmoitti, että se alkaa kerätä etukorttiasiakkaidensa tuotekohtaisia tietoja. Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvisen mukaan ilmoitusajankohta ei ollut sattumaa.

– Tässähän tehtiin vähän sellainen ovela juttu, että heinäkuun hiljaisimpaan aikaan S-ryhmä teki ison muutoksen henkilötietojen käsittelyyn ja varmaan yritti, että siitä ei tulisi mitään kohua. Mutta kohu tuli, ja se osoitti, että kansalaiset ovat huolissaan tietojensa käytöstä ja siitä, mitä niillä voidaan tehdä.

Ostostiedoilla piirretään hyvin tarkka henkilökuva

Asiakastietojen keräämiseen liittyy Järvisen mukaan monia ongelmia.

– Siihen liittyy kilpailuteknisiä asioita, eli bonuskorteilla vähennetään hintakilpailua ja hintojen läpinäkyvyyttä, mutta sitten siinä on tämä yksityisyyspuoli: esimerkiksi S-ryhmällä saa ostostietoja ihan kehdosta hautaan – jopa omasta hautakivestään saa bonusta, eli kyse ei ole pelkistä ruokatiedoista. Näillä ihmisestä voidaan piirtää hyvinkin tarkka kuva.

Järvisen mukaan asiakastietojen keräämisellä ja analysoinnilla voidaan selvittää asioita, jotka muuten olisivat luottamuksellisia, esimerkiksi terveyteen tai tulotasoon liittyviä tietoja. Yleensä kauppa vetoaa siihen, että tietojen avulla se saa muun muassa tehtyä yksilöidympää mainontaa.

– Mutta kyllähän se hölmöltä kuulostaa. Totta kai iso järjestelmä on ennen kaikkea kaupan etu, Järvinen toteaa.

Bonuskorttijärjestelmällä kaupat, eli Suomen kaksi vallalla olevaa keskusliikettä, pyrkivät Järvisen mukaan kilpailemaan ennen kaikkea ulkomaisia ketjuja ja verkkokauppoja vastaan, ei niinkään toisiaan.

Monille on jo tuttu asia, että muun muassa sosiaalisen median ja sähköpostin käytöstä tallentuu käyttäjätietoja kansainvälisille yrityksille. Järvisen mukaan harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että yhtä lailla oma lähikauppa kerää ihmisten tietoja.

– Siinä ihmisillä on heräämisen paikka, eli tietoa voidaan käyttää, ja se on arvokasta. Ja ihmisellä on periaatteessa oikeus omiin tietoihinsa. Ihmisen täytyy voida myydä niitä, jos haluaa.