Nuoret suomalaismuusikot testasivat taitojaan amerikkalaisen huippuorkesterin riveissä – "Yhteissoiton merkitystä ei pidä vähätellä"

Maailmankuulu Minnesotan sinfoniaorkesteri ja sen musiikillinen johtaja Osmo Vänskä aloittivat viikon mittaisen Euroopan-kiertueen Suomesta. Aikaa riitti konsertin lisäksi seuraavan sukupolven kouluttamiseen.

musiikki
Osmo Vänskä
Osmo Vänskä johti sunnuntaina Minnesotan orkesteria Lahden Sibeliustalossa. Maanantaina huippuorkesterin rivit täydentyivät suomalaisilla opiskelijasoittajilla.Berislav Jurišić / Yle

Lahden Sibeliustalon lavalla on tolkuton määrä muusikoita. Suuressa sinfoniaorkesterissa soittajia on noin sata, mutta nyt Antonín Dvořakin yhdeksättä sinfoniaa valmistautuu harjoittelemaan yhteensä 160–180 orkesterilaista.

Jättikokoonpanossa soittavat maailmankuulu Minnesotan sinfoniaorkesteri sekä suomalainen nuoriso-orkesteri Vivo, joka on ainoa valtakunnallinen nuorten koulutusorkesteri Suomessa. Kapellimestarina on Minnesotan johtaja Osmo Vänskä, joka nosti aikoinaan Sinfonia Lahden levytyksillään maailmanmaineeseen.

– Minnesotan orkesteri on tehnyt vuosikausia tällaisia side by side -harjoituksia kotona nuoriso-orkestereiden ja yliopisto-orkesterin kanssa.

Keväällä Vänskä ja Minnesotan orkesteri olivat mukana parantamassa Yhdysvaltojen ulkopoliittisia suhteita. Kokoonpano vieraili Kuubassa ensimmäisenä yhdysvaltalaisorkesterina tällä vuosituhannella.

– Soitimme Kuuban kansallisen nuoriso-orkesterin kanssa. Siitä tulee uutta energiaa, kun opiskelija ja ammattilainen istuvat keskenään lavalla. Tämä on tärkeää työtä, jossa olen hyvin mielelläni mukana.

Sibeliustalossa tunnelma oli välitön, kun nuoret muusikot ja kokeneet ammattilaiset tutustuivat toisiinsa. Suosikkisinfonia Uudesta maailmasta kuulosti tavallistakin mahtipontisemmalta. Vivon viulistista Lauri Sunista huomaa, että tilaisuus oli ikimuistoinen.

– Tuli todettua, että vaikka he ovat niin hirvittävän hyviä soittajia, niin hekin ovat vain ihmisiä. Orkesterissa soittamalla saa paremman käsityksen siitä, millaista muusikkous oikeasti on. Hirveän harvasta meistä tulee soolosoittajia, niin tämä on sitä muusikoiden perustyötä, Suni summaa.

Orkesterista apua kaikille aloille

Minnesotan orkesterin ja Vivon yhteistyö on Suomessa harvinaista herkkua. Erityisen tapauksesta tekee se, ettei Vivon soittajilta vaadita ammattiopiskelijan statusta. Muusikot ovat konservatorioiden ja musiikkiopistojen oppilaita ympäri Suomea.

Ammattiopiskelijoille perustettiin viime vuonna Orkesteriakatemia, jossa yhteistyötä tekevät Musiikkitalon päätoimijat Helsingin kaupunginorkesteri, Radion sinfoniaorkesteri ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia.

Nuoret ovat aina kannattava investointi.

Osmo Vänskä

Vänskän mielestä yhteissoiton opetuksella on merkitystä jo ennen kuin uravalinnat ja -tavoitteet on asetettu.

– Arvo ei ole vain siinä instrumentissa ja musiikissa, vaan kaikki oppivat paljon sellaista, mistä on hyötyä riippumatta siitä, mitä he myöhemmin tekevät, Vänskä sanoo.

Sellaisia arvoja ovat muun muassa yhteistyökyky ja pitkäjänteisyys.

– Ei ole vain minä, minä minä, vaan minä muiden kanssa. Lisäksi jokaisen instrumentin opiskelussa tarvitaan kärsivällisyyttä: se ei ole kaikki mulle heti, vaan jos harjoittelee tarpeeksi ja lahjakkuutta riittää, voi päästä huipulle. Ja vaikka huipputuloksia ei saavuttaisikaan, on oppinut sen, että on nähtävä vaivaa voidakseen toteuttaa haaveensa, Vänskä pyörittelee.

Amerikan mallin esteenä verotus

Vänskä on väsymätön musiikin puolestapuhuja. Tärkeään vientituotteeseen on hänen mukaansa panostettava, vaikka järjestelmä onkin tällä hetkellä toimiva.

– Jos joku asia on hyvä, niin se ei ole sitä ikuisesti, elei siitä pidetä huolta joka päivä. Musiikki on ollut Suomen erikoisvahvuus sata vuotta: vientiä kannattaisi tukea satsaamalla koulutukseen. On lyhytnäköistä karsia siitä pois.

Minnesotan orkesteri toimii Amerikan malliin yksityisellä rahalla. Yhteisharjoitukset nuoriso-orkestereiden kanssa eri puolilla maailmaa rahoittaa rikas, koulutusta suosiva pariskunta. Rahahanat ovat auenneet vaikeiden aikojen ja yli vuoden kestäneen työsulun jälkeen uudestaan. Vastaava mesenaattitoiminta vaatisi Suomessa rakenteellisia uudistuksia.

– Jotkut poliitikot ovat keksineet, että Suomessakin musiikki pitäisi saada rahoitettua yksityisillä lahjoituksilla. Joo, mutta silloin pitää laskea verotus alas kuten Amerikassa. Poliitikoita puuttuu laskukykyä, jos he yrittävät ajaa yksityisiä ihmisiä lahjoittamaan rahaa nykyisellä korkealla verotuksella.

Terveisiä pankkiireille

Vivo on Suomen ainoa nuorten valtakunnallinen koulutusorkesteri, koska Jean Sibelius -nuoriso-orkesteri joutui viime vuonna jäädyttämään toimintansa Nordean vetäydyttyä taustalta.

Vänskän mielestä on onni, että edes Vivo on vielä pystyssä. Kapellimestari toivoo, että Sibelius-orkesterikin voisi vielä joskus jatkaa toimintaansa.

– Nuoret ovat aina kannattava investointi. Pankkiirien kannattaisi muistaa, että nuorien rahoittaminen koituu koko maan hyväksi.