Video: Nämä neljä seikkaa kiinalaisten turistien palvelemisessa on syytä huomioida

Kiinalaisten turistien määrä Suomessa on kasvanut selvästi viime vuosina. Vuonna 2016 arviolta 300 000 kiinalaismatkustajaa kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Kiinalaisten turistien palvelemiseen liittyy omia erityishaasteitaan. Yle kokosi yhteen neljä keskeisintä asiaa, jotka kiinalaisten palvelemisessa on syytä huomioida.

talous
Uutisvideot: Nämä neljä seikkaa kiinalaisten turistien palvelemisessa on syytä huomioida
Uutisvideot: Nämä neljä seikkaa kiinalaisten turistien palvelemisessa on syytä huomioida

1. Huomioi kielimuuri

– Kiinalaisen mielestä voi olla loukkaavaa, jos hänelle puhutaan englantia, vaikka hän itse on puhunut kiinaa. Tällaisessa tilanteessa henkilökunnan on parempi etsiä lentokentältä kiinaa osaava henkilö, kertoo kiinalaisten turistien palvelemiseen erikoistunut lentokenttäopas Zhouyan Li.

2. Ole kohtelias

– On tärkeää olla kohtelias. Esimerkiksi kiinalaisen turistin astuessa sisään myymälään, on kohteliasta tervehtiä häntä. Tervehtiä voi vaikka englanniksi, jos myyjä ei itse osaa kiinaa. Kiinalaiset ymmärtävät kyllä tervehdyksen tarkoituksen, Li korostaa.

3. Käytä epäsuoraa kieltoa

– Epäsuora kielto liittyy kasvojen menettämiseen. Kiinalaisen asiakkaan mielestä voi olla myyjän kannalta noloa, jos hänellä ei ole jotain tuotetta tai hän ei voi myydä kyseistä tuotetta alennettuun hintaan. Silloin on parempi käytää epäsuoraa kieltoa, jotta asiakas ei koe tilannetta kiusallisena, Li opastaa.

4. Muista välttää epäonnen lukuja

– Kiinassa luvut neljä ja seitsemän ovat epäonnen lukuja. Jos haluaa palvella kiinalaista matkustajaa paremmin, näiden lukujen käyttämistä on hyvä välttää, mikäli suinkin mahdollista.