Laihtumista vai lisää terveyttä? Erilaista liikuntaa eri tavoitteisiin

Liikunnan tavoitteena tulisi aina olla hyvä olo, mikä voi jäädä laihduttaessa taka-alalle. Olipa tavoite mikä tahansa, liikunnan hyöty tulee pitkäjänteisyydestä ja siitä, että liikunta on todella osa elämää.

terveysliikunta
Mies ja nainen hölkkäävät kadulla.
Tiina Jutila / Yle

KajaaniLiikunnan harrastamista ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa. Erilaisia liikkumisen muotoja on yhtä paljon kuin ihmisiäkin, ja monen kammoksuma koululiikunta ei kerrokaan välttämättä kaikkea liikunnasta. Liikunnan aloittaminen voi olla kuitenkin vaikeaa myös nuorille. Siksi monet kaupungit, järjestöt ja kuntapuolen organisaatiot järjestävätkin matalan kynnyksen liikuntatoimintaa.

– Jos tarvitsee apua liikunnan aloittamiseen, jokaiselle löytyy jokin keino, Kainuun soten terveysliikunnanohjaaja Piia Ärväs sanoo.

Terveysliikunnan kurssit Kainuun sotella ovat kaikille suunnattuja, mutta kohderyhmänä ovat vähän liikkuvat, joille on toiveena antaa kipinä liikuntaan.

Terveysliikunnassa tavoitteena on hyvä olo, mikä myös laihduttamiseen tähtäävien kannattaisi omaksua.

Piia Ärväs

Kursseille on matalan osallistumisen kynnys, sillä niitä ei ole tarkoitettu jo urheileville ihmisille.

– Terveysliikunnan kurssit ovat niin sanotusti ohikulkumatkalla liikunnalliseen elämäntapaan, Ärväs summaa.

– Niinhän se on, että liikkumisen hyöty tulee säännöllisyydellä ja pitkäjänteisyydellä. Ei sillä, miten hyvin jaksaa kuukauden ajan punnertaa ja tehdä vaikka mitä, vaan sillä on väliä, miten jaksaa vuodesta toiseen ja mikä tuottaa mielihyvää.

Liikunnan tavoitteena tulisi aina olla hyvä olo

Terveysliikunnan kursseilla pyritään pitämään toimintakykyä yllä, jotta jaksaminen olisi parempaa ja arjen haasteista selviäminen helpompaa. Kurssit toimivat ponnahduslautana siihen, että voi alkaa itse harrastaa liikuntaa joko itsenäisesti, ryhmässä tai kaverin kanssa.

Rippileiri, nuori, Rovaniemi, Norvajärvi, seurakunta, liikunta, leikki
Rippileirillä kisaillaan leikkimielisesti ja pidetään hauskaa yhdessä.Eeva Kuivas / Yle

Sen myötä voi tulla myös laihtumista, vaikka terveysliikunnassa onkin eroja niin sanottuun laihdutusliikuntaan verrattuna. Laihtuminen on aina yksilöllistä, mutta laihdutukseen pyrkivässä liikunnassa harjoituskertoja on keskimäärin enemmän ja ne ovat raskaampia.

– Toki henkilön taustasta ja liikkumistottumuksista riippuen terveysliikunnasta voi saada apua myös painonhallintaan, mutta siihen liittyy ruokavaliokin isoissa määrin.

– Terveysliikunnassa tavoitteena on hyvä olo, mikä myös laihduttamiseen tähtäävien kannattaisi omaksua, Ärväs toteaa.