Kotka aikoo nauhoittaa terveysasemalle tulevat puhelut

Ajanvaraukseen tulevat puhelut halutaan nauhoittaa palvelun parantamiseksi, mutta sen avulla voidaan myös ratkoa mahdollisia riitatilanteita. Nauhoittamisesta pitää aina kertoa potilaalle.

Kotka
Lankapuhelin.
Derrick Frilund / Yle

Kotkassa harkitaan kaupungin terveysasemille tulevien ajanvarauspuhelujen nauhoittamista. Nauhoituksella halutaan parantaa palvelun laatua, mutta toisaalta sen avulla voidaan ratkoa riitatilanteita asiakkaiden kanssa. Toisinaan erimielisyyttä on ollut siitä, miten asiakasta on puhelimessa ohjattu.

– Silloin tällöin tapahtuu väärikäsityksiä jos asiakas on kuullut viestin väärin puhelimessa. Uudistus on hyvä asia myös työntekijöiden oikeusturvan kannalta, sanoo Kotkansaaren terveysaseman osastonhoitaja Saija Hämäläinen.

Nauhoittamisesta pitää aina kertoa potilaalle, ja tallenne pitää tuhota tietyn ajan kuluttua. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää asiasta keskiviikkona. Kotkan terveysasemilla on esimerkiksi elokuun aikana vastattu noin 5 000 puheluun.