Kaupunginhallitukselta vihreää valoa – Hakaniemestä Laajasaloon halutaan rakentaa Suomen pisin silta

Päätös Kruunusilloista eli Hakaniemen ja Laajasalon välisen raitiotieyhteyden sekä kolmen sillan rakentamisesta tehtiin maanantaina selvästi äänin 13–2. Kruunusiltojen vastustajat penäsivät edullisempia vaihtoehtoja. Lopullinen päätös tehdään ensi viikolla kaupunginvaltuustossa.

Laajasalo
Gemma Regalis.
Kruunusillat-kilpailun voittajaehdotus Gemma Regalis yhdistää Kruunuvuorenrannan uuden asuinalueen Sompasaareen. Siltakilpailun voitti kesäkuussa 2013 WSP Finland. Yle Uutisgrafiikka / Helsingin kaupungin aineistopankki

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina Kruunusiltojen hankesuunnitelman. Päätös tehtiin äänin 13–2.

Perusuomalaisten Mika Raatikainen ja Björn Månsson RKP:stä äänestivät vastaan.

– Heidän toiveensa oli, että olisi selvitetty edullisempia vaihtoehtoja, kertoo Kaupunginkanslian viestintäpäällikkö Tapio Kari.

Vaihtoehtoina Raatikainen ja Månsson ehdottivat esimerkiksi suoraa vesiliikenneyhteyttä Laajasalosta Helsingin keskustaan.

Hankkeen kokonaishinta on arviolta 375 miljoonaa euroa. Summa pitää sisällään noin kymmenen kilometrin pituisen raitiotieyhteyden, kaluston, varikot ja kolme siltaa. Niihin kuuluva Kruunuvuorensilta olisi 1,2 kilometrin pituutensa kanssa valmistuessaan Suomen pisin silta.

Raitiotien lisäksi silloille rakennettaisiin pyörätie ja jalankulkuväylä, joka olisi tarpeen vaatiessa myös hälytysajoneuvojen käytössä.

Ei länsimetron kaltaiseksi ongelmatapaukseksi

Kruunuvuorenrantaan ja Laajasaloon nousevien uusien asuinalueiden takia uudelle kulkuyhteydelle on kysyntää.

Ennusteiden mukaan raitioyhteyttä Kruunuvuorenrantaan käyttäisi päivittäin 37 000 matkustajaa.

Suunnitelman mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2018 ja liikennöinti koko yhteydellä voitaisiin aloittaa vuonna 2026.

– Kyseessä on valtava rakennusprojekti, mutta osia siitä voidaan ottaa todennäköisesti käyttöön jo vuosi pari aikaisemmin, Kari kommentoi.

Kari kertoo, ettei Kruunusiltoja suunniteltaessa länsimetron virheistä on puhuttu ja kuukausitolkulla myöhässä oleva infrahanke on ollut varoittavana esimerkkinä:

– On keskusteltu siitä, että tästä ei saa tulla samanlaista ongelmatapausta kuin länsimetrosta.

Lopullinen päätös Kruunusilloista tehdään ensi viikon keskiviikkona 31. elokuuta, kun asiasta äänestetään Helsingin kaupunginvaltuustossa.

Tarkennettu 23.8 klo 9:30 hankkeen kokonaishintaa. Kaupunginhallituksen päätöstiedotteessa mainittu 260 miljoonaa euroa kattaa vain sillat ja raitiotieyhteyden, ei kalustoa ja varikkoa.