Rekkakuskit haluavat jumpata työn lomassa – mutta hiljaa ja yksin

Lapin yliopisto on tutkinut rekkakuskien käyttäytymistä taukopaikoilla. Kuljettajat toivoivat huoltoasemille liikuntamahdollisuuksia. Tutkimusryhmä pitää yllättävänä sitä, että rekkakuskit viettivät mieluummin taukonsa yksin omissa pöydissään kuin keskustelivat toistensa kanssa.

liikenne
Rekkakuski tarkistaa renkaiden ilmanpaineen
Tuula Nyberg

Monet ammattikuljettajat toivovat liikuntamahdollisuuksia huoltoasemille ja muille taukopaikoille. Lapin yliopiston tutkimuksessa selvisi, että istumatyötä tekevät kuljettajat viettävät myös taukonsa lähinnä istuen.

– Tuli paljon toiveita välineistä, joiden avulla voisi liikuttaa ja venytellä ajon aikana rasittuvia paikkoja. Omatoimista liikuntaa ei juuri harrasteta vaan tauolla tankataan ihminen ja ehkä auto, kertoo tutkimuksen projektipäällikkö Raimo Jänkälä Lapin yliopistosta.

Tutkimus koostui nettikyselystä sekä ammattikuljettajien havainnoinnista ja haastatteluista huoltoasemilla. Samalla selvitettiin myös sitä, minkä verran rekkakuskit ovat taukojen aikana tekemisissä toistensa kanssa. Jänkälän mukaan kanssakäyminen oli yllättävän vähäistä.

– Oletimme heidän menevän syömään pöytiin, joissa on muitakin kuljettajia. Näin ei tapahtunut. Näytti siltä, että he ovat mieluummin omissa oloissaan kuin keskustelevat keskenään.

Puhelin soi ajon aikana

Yksinäisyydestä kuljettajat eivät kuitenkaan kärsi. He kertoivat haastatteluissa puhuvansa ajon aikana paljon puhelimessa toistensa kanssa.

– Jos tuttu kuski tuli auton ratissa vastaan, soitettiin hänelle. Sosiaalinen puoli toimii paremmin ajamisen kuin taukojen aikana. Ja kun puhutaan työaikana, ehkä tauolla siksi kaivataan hiljaisuutta.

Rekkakuskit kokivat myös stressiä siitä, että ajoaikamääräykset on viritetty niin tiukiksi. Taukojen pituudet vaihtelivat 15–45 minuutin välillä.

– Monien mielestä säädökset ovat liian jäykät. Tavaraa odottava asiakas ei aina ymmärrä sitä, että kuskin on pidettävä taukonsa vaikka matkalla sattuisi jotain yllättävää.

Jumppanurkkaus testiin

Kuljettajien liikuntatoiveiden pohjalta on kehitetty eräänlainen jumppanurkkaus, jonka prototyypin – Liikulman – ovat rakentaneet tutkimusryhmään kuuluvat Savonia-ammattikorkeakoulun teollisen muotoilun opiskelijat.

– Se on noin kuuden neliömetrin kokoinen alue, joka on sovitettavissa erilaisiin taukotiloihin. Siinä on tiettyä muunneltavuutta. On esimerkiksi puolapuut ja voi tehdä tasapainoon liittyviä harjoitteita. Kuntopyöräkin tulee, Jänkälä kuvailee.

Prototyyppi julkistetaan syyskuun lopulla, jolloin ammattikuljettajat pääsevät kolmen viikon ajan testaamaan Liikulman ensimmäistä versiota Mäkipeuran huoltoasemalla Rovaniemen ja Kemin välillä.

– Jos kysyntää on, ryhdymme viemään Liikulmaa kaupalliseen käyttöön.

Tutkimuksen nettikyselyyn vastasi 1 500 kuljettajaa. Havaintoja tehtiin viidellä huoltoasemalla, ja noin 30 kuljettajaa haastateltiin. Ammattikuljettajien lisäksi vastaajien joukossa oli karavaanareita.