1. yle.fi
  2. Uutiset

"Parhaat videot syntyvät kun pelissä ovat omat rahat" – suomalaiset musiikkivideot eivät budjeteillaan mässäile

Musiikkivideoita tehdään Suomessa pitkälti talkootyönä ja minibudjetilla. Valtakunnan ykkösartistien videotkin syntyvät yleensä muutamalla tuhannella eurolla.

video
Kuvakaappaus Jukka Takalon Jokainen on vähän homo -kappaleen musiikkivideosta
Yle

Kotimaisia musiikkivideoita tehdään pääosin hyvin pienellä budjetilla. Keskiviikkona alkavilla Oulun musiikkivideofestivaaleilla on esillä 350 musiikkivideota. Iso osa näistä on rahoitettu kokonaan tekijöiden omasta pussista.

Musiikin edistämissäätiö tukee kotimaisten musiikkivideoiden tekoa vuosittain noin 300 000 tuhannella eurolla. Viime vuonna tukea sai 169 musiikkivideota. Rahoitushakemuksia tulee vuosittain noin 400.

Musiikin edistämissäätiön toiminnassa mukana oleva oululaismuusikko Jukka Takalo kertoo, että musiikkivideoiden tekoon käytetään entistä vähemmän rahaa, mutta niitä tehdään yhä enemmän.

Viisinumeroinen rahasumma musiikkivideoissa on harvinaisuus.

Hannu Saha

Musiikkivideoiden budjetit nollan ja 5000 euron välillä

Yhtä videota kohden musiikin edistämissäätiön tuki on noin 300-2500 euroa. Summa kuulostaa melko pieneltä, mutta kertoo samalla videoihin käyttävistä rahasummista. Musiikin edistämissäätiön AV-toimikunnan sihteerinä ja esittelijänä toimivan Takalon mukaan musiikkivideoiden keskimääräiset budjetit liikkuvat 1000-5000 euron välillä. MESin tuki kattaa budjetista maksimissaan puolet.

Myös Musiikin edistämissäätiön johtaja Hannu Saha vahvistaa videoissa liikkuvien rahasummien olevan varsin pieniä.

– Viisinumeroinen rahasumma musiikkivideoissa on jo harvinaisuus.

Tekniikka halventunut

Takalon mukaan myös valtakunnan ykkösartistien videobudjetit ovat kutistuneet. Viisi vuotta sitten videoon saatettiin laittaa 10 000 euroa, nyt vastaava summa on tästä puolet. Ainakin osasyy kutistuneisiin budjetteihin on videoiden tekoon käytettävän tekniikan halpeneminen.

Videot voidaan esimerkiksi kuvata järjestelmäkameralla tai kännykällä ja leikata kannettavalla tietokoneella.

Jukka Takalo

– Videot voidaan esimerkiksi kuvata järjestelmäkameralla tai kännykällä ja leikata kannettavalla tietokoneella.

Videoita tehdään myös palkatta ja ne toimivat tekijöidensä työnäytteinä.

Puolet videoista tekijöiden kukkarosta

Musiikin edistämissäätiön lisäksi videoita rahoittavat levy-yhtiöt, mutta myös yksityiset sponsorit.

– Esimerkiksi paikallinen bensiiniasema voi antaa tilansa videon tekoon tai kuvissa voi näkyä jonkin yrityksen tuote, Jukka Takalo kertoo.

Takalon arvion mukaan noin puolet videoista rahoitetaan kokonaan tekijöiden omasta kukkarosta. Myös iso artisti voi joutua kaivamaan kuvettaan, mikäli haluaa videoonsa jotain erityistä.

– Yleensä parhaat videot syntyvät silloin, kun pelissä ovat omat rahat. Silloin videon toteutusta tulee mietittyä tarkemmin.

Musiikin edistämissäätiö järjestää musiikkivideoiden rahoituksesta seminaarin Oulun musiikkivideofestivaalien yhteydessä. Tilaisuus järjestetään lauantaina klo 16 Valvegalleriassa.

Lue seuraavaksi