Oletko krooninen myöhästelijä? Näin voit opetella täsmällisemmäksi

Myöhästely on usein tapa, mutta se voi liittyä myös esimerkiksi persoonaan, stressiin tai masennukseen. Mikäli kyseessä on tottumus, tärkeintä on tunnistaa ongelma ja alkaa opetella sinnikkäästi uudenlaista käyttäytymistä.

Kotimaa
Rannekello ranteessa.
Myöhästely voi olla myös persoonaan, suhtautumiseen, arvoihin ja motivaatioon liittyvä asia.Yle

Taas tuli kiire! Kokous on jo alkanut, mutta istut vielä bussissa. Tuttua?

Myöhästely on usein tapa, kertoo Terveystalon työterveyspsykologi Ellen Ek. Hyvä puoli on se, että tässä tapauksessa myöhästelystä voi opetella suhteellisen kivuttomasti eroon.

– Kun alkaa kouluttaa itseään ja pääsee alkuun, lähtee se yleensä sujumaan. Se vaatii ryhtiliikettä, vähän niin kuin kampanjaa myöhästelyn katkaisemiseksi.

Ensimmäinen asia on tiedostaa ongelma, sillä käyttäytymistään ei voi muuttaa, jos ei tunnista tapaansa eikä koe tarvetta muuttaa sitä.

– Myöhästelyn lopettaminen vaatii myös sitkeyttä saada uusi aikataulutus toimimaan automaattisesti.

Kun myöhästelijä huomaa, mitä myönteisiä vaikutuksia tavasta eroon pääsemisellä on, positiiviset vaikutukset ruokkivat uuden tottumuksen oppimista.

– Jos myöhästyy yhdestä kokouksesta, johtaa se myöhästymiseen taas seuraavasta paikasta, mikä aiheuttaa stressiä. Kun on ajoissa, elämä helpottuu.

"Elämäntapamyöhästelijät" eivät välttämättä huomaa tapaansa

Myöhästely voi olla myös persoonaan, suhtautumiseen, arvoihin ja motivaatioon liittyvä asia.

– Tällöin kyseessä ovat yleensä luovat ja suurpiirteiset tyypit, jotka eivät tee kovin tarkkaan suunnitelmia ja ovat aina vähän myöhässä, Ek sanoo.

"Elämäntapamyöhästelijät" eivät välttämättä edes huomaa olevansa myöhässä tai eivät koe tarvetta muuttaa käyttäytymistään.

– Jos ajattelee, että tämä nyt vain kuuluu elämäntapaani, ei ehkä ole hirveästi motivaatiota muuttaakaan sitä ennen kuin huomaa, mitä kaikkea haittaa siitä on.

Stressin takia ilta menee pitkäksi, nukkumaanmeno viivästyy ja aamulla on niin väsynyt, että on vaikea päästä käyntiin.

Ek huomauttaa, että myöhästely saattaa liittyä myös esimerkiksi stressiin tai masennukseen.

– Jos huomaa, että myöhästely on alkanut vaikka viimeisen parin viikon tai kuukauden aikana, kannattaa miettiä, onko taustalla stressiä tai masennusta. Tai jos on aina töistä myöhässä, voi miettiä, onko kyseessä motivaatio-ongelma eikä oikeastaan haluaisikaan mennä töihin.

Ekin asiakkailla myöhästely liittyy usein työstressiin.

– Stressin takia ilta menee pitkäksi, nukkumaanmeno viivästyy ja aamulla on niin väsynyt, että on vaikea päästä käyntiin.

Saapumisaika aikaisemmaksi, kello edelle

Mikäli myöhästely on tapa tai liittyy elämäntyyliin, voi siitä alkaa opetella eroon ensinnäkin aikatauluttamalla seuraavaa päiväänsä. Ek kehottaa miettimään, missä ja mihin aikaan pitää olla seuraavana aamuna, ja laskemaan, kuinka kauan menee matkoihin ja aamutoimiin.

Myös nukkumaan meneminen ajoissa edellisenä iltana on yllättävän tärkeää, sillä väsyneenä toimiminen on vetelämpää, hän muistuttaa.

Vaatteet ja muut tarvikkeet on järkevää laitttaa valmiiksi jo etukäteen edellisenä iltana.

– Näin tarvitsee vain toteuttaa asiat seuraavana aamuna.

Ekin mukaan hyvä keino on myös suunnitella saapumisaika tarkoituksella aikaisemmaksi. Jos pitää olla tietyssä paikassa aamulla kello yhdeksän, kannattaa sinne tähdätä jo kymmentä minuuttia tai varttia aiemmin. Näin jää varaa myös matkan varrella tuleville yllätyksille.

Ek on havainnut toimivaksi keinoksi myös laittaa kello oikeaa aikaa edelle.

– Itse pidän rannekelloa aina viisi minuuttia oikeaa aikaa edellä. Silloin todennäköisesti olen ajoissa bussipysäkillä.

Myöhästely kannattaa ottaa puheeksi

Miten muiden pitäisi sitten suhtautua myöhästelijään? Jos ystävä tai työkaveri on aina myöhässä, sotkee se helposti omiakin suunnitelmia.

– Jos tiimissä tai työporukassa on yksi tyyppi, joka on aina myöhässä, tulee siitä helposti konflikteja. Koetaan eriarvoisuutta, että miksi yksi saa tulla aina myöhässä.

Jos tiimissä tai työporukassa on yksi tyyppi, joka on aina myöhässä, tulee siitä helposti konflikteja.

Ekin mukaan jatkuvasti myöhässä olevan kanssa asia kannattaa ottaa puheeksi. Myöhästelijää ei kannata syyllistää, vaan kertoa mahdollisimman neutraalisti, rakentavasti ja konkreettisesti, miten myöhästely vaikuttaa itseen.

– Voi sanoa esimerkiksi, että tiedätkö, että nyt kun olet myöhässä, emme ehdi tekemään tätä juttua tai että täytyy sopia toinen aika. Tai että minun on vaikea sovittaa aikataulua kanssasi, kun en tiedä, milloin tulet.

Lisäksi myöhästelijälle voi sanoa, että voi odottaa vain tietyn aikaa.

– Jos odottelee aina, henkilö tottuu siihen, että ahaa, voinkin olla myöhässä.