Kalajoen satama vie sahatavaraa ja tuo tuulivoimalaitoksia

Kalajoen Rahjan sataman tilastot näyttävät suotuisia kasvulukuja edellisvuosien malliin. Perämeren suurin sahatavarasatama on saanut yhden uuden tuoteryhmän. Rahja on myös alueen merkittävin tuulivoimaloiden tuoja.

talous
Rahtialus Rahjan laiturissa, etualalla nosturi, taustalla satama-alueella lastauskalustoa.
Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

Satamajohtaja Pauli Sarpolan mukaan satama näyttää tänäkin vuonna pysyttelevän jo vuosia jatkuneessa kehityksessä, jossa liikenne kasvaa 10 prosentin vuosivauhtia.

– Hieman hiljaisempana kesällä olleen sahatavaran viennin osaltakin on tapahtunut piristystä. Jos kehitys jatkuu nykytahtia, sen osalta päästään 6,5 prosentin vuotuiseen kasvun, laskee Sarpola.

Sataman tilastoissa näkyy myös sen toimialueella meneillään ollut tuulivoiman rakennusbuumi. Heinäkuun loppuun mennessä Rahjaan tuli 48 tuulivoimalaa, minä on saman verran kuin koko viime vuoden aikana yhteensä.

Tuulivoimalaitoksen osia Kalajoen satamassa
Tuulivoimalaitoksen osia varastoituna Rahjan satamassa.Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

– Tuulivoimakuljetusten tulevaisuus näyttää suurelta kysymysmerkiltä, paljon riippuu valtion tukipolitiikasta. Miten uusia puistoja rakennetaan.

Liikenne on vilkastunut viime vuodesta myös laivojen määrillä laskettuna. Viime vuonna Rahjassa kävi runsaat 130 alusta, tämän vuoden arvio nousee 180 laivaan.

Sarpolan mukaan sataman väylä asettaa omat rajoituksensa liikenteen kasvulle. Sataman maksimisyväys on 8,5 metriä.

– Laivojen koko on muutamassa vuodessa kasvanut yli 50 prosentilla. Se tuo haasteensa sekä laivojen syväyksien, että pituuksien suhteen. Laituritila on joskus tiukilla.

Väylän ruoppauksesta on jätetty kolme vuotta sitten esitys liikenneministeriölle.

– Jos kasvu jatkuu nykyisellä urallaan, ruoppaus voisi olla realismia vuosikymmenen vaihteessa, uskoo Kalajoen satamajohtaja Pauli Sarpola.