1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Maakaasun uskotaan yleistyvän nopeasti merenkulussa – Perämerellä aloittaa maakaasukäyttöinen jäänmurtaja ensi talvena

Tornion Röyttän sataman Manga LNG:n maakaasuterminaaliin kuljetetaan ensimmäiset erät maakaasua vuoden 2017 lopussa. Maakaasua käyttää suurteollisuus, mutta tulevaisuudessa myös laivaliikenne voi nousta merkittäväksi asiakkaaksi.

Kotimaan uutiset
Havainnekuva Tornioon rakennettavasta LNG-teminaalista
Outokumpu

Perämeren laivaliikenteestä on tulossa Tornioon rakenteilla olevan maakaasuterminaalin merkittävä asiakas pohjoisen suurteollisuuden ohella. Tähän asti Itämerellä voimassa olevan rikkidirektiivin ehdot on täytetty käyttämällä polttoaineena vähärikkistä meridieseliä ja laivoihin on myös kehitetty rikkipesureita vähentämään päästöjä. Maakaasuterminaali Manga LNG:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen uskoo rikkivapaan maakaasun yleistyvän nopeasti merenkulussa.

Ympäristövaatimukset Itämerellä ovat niin kovat, että maakaasu on tulevaisuudessa varteenotettava vaihtoehto laivojen polttoaineeksi.

Matti Suurnäkki

– Ensimmäinen maakaasukäyttöinen jäänmurtaja on tankattu jo Vuosaaressa ensimmäisen kerran. Se tulee liikennöimään tänne ensi talvesta alkaen. Muuhunkin liikenteeseen on tulossa maakaasukäyttöisiä laivoja. Satamaan tulee autojen tankkauspisteen tyylinen tankkauspiste laivoille.

Siirtoputki terminaalin ja Outokummun tehtaan välille

Merkittävin maakaasun käyttäjä tulee olemaan Outokumpu-yhtiö. Se omistaa runsaat sata miljoonaa maksavasta maakaasuterminaalista 45 prosenttia. Lisäksi yhtiö käyttää 25–30 miljoonaa investointeihin tehdasalueella sekä siirtoputkeen terminaalin ja tehtaan välille.

Maakaasu korvaa tehtaalla propaanin käytön. Outokummun kilpailijat sijaitsevat maakaasun saannin kannalta paremmilla paikoilla.

LNG-terminaali Tornio Röyttä.
Terminaalin rakennustyöt ovat noin puolivälissä.Kyösti Vaara / Yle

– Tämä on investointi ympäristön hyväksi ja myös kilpailukyvyn parantamiseksi kilpailijoihin nähden, koska propaani on maakaasua kalliimpaa, sanoo Manga LNG:n hallituksen puheenjohtajan, Outokummun Matti Suurnäkki.

Suurnäkki uskoo, että myös yhtiön tuotteita kuljettavat laivat vaihtuvat jossain vaiheessa maakaasukäyttöisiksi.

– Ympäristövaatimukset Itämerellä ovat niin kovat, että maakaasu on tulevaisuudessa varteenotettava vaihtoehto laivojen polttoaineeksi.

Kahdesta kolmeen laivaa kuukaudessa

Asennustöiden pitäisi olla valmiina vuoden päästä. Sen jälkeen alkaa pitkä ja moninainen käyttöönottovaihe. Loppuvuonna 2017 pitäisi ensimmäiset LNG-toimitukset tulla tänne säiliöön. Tornion Röyttään kulkee kaksi tai kolme laivaa kuukaudessa.

Kun maakaasu muutetaan laivakuljetusta varten nestemäiseksi, se tilavuus pienenee 1/600 osaan. Tornion terminaalissa höyrystetään ja viedään putkea myöten Outokummun tehtaalle. Osa kuljetetaan autoilla nestemäisenä Raaheen SSAB:n tehtaalle

– Tämä mahdollistaa maakaasun käyttämisen täällä maakaasuverkon ulkopuolella, Mika Kolehmainen kertoo.

Rekrytointi aloitetaan loppuvuonna

Terminaalin rakennustekniset työt on hoidettu valtaosin paikallisesti. Loppuvaiheessa joudutaan käyttämään myös ulkomaista työvoimaa. Tämän vuoden lopulla alkaa myös käyttöhenkilöstön rekrytointi.

– Kymmenkunta otetaan tässä vaiheessa ja muutama toimisto- ja hallintotöihin. Vähän toista kymmentä ihmistä tarvitaan tänne laitokselle. Lisäksi esimerkiksi kuljetukset työllistävät jonkin verran.

Lue seuraavaksi