1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Kokoomuksen haaveelle täystyrmäys: "Henkilöautot Kruunusilloilla käytännössä mahdottomuus"

Jos henkilöautoilu sallittaisiin Helsingin keskustan ja Laajasalon välisellä tulevalla siltayhteydellä, pitäisi päättäjien vetää käsijarrusta. Suunnittelu alkaisi alusta, kustannukset nousisivat rutkasti ja toteutus viivästyisi vuosilla. Kokoomuslaisten mukaan vääntö ratikoille ja kevyelle liikenteelle suunnitellun reitin avaamisesta autoille ei ole ohi.

raitioliikenne
Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.
Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.Helsingin kaupunki

Helsingin kaupunginvaltuusto päättää Kruunusillat-hankkeesta lähiviikkoina. Ensimmäistä kertaa silta-asia on valtuuston pyöriteltävänä ensi keskiviikkona. Vuosia suunniteltu siltayhteys on tuomassa kantakaupungin ja Laajasalon välille raitiotie- ja kevyen liikenteen.

Kokoomuksen ryhmäpuheenjohtaja Lasse Männistö sanoi alkuviikolla, että ainakin keskusteluissa tullaan vielä peräänkuuluttamaan autoilun sallimista sillalla.

Projektipäällikkö Ville Alajoki pitää ajatusta käytännössä mahdottomana. Henkilöautoliikenne vaatisi silloille omat kaistat ja se panisi rakennussuunnitelmat täysin uusiksi.

– Nopea raitiovaunuliikenne ei onnistu, jos se on samalla kaistalla autoruuhkien kanssa. Autoilu aiheuttaisi jonoutumista, raitiovaunuliikenne kärsisi ja joukkoliikenteen sujuvuus menetettäisiin.

Rahaa ja vuosia lisää

Suunnitelmat on laadittu niin, että sillat ja maa-alue mahtuvat sille kohdalle mihin ne on nykyisillä silloilla ajateltu. Reitti sen paremmin kuin kaavoituskaan ei mahdollista leveämpää yhteyttä.

Siltojen leventäminen autoilulle siirtäisi projektipäällikön arvion mukaan koko hankkeen toteutumista 2-4 vuodella.

Kyllä se henkilöautoilu aika mahdottomalta tuntuu.

Projektipäällikkö Ville Alajoki

Pelkkien siltojen kustannuksiksi on arvioitu noin 120 miljoonaa euroa. Uusien leveämpien siltojen rakentamisessa rahaa palaisi rutkasti enemmän.

– Alaraja on sata miljoonaa ja vähän päälle. Tämä ei pidä sisällään maa-alueiden kustannuksia, Alajoki arvioi.

Katuverkko iso ongelma

Matkassa olisi muitakin mutkia, jos henkilöautovirta soljuisi Laajasalosta kantakaupunkiin.

– Nykyinen katurakenne ei kestäisi sitä. Kalasataman aluetta ei ole suunniteltu läpiajoliikenteelle vaan tonttikatutyyppiseksi.

Samalla henkilöautoilu lisääntyisi ja joukkoliikenteen houkuttelevuus vähenisi. Alajoen mukaan autot eivät nykysuunnitelmien mukaan edes mahtuisi tulemaan Kruunuvuoren päässä sillalle.

– Kaupungin katuverkko on suurempi ongelma kuin nämä sillat siinä välissä. Kyllä se henkilöautoilu aika mahdottomalta tuntuu. Vaikka se olisi teknisesti toteutettavissa itse reitillä.

– Kustannukset ampuisivat itseään nilkkaan ja vaikutus olisi käänteinen koko ajatukselle, Alajoki toteaa.

Lue seuraavaksi