Peliprofessori ja psykologi yksimielisiä: Pelien ikärajoja arvioitava uudelleen

Peliprofessori Perttu Hämäläinen toivoisi lisää tietoa virtuaalitodellisuuden vaikutuksista lapsiin. Koko keholla pelaaminen on kokonaisvaltaisempi kokemus kuin ohjaimen nappien painaminen.

pelit
Henkilö virtuaalilasit päässään ja konsoliohjain käsissään.
Ritchie B. Tongo / EPA

Vaikeiden taitojen oppiminen vaatii toistoa. Kun asiat "tulevat selkäytimestä", ne tapahtuvat automaattisesti.

– Olin pelannut GTA:ta (Grand Theft Auto -niminen aikuisille suunnattu peli), ja menin New Yorkiin ensimmäistä kertaa. Kun näin keltaisen taksin, alkoi heti pyöriä päässä, että näin taksi kaapataan. Mutta enhän minä sitä kaapannut.

Näin toteaa Perttu Hämäläinen, Aalto-yliopiston peliprofessori.

– Terve aikuinen estää näitä impulsseja. Lapset eivät niitä samalla tavalla hallitse. Vaikka lapsi tietäisi, ettei autotielle mennä, saattaa hän unohtaa sen ja juosta pallon perässä sinne, Hämäläinen vertaa.

Emme tiedä tarpeeksi virtuaalitodellisuuden vaikutuksista lasten tosielämän käytökseen. Se on viesti, jonka peliprofessori haluaa antaa.

Lasten pelaamista tutkinut psykologi Tarja Salokoski vahvistaa, että lapsen kyky käsitellä tunteita ja kokemuksia on eri tasolla aikuisen kanssa.

– Nykyisissä ikärajoissa otetaan suht hyvin huomioon kehityksellisiä kulmia, mutta kun mukaan tulee uusia elementtejä, on syytä pohtia niitä, Salokoski sanoo.

Valemuistoja vai uusia taitoja

Virtuaalitodellisuuden vaikutuksia on Perttu Hämäläisen mukaan tutkittu aikuisilla. Sen avulla on voitu muuttaa muistikuvia ja aiheuttaa vääriä muistoja. Etenkin lasten kohdalla tilanne on ongelmallinen.

– Eihän pieni lapsi erota tarua ja totta perinteisestä iltasadustakaan. Mitä todellisempi kokemus pelissä on, sitä herkemmin se vaikuttaa, Hämäläinen muistuttaa.

Virtuaalitodellisuudesta on kuitenkin myös paljon hyötyä. Esimerkiksi hävittäjälentäjät treenaavat sen avulla. Virtuaalitodellisuudessa lapset voivat harjoitella kadun ylittämistä turvallisesti.

– Se on minusta tosi hieno juttu! Jos on realistinen virtuaalitodellisuus, sen avulla pystyy oppimaan, miten kovaa asiat liikkuvat. Voi siis harjoitella ilman, että sattuu, Hämäläinen iloitsee.

Pelaa lapsen kanssa

Kuluttajamarkkinoilla on jo virtuaalitodellisuuslaitteita ja pelejä niihin. Vanhempien osallistuminen lasten pelaamiseen on nyt entistä tärkeämpää.

– Suositukseni olisi, että vanhemmat ottaisivat nykyiset ikärajat tosissaan ja keskustelisivat sekä tarkkailisivat, mitä vaikutuksia pelaamisella on.

Hämäläinen muistuttaa, että laitteissa itsessäänkin saattaa olla ikärajat.

– Jokainen lapsi on kuitenkin yksilö. Toiselle joku asia saattaa olla ihan ok ja toiselle se aiheuttaa pahoja unia.