1. yle.fi
  2. Uutiset

Wellamon tuhosta 100 vuotta: sukellusveneen upottama matkustajalaiva makaa Pohjanlahden pohjassa

Sata vuotta sitten uponnut matkustajahöyry Wellamo on yksi Pohjanlahden arvokkaista hylyistä. Syvällä meren pohjassa lepäävä alus oli pitkään lähes koskemattomana, koska sen sijainti pääsi unohtumaan. Wellamo löytyi aarteineen uudelleen 1970-luvulla.

ilmiöt
Yksityiskokoelmat

Eletään elokuuta 1916. Ensimmäinen maailmansota on käynnissä. Matkustajahöyry Wellamo on tulossa 29.08. Sundsvallista Kokkolaan. Kello on 17.06 kun laivalla havaitaan nopeasti lähestyvä sukellusvene...

Kapteeni Norring komentaa vauhdin äärimmilleen – turhaan. Matkustajahöyryllä ei ole mitään mahdollisuutta.

U47 ampuu ensimmäisen laukauksensa Wellamon yli. Toinen putoaa keulan eteen ja höyrylaivan on pysähdyttävä. Sukellusvene näyttää liputussingnaalein, että miehistön on poistuttava aluksesta. On kiire. Nuorimmaiselta, 17-vuotiaalta Kallelta, jää taskukellokin roikkumaan miehistötiloihin.

Kapteeniluutnantti Heinrich Metsger miehistöineen osaa asiansa. Sukellusvene avaa tulen: 16 tykinlaukausta ja Wellamo uppoaa nopeasti keula edellä.

28-henkinen miehistö ja matkalla mukana ollut kapteenin vaimo pelastuvat. Pohjaan painuu yli viiden miljoonan markan omaisuus, uutisoi Sundsvalls tidning myöhemmin.

Wellamon hylystä löytynyt liemimalja.
Kati Latva-Teikari / Yle

Wellamon hylky löytyy parin vuoden kuluttua. Laiva makaa 45-50 merin syvyydessä Kokkolan edustalla, Tankarin saaren luoteispuolella.

Hylkyyn sukelletaan ja nostetaan jonkin verran tavaraa. Koko lastin pelastaminen ja hylyn nostaminen jäävät kuitenkin haaveeksi ja sukellukset lopetetaan.

Ikimuistoinen päivä: Wellamo löytyy

Laivan sijainti unohtuu, kunnes elokuussa 1977 pitkän hakemisen jälkeen kokkolalaisen sukelluskerho Merisaukkojen jäsen Arvo Hyytiä saa sanoa ratkaisevat sanat: täällä se on!

– Matkalla kohti pohjaa tuli mieleen, että hetkinen Arska, mihin sä olet menossa. Kun pelastusveneen kylki alkoi näkyä, tiesin, että nyt ollaan oikeassa paikassa. Se oli yksi elämäni huippupäivistä.

Yli 60 metriä pitkä ja lähes 10 metriä leveä Wellamo on hylkynäkin hieno. Harrastajasukeltaja Pertti Santamaa kertoo, että venttiilimessingitkin kiiltelevät vielä kuin ne olisi kiillotettu äskettäin. Myös sukellusta harrastavaan vaimo Hilkkaan Wellamo on aina tehnyt vaikutuksen:

– Se on niin kokonainen laiva! Pinnalta on 43 metriä kannelle. Parinkymmenen metrin jälkeen se rupeaa tummana hahmottumaan. Sitten näkyvät kannen kangaspakkojen lepattavatsatiinit. Alhaalla menet taputtamaan Wellamon tähteä ja päätät uitko keulaan vai perään.

Yksityiskohta Wellamon hylystä.
Timo Sillanpää / Merisaukot

Ahtojäät eivät pääse runtelemaan syvällä lepäävää hylkyä. Aivan ehjänä alus ei kuitenkaan ole säilynyt.

Wellamon mastot troolattiin 2000-luvun puolivälissä. Toinen tuli kuiville, toinen jäi pohjaan muutamien satojen metrien päähän hylystä. Samassa rytäkässä repeytyi myös kapteenin hytin kattoa.

Syvällä sukellusajat ovat lyhyet, joten Wellamoa on ehditty tutkia kokoonsa nähden vähän. Keulan miehistötiloihin ja alakansille ei ole päästy ollenkaan.

– Portaikon panelointi on romahtanut. Pitäisi ensin avata kulkureikä. Alakäytävät ovat myös jo niin liejun vallassa, ettei sinnekään ole menty, kertoo Pertti Santamaa.

Ladysroomista ensimmäisen luokan "baariin"

Wellamolla on sukellettu lähinnä pääkannen tasossa. Ruokasali, tupakkahuone ja ladysroom on tutkittu ja kapteenin hyttiinkin kurkistettu.

– Ladysroom on tosi hieno! Sinne mentiin sukeltamalla ikkunasta sisään ja toisesta ulos. Siellä ovat huonekalut mullin mallin ja paikka puolillaan mutaa. Tuolit ovat hienoja, niissä on koristeelliset selkänojat, Hilkka Santamaa muistelee.

Kauniit puukaiverrukset ovat säilyneet muuallakin Wellamossa. Merisaukkojen nuoremman polven sukeltaja Timo Sillanpää on valokuvannut hylyllä kauniita yksityiskohtia.

– Kun alhaalla katselee kannen lankkuja, miettii entisajan merenkulun koristeellisuutta. Kannella on kaunis penkki, jota käyn aina katsomassa, Sillanpää kertoo.

Wellamon hylystä löytynyttä astiastoa.
Kati Latva-Teikari / Yle

Sukeltajalle matka alas on seikkailua ja löytöretkeä. Arvo Hyytiä onnistui yhdellä reissullaan löytämään Wellamon ensimmäisen luokan "baarin".

– Ylhäällä näkyi jotakin. Sitten tajusin, että katossa oli kiskoilla laseja kuin nykyisissäkin ravintoloissa. Osa oli pudonnut alas, valtaosa kiilteli paikoillaan.

Baari on löydetty, mutta Wellamon viinikellari on vielä "korkkaamatta". Thure Malmberg kertoo kirjassaan Laivoja ja ihmisiä, että juomakellari löytyy hylyn uumenista, miehistötilojen alta, eli sieltä mihin ei ole onnistuttu pääsemään.

Vaatteita Wellamon kankaasta

Wellamolta nostettiin krominahkaa,viiloja ja konehuopaa jo 1920-luvun alussa. Hylyn uudelleen löytämisen jälkeenkin pintaan on tuotu monenlaista tavaraa. Suurin lienee ankkuri, jonka Arvo Hyytiä apureineen toi ylös 1980-luvulla. Komeaa ankkuria voi käydä ihastelemassa Kokkolan kaupunginkirjaston terassilla.

Wellamon ankkuri.
Kati Latva-Teikari / Yle

Merisaukoilla on ollut vakuutusyhtiön lupa nostaa hylystä tavaraa. Sukeltajat ovat tuoneet ylös mm. lasipikareita, posliinimaljoja, varustamon FÅA -logolla koristettuja lautasia, hytin numeroilla varustettuja ruokailuvälineitä, pulloja, luukampoja, seinälampun, laivakellon ja kangasta.

Vedessä vuosikymmenet lojuneista kangaspakoista vain päät ja taitekohdat olivat haurastuneet. Merisaukkojen naisjäsenet, saukottaret, ompelivat kankaista muun muassa miesten puvun, paitoja ja mekkoja.

Wellamon musta kangas on puuvillasatiinia. Laatu selvisi, kun sukeltajat lähettivät VTT:lle näytteen tutkittavaksi.

– Sanovat, että se päihittää kestävyydessään monet nykyiset lakanakankaatkin, naurahtaa Pertti Santamaa.

Wellamon uppoamisesta tulee nyt kuluneeksi 100 vuotta. Merkkipaalu tarkoittaa hylyn rauhoittamista ja tulemista Museoviraston valvontaan.

Otsikkoa muutettu määritelmästä "torpedon upottama" määritelmään "sukellusveneen upottama". 25.08.16 klo 20.43 J-P Tyhtilä

Lähteet: Minna Karppinen: Matkalla maailman merillä - matkustajaliikenteen kehitys / Thure Malmberg: Laivoja ja ihmisiä / U.boat.net / Turkusteamers.com / Rannikkopuolustajat. com / Hylyt.net / Yksityisarkisto

Lue seuraavaksi