Finnairin koneen laskutelineongelma Rovaniemen yllä oli väärä hälytys

Helsingistä Rovaniemelle keskiviikkona illansuussa lentänyt Finnairin kone laskeutui puoli tuntia myöhässä laskutelinehäiriön vuoksi. Finnairilta kerrotaan, että vika oli koneen asentosensorissa, joka viestitti ohjaamoon virheellisesti laskutelineongelmista. Laskutelineet toimivat normaalisti.

Finnair
Finnairin lentokone nousussa.
Yle

Lentokone kierteli Rovaniemen yllä vajaat puoli tuntia ennen laskeutumista. Satu Haataja Finnairin viestinnästä kertoo, että tuona aikana lentäjät varmistuivat ohjaamon järjestelmien avulla, että kyse oli väärästä hälytyksestä ja laskutelineet itse asiassa toimivat normaalisti. Joissain tilanteissa esimerkiksi lennonjohto voi varmistaa kiikareilla, että laskutelineet ovat asianmukaisesti ulkona. Myös toinen lentokone voi käydä tarkistamassa tilanteen.

Haatajan mukaan sekä varsinaiset laskutelineongelmat että niiden toimintaa seuraavien järjestelmien häiriöt ovat Finnairin koneissa hyvin harvinaisia.

Rovaniemen kentän päällikkö Johan Juujärvi kertoo, että tilanne ei aiheuttanut ylimääräisiä varotoimia kentällä. Jos koneen lentäjät olisivat pyytäneet varautumaan onnettomuuteen, olisi lennonjohto hälyttänyt apua pelastuslaitokselta. Nyt niin ei tapahtunut.

Rovaniemen kentällä, kuten kaikilla muillakin reittiliikenteen kentillä, on useita omia paloautoja lähtövalmiudessa aina kun matkustajalentokone laskeutuu.

– Lentokoneen koosta riippuu kuinka monta sammutusyksikköä pitä olla valmiudessa, mutta keskimäärin ainakin kaksi sammutusyksikköä, Juujärvi kertoo. Sammutusyksiköiden on oltava onnettomuuspaikalla kolmessa minuutissa.

Hänen mukaansa Rovaniemen kentällä tapahtuu korkeintaan muutaman kerran vuodessa tilanne, jossa joudutaan varautumaan onnettomuuteen kutsumalla apuun Lapin pelastuslaitoksen yksiköitä.

Keskiviikkona iltakuudelta turvallisesti laskeutunut kone lähti torstaiaamuna normaalisti takaisin Helsinkiin.