Verkkokirjakaupassa pitää olla tarkkana – ostoskoriin voi päätyä vaikka pieleen käännetty klassikko

Verkossa toimivat kirjakaupat eivät pysty valvomaan kaikkia tuotteitaan. Ostaja voi kokea ikävän yllätyksen, kun postista kolahtaa kirja, jonka tekstiä voi tuskin lukea.

kulttuuri
Kirjaa lukeva nainen.
Henrietta Hassinen / Yle

Verkkokirjakauppojen laajan valikoiman kääntöpuoli tulee vastaan, kun luulee ostavansa kunnollisen kirjan kohtuuhintaan, mutta sisältö onkin pelkkää roskaa.

– Tällaisia tapauksia tulee valitettavasti silloin tällöin vastaan. Koska valikoimamme sisältää miljoonia kirjoja, emme pysty mitenkään valvomaan kaikkea, myöntää Suomalaisen Kirjakaupan ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola.

Esimerkiksi Suomalaisen Kirjakaupan verkkokaupan kautta voi ostaa kirjoja lukuisilta ulkomaisilta kustantajilta ja brändeiltä.

– Meillä on yhteistyökumppaneita Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Kukaan ei pysty käymään läpi kaikkea materiaalia, mitä heidän tietokantaansa ilmestyy. Voimme poistaa jotain, mutta sitten sinne ilmaantuu taas jotain, mikä ei vastaa laatuvaatimuksiamme. Se on loputon suo, huokaa Pikkola.

Laajan valikoiman ylläpidossa on siis kääntöpuolensa.

– Haluamme palvella asiakkaita mittavalla valikoimalla, mutta siinä on riskinsä. Onneksi asiakkaat ovat tarkkoja ja nostavat esiin asioita.

Verkkokaupan ongelmat nousivat esiin, kun sosiaalisessa mediassa ovat viime päivinä levinneet kuvat William Shakespearen Kuningas Lear -näytelmästä. Suomalaisen Kirjakaupan sivuilta tilatun Createspacen julkaiseman kirjan teksti on tätä tasoa:

"Lear käytetään nauttii absoluuttista valtaa ja sitä imarreltu, ja hän ei reagoi hyvin kiistämättä tai kyseenlaiseksi."

Kirjan ostaneen Taina Saarisen Facebookiin ja Twitteriin jakamat kuvat ovat levinneet laajasti ja ihmiset ovat ihmetelleet kirjakaupan toimintaa.

Eikö vaarana ole oman brändin tuhriintuminen, jos verkkokaupan kautta voi ostaa mitä tahansa?

– Totta kai olemme pettyneitä ulkomaisiin yhteistyökumppaneihin, kun tällaista pääsee tapahtumaan. Pyrimme nyt poistamaan kyseisen kirjan kustantajan tuotteita. Createspace ei edes varsinaisesti ole kustantamo, vaan alusta omakustanteille, sanoo Pikkola.

Suomalainen Kirjakauppa ei aio kuitenkaan ruveta karsimaan verkkokauppansa valikoimaa.

– Silloin vaarana olisi, että valikoima kutistuisi liikaa. Lisäksi mukana voisi mennä hyviäkin teoksia, perustelee ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola.