Iisalmelainen panimo- ja olutkonserni Olvi on onnistunut vuoden ensimmäisellä puoliskolla lisäämään myyntiä, liikevaihtoa ja liikevoittoa. Saavutus on olosuhteisiin nähden hyvä, sillä Panimoliiton mukaan oluen kulutus on Suomessa laskussa.
– Me olemme kyenneet uimaan vastavirtaan ja saaneet uusia asiakkuuksia ja tuoneet myös erittäin onnistuneita olutuutuuksia markkinoille, myhäilee Olvi-konsernin toimitusjohtaja Lasse Aho.
Uudet tuotteet ovat se keino, jolla niin isot kuin vähän pienemmätkin panimot ovat onnistuneet hidastamaan oluen kulutuksen vähentymistä.
Kehityksestä on yhtenä esimerkkinä Olvi, joka lanseerasi alkuvuonna uuden APA-oluen. Uuden tuotteen myötä yhtiö on pystynyt jopa lisäämään omaa markkinaosuuttaan Suomessa.
Tulossa uusia tummia oluita
Olvi pyrkii pitämään oluthanat auki myös jatkossa, sillä panimo tuo syyskuun alussa markkinoille uuden mustan IPA-oluen.
Toimitusjohtaja Ahon mukaan kyseessä on loppusyksyn hittituote. Sen lisäksi Olvilla on aloitettu jo valmistautuminen jouluun.
– Ensimmäiset erät jouluolutta valmistuvat parhaillaan.
Olutta myös keliaakikoille?
Oluen kulutuksen laskiessa kilpailu kovenee. Osa panimoista on jo ryhtynyt tekemään alkoholitonta olutta ja kolmella panimolla, Sinebrychoffilla, Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla ja Vakka-Suomen Panimolla, on omassa tuotevalikoimassaan myös keliaakikoille sopivaa juotavaa.
Olvi ei ole vielä toistaiseksi ryhtynyt valmistamaan alkoholitonta olutta, mutta asia on selvästi käynyt toimitusjohtajan mielessä. Iisalmessa saatetaan niin ikään ryhtyä panemaan gluteenitonta olutta.
– Meidän tavoitteena on olla kaikissa kasvavissa olutsegmenteissä mukana, Aho pyörittelee.
Toimitusjohtaja myöntää, että tämä voi tarkoittaa suomeksi ehkä.
– Ehkäpä, Aho hymyilee.