Kouluja ei ole suunniteltu saattoliikennettä ajatellen – lasten kuskaamista yritetään suitsia aidoin ja betoniporsain

Liikenneruuhkat koulujen pihoilla ja lähialueilla ovat kasvaneet vaarallisiin mittoihin, kun lasten kuskaaminen kouluun lisääntyy jatkuvasti. Monet vanhat koulut on suunniteltu niin, että saattoliikenteen suitsiminen on lähes mahdotonta. Opetushallituksen viesti kuntiin onkin, että jatkossa saattoliikenne otettaisiin huomioon jo kaavoitusvaiheessa.

liikenne
Jari Mansikka-aho kertoo, että Laihialla jouduttiin sulkemaan toinen liittymä koulukeskuksen pihalle, kun autoilijat eivät piitanneet liikennemerkeistä.
Jari Mansikka-ahoElina Kaakinen / Yle

Koulukeskuksen pihalle Laihialla kääntyy aamulla kahdeksan jälkeen autoja tasaiseen tahtiin. Kunnan tekninen johtaja Jari Mansikka-aho tarkkailee tilannetta kiinnostuneena.

– Nyt kun on kaunis aamu, saattoliikenne on hiljaisempaa, mutta sateisena päivänä pihassa saattaa olla kerrallaan kymmenen, jopa viisitoistakin autoa, selvittää Mansikka-aho.

Monissa kouluissa on pantu merkille, että yhä useammin lapset tulevat kouluun vanhempiensa kyydillä. Saattoliikenteen aiheuttamat ruuhkat ovat jo merkittävä turvallisuusriski, johon muun muassa Liikenneturva on kiinnittänyt huomiota ja kannustanut koululaisia kulkemaan koulumatkat jalan tai polkupyörällä.

Huonoa liikennekuria

Jari Mansikka-aho painottaa, että koululaisten kuljettamisesta aiheutuvat ruuhkat ovat todellinen ongelma, jota Laihiallakin on yritetty ratkoa monin eri tavoin. Koulujen pihoihin on viritetty aitoja ja betoniporsaita ohjaamaan liikennettä ja pitämään autot poissa leikkipihoilta ja oleskelualueilta.

Tänä vuonna koulun alku on ollut erityisen hankala, kun koulukeskukseen rakennetaan uutta koulua kahden vanhan lisäksi ja rakennustyömaa vaikuttaa liikennejärjestelyihin.

Aluksi saattoliikenne yritettiin ohjata yksisuuntaisesti yhdestä liittymästä sisään ja toisesta ulos. Yritys kaatui siihen, että liikennemerkkejä ei noudatettu.

Koulun pihalla autoja
Tämä on koulun piha.Elina Kaakinen / Yle

– Autoilla ajettiin koulun pihalla aivan miten sattuu ja opettajilta tuli viestiä, että niin ei voi jatkaa, kertoo Mansikka-aho.

Tämän jälkeen päädyttiin sulkemaan koulukeskuksen toinen liittymä kokonaan ja saattoliikenne on ohjattu lukion puolelle niin että pyörillä ja jalan kouluun tulevat pienemmät oppilaat ovat paremmassa turvassa.

Kaavoittajalla ratkaisun avaimet

Suuri osa Suomen kouluista on rakennettu aikana, jolloin lapset kulkivat pääsääntöisesti kouluun omalla lihasvoimalla eikä koko saattoliikenteen ongelmaa tunnettu.

– Tässä on kysymys kuitenkin suhteellisen uudesta ilmiöstä, sanoo yliarkkitehti Reino Tapaninen Opetushallituksesta.

Tapanisen mukaan vanhat koulut on rakennettu usein niin - esimerkiksi katujen päihin - että liikennejärjestelyin ei ole paljon tehtävissä.

Tapaninen toivoo, että uusia kouluja suunniteltaessa saattoliikenne osataan jo ottaa huomioon. Ratkaisun avaimet ovat kuntien kaavoittajilla, huomauttaa Tapaninen.

Jari Mansikka-Aho on samoilla linjoilla. Jatkossa joudutaan koulujen jatkuvasti lisääntyvään autoliikenteeseen puuttumaan jo kaavoitusvaiheessa.

betoniporsaita
Autojen pääsy oleskelualueelle on estetty.Elina Kaakinen / Yle

Uusi koulu parantaa tilannetta

Laihialla uuden alakoulun valmistuminen helpottaa liikenneruuhkia koulukeskuksen alueella. Saattoliikenne on pidetty mielessä koulun suunnitteluvaiheessa.

Perusratkaisu on se, että autot ja lapset pyritään pitämään eri puolilla koulurakennusta. Lisäksi turhat peruuttelut ja vekslaukset jäävät pois, kun autot pääsevät kiertäen pois koululta.

Vaikka saattoliikenne yritetään ohjata niin, että turvallisuusriskit vähenevät, on auton ratissa silti oltava tarkkana, painottaa Mansikka-aho.

– Toivottavasti siellä opitaan aamukiireessä ajamaan kunnolla ja huomioidaan se, että kouluun tulee lapsia muutenkin kuin henkilöautoilla ja että tiellä on tosiaan monenkokoisia liikkujia.