Ilman sähköjä yli 40 tuntia – Sähköyhtiö ja Kuluttajavirasto erimielisiä: kuka korvaa, kun pakastin sulaa ja televisio pimahtaa?

Mikkeliläinen Jorma Harmoinen haluaa sähköyhtiöltä korvauksia sulaneesta pakastimesta. Sähköyhtiö ei pidä itseään korvausvelvollisena. Kuluttajaviraston mukaan sitä se kuitenkin on.

Kotimaa
Jorma Harmoisen taloudessa sähköt oli poikki 40 tuntia.
Jorma Harmoisen taloudessa sähköt oli poikki 40 tuntia.Petri Vironen / Yle

Pitkään jatkuneesta sähkökatkosta ja sen aiheuttamista tuhoista kodissa voi saada korvausta. Sähköyhtiöt maksavat automaattisesti niin sanotun vakiokorvauksen silloin, kun sähkökatko on kestänyt yli 12 tuntia riippumatta siitä onko siitä aiheutunut haittaa vai ei. Jos kuitenkin sähkökatkon seurauksena esimerkiksi pakastimellinen lihaa, jäätelöä ja marjoja sulaa, moni ei arvaa lähteä kyselemään korvauksia. Sähköyhtiö voi kuitenkin olla korvausvelvollinen silloinkin.

– Korvauksen voi saada, jos sähkökatko on riittävän pitkä. Laissa ei ole suoraan määritelty, miten pitkä katkoksen pitää olla, mutta käytännössä kannattaa vaatia korvauksia, jos sähkökatkos pakastimen sulattaa, Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola sanoo.

"Olisit hankkinut aggregaatin"

Mikkelin Anttolassa Harmoisten taloudesta sähköt katkesivat lauantai-iltana seitsemän aikaan. Maanantai-aamuna kymmeneltä tupa oli yhä pimeänä. Vettä ei tule, kännykät ja tietokoneet on ladattu autossa ja illat istutaan kynttilän valossa. Ja pakastimet ovat sulaneet ja ruuat ovat pilalla.

– Juuri soitin Suur-Savon Sähköön kysyäkseni onko sulaneesta sisällöstä mahdollista saada korvauksia. Sieltä sanoivat, että olisit hankkinut aggregaatin kun asut haja-asutusalueella. Olisi pitänyt ymmärtää ennakoida, että sähkökatkoja voi sattua, ja yhtiö ei korvaa mitään, Jorma Harmoinen sanoo.

Suur-Savon Sähköstä vahvistetaan, ettei yhtiö korvaa pakastimien sisältöjä.

– Emme korvaa välillisiä vahinkoja, nämä eivät kuulu korvausten piiriin, käyttöpäällikkö Mika Huttu sanoo.

Kuluttajavirastosta aggregaatilla varustautuminen saa tyrmäyksen. Tavallisella kotitaloudella ei ole velvollisuutta hankkia aggregaattia. Lisäksi lakimiehen mukaan sähköyhtiö on korvausvastuussa.

– Jos ollaan oltu jo 40 tuntia ilman sähköä, niin kyllä silloin on jo kyse sähkön toimituksen virheestä ja sähköyhtiö on vahingonkorvausvelvollinen. Kannattaa reklamoida sähköyhtiölle, ja jos asia ei etene niin Kuluttajaneuvonta auttaa ja viime kädessä Kuluttajariitalautakunta ratkaisee asian, Kaakkola sanoo.

Sähkölaitteen hajoaminen on mutkikkaampi juttu

Harmoinen on itse sähköasentaja ja naapurustosta on tullut hänelle jo kymmeniä puheluita, kun valot eivät ole palaneet kunnolla ja sähkö käyttäytyy oudosti.

– Verkkoon on tullut alijännitettä ja ilmeisesti kymmeniä sähkölaitteita on mennyt rikki. Niitä pitää ryhtyä sitten korjaamaan, Harmoinen sanoo.

Sähköyhtiö voi olla korvausvelvollinen myös silloin, jos esimerkiksi televisio tai muu sähkölaite hajoaa sähkön jakelun häiriön takia. Jos sähkön laatu ei enää vastaa sähkön laatua koskevaa standardia, niin sähköverkkoyhtiö on vastuussa laitteen viasta.

– Jos verkostossa on häiriötilanne, joka aiheuttaa nollavian tai epäjännitettä, silloin me korvaamme laiterikot, Huttu vahvistaa.

Laitteen on kuitenkin kestettävä normaaleja sähkön vaihteluita.

– Rikkoutunut laite kannattaa viedä huoltoon ja pyytää arvio, onko laite hajonnut sähköhäiriön takia. Jos ei ole, niin voi olla yhteydessä vakuutusyhtiöön ja yrittää saada korvausta kotivakuutuksesta, Kaakkola kehottaa.

Lisätty 29.8. klo 11.15: Jorma Harmoisen kotiin saatiin sähköt takaisin maanantaina kello 11.15.