Maksuhäiriöisille markkinoidaan pikalainoja ahkerasti – ”Kriisi voi kasvaa moninkertaiseksi”

Pikalainatarjous voi syöstä velkakierteeseen joutuneen yhä syvempään ahdinkoon. Etenkin tekstiviestimarkkinointi tulee niin lähelle ihmistä, että houkutus luoton ottamiseen voi olla suuri. Yritykset eivät välttämättä tiedä markkinointiviestejä lähettäessään kenellä on todellisia ongelmia rahan kanssa.

Kotimaa
laina-mainoksia puhelimessa
Yle

"Syksy ja arki kolkuttelevat jo. Avaa yllättävien menojen varalta itsellesi lainalimiitti."

Rahan kanssa pulaan joutuneen kännykkä piippaa tiuhaan. Tarjolla olisi apukeinoja tukalaan tilanteeseen. Yksi kulutusluottoja tarjoavien yritysten keinoista on markkinoida tekstiviesteillä.

– Eihän tämä missään tapauksessa ole reilu tilanne. Ihmiset, jotka etsivät todennäköisesti aika hädissään ratkaisua hankalaan tilanteeseen, ovat valmiita tarttumaan monennäköisiin vaihtoehtoihin. Jos ne tulevat suoraan hänen luokseen, saattaa hän helposti sortua käyttämään niitä, toteaa velkaongelmissa auttavan Takuu-Säätiön toiminnanjohtaja Juha Pantzar.

Ihmiset etsivät yleensä nopeaa ratkaisua eivätkä näe, että kyse on kokonaisremontista. Aina.

Juha Pantzar

– Siinä voi käydä niin, että omaa rulettia saa pyöritettyä jonkun aikaa, mutta sen jälkeen kriisiltä tuntunut tilanne on jo moninkertainen suuruusluokaltaan.

Maksuhäiriöisten määrä Suomessa nousi kesäkuussa uuteen ennätykseen. Pikalainojen markkinointi heille on Pantzarin mukaan yleistä.

– Se tulee suurimmassa osassa meille tulevia yhteydenottoja esiin, että käytännössä rahaa on tyrkytetty.

Osasta markkinointiviestejä puuttuu näkyvä peruutusmahdollisuus, joka hankaloittaa viestien lopettamista.

"Lainaa ei myönnetä maksuhäiriöiselle"

Markkinointitekstiviestejä saa lähettää asiakkaalle, joka on antanut siihen aktiivisen suostumuksen, kuten rastittanut valintaruudun. Tietyissä tapauksissa viestejä voi lähettää myös ilman suostumusta. (siirryt toiseen palveluun)

Viestin kohdennus ei ole välttämättä yksinkertaista lainaa tarjoavalle yritykselle. Top Finance Oy:n operatiivinen johtaja Leo Iivonen kertoo, että ihmisen luottotiedot tarkistetaan vasta siinä vaiheessa, kun tämä on täyttänyt lainahakemuksen.

– Jos jollain tavalla voisi rajata, niin tietenkin meidänkin kannalta jätettäisiin markkinointi pois maksuhäiriöisiltä. On kuitenkin hyvin vaikeaa tietää asiaa etukäteen, Iivonen kommentoi ja jatkaa, etteivät he myönnä lainaa missään nimessä maksuhäiriöiselle.

Takuu-Säätiön Juha Pantzar painottaa, että luotonantajan vastuulla on tarkistaa, onko ihminen kykeneväinen suoriutumaan luotosta. Osa yrityksistä käyttää hänen mukaansa hyödykseen maksumuistutuksia, joista saa periä asiakkaalta maksun.

– Siitä tulee edelleen hyvä kiinteä rahavirta luotonantajalle. Ja kun on katsonut tilastoja kulutusluottofirmojen menestyksestä viime vuosina, niin jostain sitä rahaa tuntuu kertyvän heille voittoina enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin, Pantzar sanoo.

Taloussanomien tuoreen selvityksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) useat pikavippifirmat tekevät kovempaa tulosta kuin kolme vuotta sitten. Kesäkuussa 2013 tuli voimaan lakimuutos, jonka mukaan alle 2 000 euron lainoista saa periä todellista vuosikorkoa enintään 50 prosenttiyksikköä yli voimassa olevan viitekoron.

Leo Iivosen mukaan Top Finance Oy:lle maksumuistutusten lähettäminen ei ole merkittävä tulonlähde.

– Pyrimme muistuttamaan asiakasta maksuttomin keinoin kaksikin kertaa ennen maksumuistutuksen lähettämistä.

Ihmiset etsivät nopeaa ratkaisua

Takuu-Säätiössä on nähty, että monelle ihmiselle pärjääminen on tabu, josta ei puhuta aina edes oman perheen sisällä.

Mikäli ihminen on joutunut velkakierteeseen, on tärkeää ymmärtää ensin kokonaistilanne.

– Selvitetään tulot, kiinteät menot, paljonko luottoja ja mahdollisia laskurästejä oikeasti on. Sitten arvioidaan, kykeneekö ihminen maksamaan takaisin, jos hänelle myönnettäisiin järjestelylaina.

– Sen jälkeen laitetaan elämän realiteetit kuntoon, jotta ihminen pärjää myös järjestelylainan maksamisen jälkeen, Pantzar kertoo.

Velkakierteestä pääsy on usein pitkä prosessi.

– Ihmiset etsivät yleensä nopeaa ratkaisua eivätkä näe, että kyse on kokonaisremontista. Aina.