Sisäministeriöltä pyyhkeitä Maahanmuuttovirastolle – vastaanottokeskusten sopimuksissa merkittäviä puutteita

Viime syksynä vastaanottokeskuksia perustettiin yli 180. Sopimuksissa on tarkastuksessa havaittu merkittäviä puutteita, jotka johtuvat osittain kovasta kiireestä.

Kotimaa
Vuorannan vastaanottokeskus Vuosaaressa.
Sasha Silvala / Yle

Sisäministeriön sisäinen tarkastusosasto moittii Maahanmuuttovirastoa vastaanottokeskusten sopimuksista. Tarkastuksessa Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskusten kanssa tekemissä sopimuksissa havaittiin merkittäviä puutteita.

Ministeriön yhteenvedossa todetaan, että vastaanottokeskuksia perustettiin kovalla kiireellä, kun Suomeen saapui huomattavasti ennakoitua enemmän turvapaikanhakijoita.

– Maahanmuuttovirasto on selvinnyt tilanteesta ja pystynyt pitämään maahanmuuton hallinnassa sekä kasvattamaan vastaanottotoimintaa tarvittavaan laajuuteen nopeassa aikataulussa, yhteenvedossa kirjoitetaan.

Nopea aikataulu johti kuitenkin sisäministeriön mukaan siihen, että kaikilta osin ei pystytty pitämään kiinni hyvän hallinnon ja toimintamallien mukaisista käytännöistä.

– Maahanmuuttoviraston tulee laittaa sopimuksen mallipohja kuntoon, päättää, ettei keskeisiä sopimusehtoja saa heikentää ja pyrkiä yhdenmukaisuuteen sopimuksissa, virastoa ohjeistetaan.

Maahanmuuttovirasto perusti viime syksynä muutamassa kuukaudessa 182 vastaanottokeskusta.

Kiire ajoi pakkoratkaisuihin

Maahanmuuttovirasto vastaa moitteisiin omassa tiedotteessaan. Viraston mukaan viime syksynä sen oli pakko tehdä nopeita hätämajoitusratkaisuja.

– Tärkeimpänä tavoitteena tuolloin oli saada kaikille turvapaikanhakijoille katto pään päälle. Tiedostimme Maahanmuuttovirastossa jo silloin, että vastaanottokeskuksia ei kyetä näissä olosuhteissa perustamaan yhtä kustannustehokkaasti kuin aiemmin, tiedotteessa kirjoitetaan.

Maahanmuuttoviraston mukaan yleensä vastaanottokeskuksen perustaminen kestää kuukausia – viime syksynä sellaisia perustettiin pakon edessä jopa muutamissa päivissä.

Kohonneisiin kustannuksiin kiinnitti huomiota myös sisäministeriön sisäinen tarkastus. Kustannukset ovat sen mukaan kasvaneet merkittävästi per turvapaikanhakija.

Maahanmuuttovirasto sanoo aloittaneensa vastaanottojärjestelmän tehostamisen.