Hyppää sisältöön

Helsinki-Vantaan lentoasemalta pakit harrastelentäjille – SIL uskoo yhä, että lentäminen voi jatkua Malmilla

Finavian mukaan Malmin lentoaseman harrastelentäjien mahdollisuudet käyttää Helsinki-Vantaan lentoasemaa ovat hyvin rajalliset. Suomen ilmailuliitto SIL haluaa, että Malmin lentoasema jatkaa korpikenttänä ilman Finavaian lennonjohtoa.

Finavia vetäytyy Malmin lentoasemalta vuoden 2016 lopussa. Kuva: Sampo Kiviniemi

Suomen ilmailuliitto teki viikko sitten tarjouspyynnön Finavialle yleisilmailun lentotoimintapalveluista Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Harrastelentäjiä uhkaa lähtöpassit Malmin lentoasemalta, koska Helsingin kaupunki aikoo rakentaa alueelle asuntoja.

Finavia vetäytyy Malmin lentokentältä vuoden 2016 lopussa.

Rehellisesti sanottuna harrasteilmailu tulee Helsinki-Vantaan lentoasemalla kalliimmaksi kuin Malmin lentokentällä.

Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen on vastannut tänään SIL:in tarjouspyyntöön. Hän pitää laajamittaista harrasteilmailua kansainvälisellä kentällä mahdottomana ajatuksena.

– Kansainvälinen menestyminen on kiinni siitä, kuinka sujuvasti lentoasema kaupallista lentoliikennettä palvelee, Savolainen sanoo.

Finavian mukaan yhtiö ei voi tarjota Helsinki-Vantaan lentoaseman tiloja tai kiitotiekapasiteettia harrasteilmailun käyttöön suuressa mittakaavassa. Yksi peruste on se, että kaupallisen ilmailun ja harrasteilmailun lentokoneiden nopeuserot ovat suuria. Sen vuoksi niiden laajamittainen yhteensovittaminen on hankalaa.

Finavia ei myöskään omista Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella olevia hallitiloja, jotka voisivat sopia harrasteilmailun käyttöön.

Harrastelentäjät ovat teoreettisesti tervetulleita

Yhtiö kuitenkin toivottaa tiedotteessaan harrastelentäjät tervetulleiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman käyttäjiksi samoilla pelisäännöillä kuin muutkin.

Tällaista korpikettätoimintaa on esimerkiksi Lontoon ympäristössä pilvin pimein.

SIL:in varapuheenjohtaja Peter Tähtinen

Silti viestintäjohtaja Mikko Saariaho myöntää, että palveluehdot on laadittu kaupallisen ilmailun toimijoita silmällä pitäen.

– Rehellisesti sanottuna harrasteilmailu tulee Helsinki-Vantaan lentoasemalla kalliimmaksi kuin Malmin lentokentällä. Helsinki-Vantaan lentoasemalla käy harrastelentäjiä vain satunnaisesti.

Finavia suosittelee harrastelentäjille Räyskälän ja Lahden Vesivehmaan lentokeskuksia, jotka ovat vähällä käytöllä.

SIL:in varapuheenjohtajan Peter Tähtisen mukaan nämä kentät eivät ole varteenotettava vaihtoehto helsinkiläisille harrastelentäjille.

– On mahdoton yhtälö, että Helsingissä asuvat ja työssä käyvät ilmailun harrastajat kävisivät 100-150 kilometrin päässä lentämässä.

Tähtinen uskoo, että Malmin lentokentällä voidaan yhä lentää vielä sen jälkeen, kun Finavian lennonjohto on poistunut.

– Se maantieteellinen alue, jossa Malmin lentokettä toimii, on maanpinnasta tiettyyn korkeuteen asti valvomatonta ilmatilaa, jossa on oikeus lentää voimassa olevien sääntöjen mukaisesti. Tällaista korpikettätoimintaa on esimerkiksi Lontoon ympäristössä pilvin pimein.