Pikkukunta hakee julkisuutta Youtube-uutisilla – "Täälläkin voi elää ja tänne kannattaa muuttaa"

Suomessa useimmat kunnat ovat vähintään Facebookissa, mutta somen hyödyntäminen on edelleen vähäistä. Somessa ollaan, vaikka päivityksiä tai sisältöä ei juurikaan julkaista, näin kertoo Kuntaliiton tutkimus. Pieni, reilun 3000 asukkaan Toholampi päätti päästä kerta heitolla "tv-uutisiin". Kunnan omat uutiset julkaistaan Youtubessa.

Kotimaa
Mari-Liisa Haka lukee Toholammin uutisia kameralle.
Kalle Niskala / Yle

Toholammin kunnantalolla on jännitystä ilmassa, kun alkamassa on kaikkien aikojen toisen uutislähetyksen kuvaukset. Toholammin uutisten ankkuriksi lupautui yritysneuvoja Mari-Liisa Haka.

–Ihan kivaahan tämä on, kun Antti (kuvaaja) ja Jorma (uutisten tuottaja) tuossa preppaa. Tosi kivaa! Tällaisia haasteita pitäisi olla enemmän, Haka naurahtaa.

Uutisia tehdään muutaman hengen porukalla, ja toistaiseksi pyrkimys on siihen, että uusi lähetys valmistuu parin viikon välein.

Ensimmäinen Toholammin uutisten lähetys ja sen rinnalle kirjoitetut nettiuutiset ovat keränneet rohkaisevat kävijäluvut: niillä on ollut vajaa 4000 katsojaa.

– Kyllä voi sanoa, että näin alkuun pitää olla tyytyväinen. Nämä uutiset syntyivät itse asiassa aika lailla vahingossa, niin selvää on, että niitä kehitetään, elikkä meillä on kehittämisen varaa, sanoo uutisten tuottaja Jorma Rekonen.

Mari-Liisa Haka ja Jorma Rekonen keskustelevat.
Ankkuri Mari-Liisa Haka ja tuottaja Jorma Rekonen käyvät läpi lähetystä.Kalle Niskala / Yle

Pieni kunta tarvitsee somea

Reilun 3000 asukkaan Toholammille julkisuus on tärkeää. Potentiaalisille muuttajille halutaan kertoa, että Toholampi on muutakin kuin maitopitäjä. Kunnat hyödyntävät sosiaalista mediaa edelleen huonosti, mutta Toholammilla on jouduttu myöntämään somen voima.

– Totta kai se on hirveän tärkeää, vaikka näin vanhempana henkilönä se tuntuu vaikealta, mutta siihen on vain totuttava, että tämähän on se paikka, missä ihmiset on ja missä asioista keskustellaan, sanoo Toholammin Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Kentala. Hän jatkaa:

Pienillä kunnilla, jos me halutaan elää, ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tulla julkisuuteen.

Kimmo Kentala, Toholammin Kehitys Oy

– Näen, että pienillä kunnilla, jos me halutaan elää, ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tulla julkisuuteen ja sillä tavalla parantaa julkikuvaa ja saada ihmiset uskomaan, että täälläkin voi elää ja tänne kannattaa muuttaa.

Ja onhan se niinkin, että omissa uutisissa saa kertoa niistä asioista, joista haluaa ja sillä äänenpainolla kuin haluaa.

Useimmat kunnat ovat mukana sosiaalisessa mediassa, mutta käyttävät sitä tehottomasti. Toisin sanoen mukana ollaan, vaikka päivityksiä tai sisältöä ei juuri julkaistaisi. Kuntaliiton mukaan (siirryt toiseen palveluun) Suomen kunnista peräti 95 prosenttia käyttää Facebookia. Yli puolet hyödyntää Youtubea ja lähes yhtä moni on Twitterissä.

Suuremmat kunnat ovat usein myös aktiivisempia somettajia.

"Uutista täältä löytyy seuraaville vuosillekin"

Toholammilla toisen uutislähetyksen kynnyksellä on hälvennyt huoli siitä, löytyykö pienestä kunnasta kerrottavaa. Uutiset ovat yrityslähtöisiä eli uutisten pohjana on kertoa, mitä toholampilaisissa yrityksissä tapahtuu. Mukaan mahtuu toki myös muuta, esimerkiksi asiaa teiden kunnosta.

– Aluksi vähän mietittiinkin sitä, että tuleeko meille stoppi tässä jossakin vaiheessa, mutta kyllä jo näitten kahden lähetyksen perusteella on tullut siihen tulokseen, että uutista täältä löytyy seuraaville vuosillekin – loppu ei häämötä, tuottaja Jorma Rekonen vakuuttaa.

Kuvaukset Toholammin kunnantalolla ovat ohi. Sen jälkeen lähetys koostetaan leikkaamossa. Uutisankkuri Mari-Liisa Haka astuu alas puhujanpöntön takaa. Miltä nyt tuntuu?

– Nyt tuntui huomattavasti helpommalta, mitä ensimmäisellä kerralla. Kyllä jännitti eka kerta paljon enemmän, mitä nyt, Haka huoahtaa.

Oletko katsonut itseäsi ruudulta?

– Juu en! En ole kahtonut, hän nauraa, mutta lupaa kerätä rohkeutensa ja katsoa nämä toiset Toholammin uutiset.