Itsepalvelu voi vieraannuttaa nuoret ihmisten kohtaamisesta – “Ne ovat kuumottavia tilanteita”

Nuoret viestivät somessa ja tekevät ostoksia netissä. Tuntemattomalle ihmiselle kasvokkain puhuminen voi kuitenkin olla haastavaa. Vanhempi väki on taas tottunut hankkimaan kaikki palvelut kasvotusten, mutta sähköiset palvelut ja itsepalveluautomaatit vähentävät perinteistä asiakaspalvelua.

sähköiset palvelut
Nuoria kännykkä kädessä.
Sähköiset palvelut ja itsepalveluautomaatit helpottavat arkea, mutta eivät korvaa toisen ihmisen kohtaamista.Iines Jakovlev / Yle

Kaupassa asiakas voi maksaa ostoksensa itsepalvelukassalla, pankkiasiat hoituvat kätevästi netissä eikä kirjastossakaan tarvitse keskustella virkailijan kanssa, sillä käytössä ovat lainausautomaatit.

Kainuun Mielenterveysseuran puheenjohtaja Miikka Kortelainen kertoo, että yhteiskunnan murros ja digitaalisten palveluiden lisääntyminen ovat tuoneet arkeemme lukuisan määrän hyviä ja järkeviä palveluja, mutta samalla kasvokkain tapahtuvat, perinteiset asiointitilanteet ovat vähentyneet.

– Erityisesti vanhemmat ihmiset ovat tottuneet hankkimaan koko elämänsä ajan palvelut nenätysten. Sitten, kun pitäisi asioida esimerkiksi tietokoneen kanssa, joka ei virka mitään, niin kyllä se varmasti kovasti opetteluttaa. Nuoret taas ovat kasvaneet siihen ja käyttäneet digitaalisia laitteita pienestä pitäen, joten heille murros ei ole yhtä iso. Se on aivan luonteva juttu, Kortelainen huomauttaa.

Kaupan kassa yksinäisen ainoa kontakti

Kortelaisen mukaan kasvokkain tapahtuva asiointi voi olla vanhukselle päivän kohokohta etenkin, jos vanhus on yksinäinen eikä pysty tai pääse osallistumaan esimerkiksi kerhoihin tai muihin toimintoihin.

– Jos on oikein yksinäinen vanhus ja käytännössä asustelee yksin, niin silloin asiointitilanteet voivat olla sellaisia juttuja, jolloin hän pääsee oikeasti keskustelemaan toisen ihmisen kanssa ja saa kontaktin johonkuhun toiseen. Muuten ne suurimmat sosiaaliset tilanteet saattavat olla Kauniita ja Rohkeita katsellessa. Kyllä siinä on olemassa se riski, että yksinäisyys lisääntyy kehityksen seurauksena.

Kortelainen korostaa, että yksinäisiä ihmisiä on kaikissa ikäryhmissä ja kaikki kohtaamiset toisten ihmisten kanssa ovat tärkeitä.

– Sillä voi oilla ihmiselle itselleen suuri merkitys, että pääsee puhumaan toisen kanssa ja joku kohtaa oikeasti ihmisenä. Jos sellaiset kohtaamiset jäävät kokonaan pois, niin sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia.

Mies tutkii älypuhelintansa.
Nuorilla on tekniikka hallussa ja keskustelua käydään usein esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Kasvotusten palvelua halutaan etenkin vaikeissa asioissa.Tiina Jutila / Yle

– Nuoret ovat kasvaneet nettimaailmaan ja he osaavat kommunikoida lähettämällä viestejä, hymiöitä ja emoji-symboleita, sanoo Kainuun Mielenterveysseuran puheenjohtaja Miikka Kortelainen.

Luonteva kanssakäyminen tuntemattomien ihmisten kanssa voi olla kuitenkin haastavampaa.

– Jos käytetään pelkästään itsepalveluvälineitä ja hoidetaan asioita netin kautta, niin kanssakäymistilanteet tuntemattomien ihmisten kanssa voivat jäädä pois. Se on asia, joka meidän pitäisi tiedostaa. Nuoria pitäisi altistaa rohkeasti ihmisten kohtaamiseen ja uusien ihmisten kanssa keskusteluun.

– Nuoret sanovat, että ne ovat kuumottavia tilanteita, jos joutuu jollekin aivan oudolle ihmiselle puhumaan itselleen tärkeästä asiasta, mutta kyllä se sitten kovasti opettaa tulevaisuutta varten, Kortelainen lisää.

Nainen käyttää itsepalvelukassaa.
Itsepalvelukassa Turun Wiklundissa.Petra Ristola / Yle

Kortelaisen mukaan myös nuoret haluavat selvittää asioita kasvokkain etenkin silloin, jos kyse on vaikeasta asiasta kuten tukien hakemisesta tai suuresta kriisistä ja sen purkamisesta.

– Mitä suurempi asia on ja mitä merkityksellisempi ja ongelmallisempi se on nuorelle, sitä hanakammin halutaan kasvokkain tapahtuvaa palvelua. Se on minusta aivan tervettä, että kuitenkin on halu saada se toinen ihminen, jolle purkaa asiaa ja selvittää eteenpäin.

"Ihmisillä on edelleen halu kokoontua yhteen"

Kortelaisen mukaan sähköiset palvelut ja itsepalveluautomaatit helpottavat ihmisten elämää, mikä on järkevää. Hän kuitenkin huomauttaa, että sähköisten palvelujen murros on kuitenkin vielä niin tuore, ettei kukaan osaa sanoa, miten se vaikuttaa esimerkiksi ihmisten ilmaisukykyyn.

– Jos maalaisjärjellä ajattelee, niin se voi muuttaa ihmisten käytössä pitkässä juoksussa jollakin tavalla. Esimerkiksi kielellinen rikkaus voi kärsiä, jos ei kommunikoida vieraiden ihmisten kanssa, joilta voisi oppia käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa. Jos keskustelu on sitä, että lähetetään viesti toiselle, että moi, niin se on aivan eri asia, kun sen sanoo kasvotusten. Silloin siihen liittyy paljon enemmän asioista.

Esimerkiksi kielellinen rikkaus voi kärsiä, jos ei kommunikoida vieraiden ihmisten kanssa.

Miikka Kortelainen

Kortelaisen mukaan murros voi muuttaa ihmisiä myös aikaisempaa sulkeutuneemmiksi, jos kaikki asiat voi hoitaa omalta kotisohvalta niin, että ei tarvitse sanoa kenellekään mitään. Tähän tulevaisuudenkuvaan hän ei kuitenkaan halua uskoa.

– Kyllä sen verran pitää ihmisiin uskoa, että tuohon suohon emme vajoa ja sorru. Ihmisillä on edelleen halu kokoontua yhteen. Eikä kaikkea työtä voi tehdä sähköisesti, esimerkiksi hoitotyö on loppujen lopuksi ihmisten kohtaamista. Kyllä minulla on kova luotto siihen, että ihmiset eivät jää mököttämään mökkeihinsä, ainakaan kaikki.