Tämä suomalaismies katkoo kauloja teatterissa – ranskalaiset innoissaan jo ennen ensi-iltaa

Sirkustaiteilija Kalle Nio katkoo nyt päitä näyttämöllä. Ohjaaja pysyy itse pois lavalta.

teatteritaide
Kalle Nio
Kalle NioJouni Immonen / Yle

Visuaaliseen teatteriin ja nykysirkukseen erikoistuneen suomalaisryhmän WHS:n uusi teosCutting Edgeon herättänyt etukäteen kiinnostusta ulkomailla. Se ei ole ihme. Teos käsittelee päiden katkomista.

– Tuntuu, että kaikki ovat hirveän innoissaan siitä, ohjaaja Kalle Nio sanoo.

Päiden katkominen kuulostaa makaaberilta aiheelta, mutta Nio muistuttaa, että sadasta tunnetuimmasta illuusioon perustuvasta taikatempusta 70:ssä paloitellaan tai sahataan ihmisiä, leikataan päitä tai lävistetään miekalla.

– Vanhin temppu, josta on kirjallisia viitteitä, liittyy muinaisen Egyptin Dedi-nimiseen taikuriin. Hän leikkasi eläimiltä kauloja ja liitti niitä yhteen.

– Halusin ottaa kaikkein vanhimman taikatempun ja tehdä sen perusteella esityksen, Nio sanoo.

Melkoinen palapeli ratkottavaksi

Helsingin juhlaviikoilla ensi-iltansa saava Cutting Edge on kymmenhenkisen työryhmän työn tulos. Teos yhdistelee isoja, liikkuvia näyttämöelementtejä, valoja ja videoita. Lavalla liikkuu kolme esiintyjää.

– Esityksen tekemisestä ehkä 60 prosenttia on ongelmien ratkaisua ja 40 harjoittelua. Joka päivä on uusi palapeli ratkaistavana, Nio selventää.

Nio puhuu uudesta teoksestaan kuin leikekirjasta, joka koostuu kuvista ja sanoista. Päiden katkominen on teoksen teema, mutta sitä tarkastellaan muun muassa taikuuden ja sen katsomisen kautta.

Ohjaaja listaa kaulan katkomisen historiaa: vanhasta taiteesta tutuissa maalauksissa esiintyvät muun muassa Judit ja irtileikattu Holoferneksen pää sekä Johannes Kastaja.

– Ehkä se sitä kautta rupesi kiinnostamaan. Että mikä ihmisiä oikein kiinnostaa päiden leikkauksessa ja miten se on ylipäänsä niin iso osa Euroopan historiaa, Nio toteaa.

Teloitukset siirtyivät nettiin

Päiden leikkaus liittyy myös nykyaikaan, vaikka julkisia teloituksia ei enää järjestetä länsimaissa.

Cutting Edge
Cutting Edge -teoksen valosuunnittelun ja näyttämötekniikan ovat tehneet Jere Mönkkönen ja Joonas Tikkanen.Helsingin juhlaviikot

– Masentaa se, että mitä enemmän historiaa lukee, sitä enemmän tajuaa, että mikään ei ole oikeastaan muuttunut.

– Vaikka julkisia teloituksia ei tällä hetkellä ehkä ole, teloitukset ovat julkisia internetissä. Sama meininki oikeastaan jatkuu 1500-luvulta tähän päivään.

Sillä Nio viittaa esimerkiksi Isisin kaulankatkomisvideoihin, joista tulee nettihittejä.

– En pidä tätä teosta varsinaisesti poliittisena tai jollain lailla kantaaottavana. Enemmän minua kiinnostaa se, miksi tämä asia kiinnostaa, Nio sanoo.

– Ja se, mitä se kertoo meille, että ihmiset ovat kiinnostuneita väkivallasta ja irtopäistä.

Cutting Edge on kiertueteos, jota on harjoiteltu eri puolilla Eurooppaa. WHS lähtee sen kanssa Helsingin maailmanensi-illan jälkeen muun muassa Pariisiin, Lissaboniin ja Tallinnaan.

– Teema on kolahtanut moneen varsinkin Ranskassa. Ranskalaiset ilmeisesti rakastavat päiden katkomista. Heillähän on siihen pitkä historia, Nio hymyilee.

Liian isoja teoksia

WHS:n teoksista tuttu Nio on nyt itse ensi kertaa näyttämön ulkopuolella. Hän on osallistunut ryhmän teoksiin aiemmin aina myös esiintyjänä.

Cutting Edge -teoksen työryhmään kuuluu useita kiinnostavia nimiä, kuten Samuli Kosminen, joka on suunnitellut teoksen äänet. Lavastuksen Nio on tehnyt yhdessä kuvataitelija Taneli Rautiaisen kanssa.

– Tässä on tosi kovatasoinen ryhmä mukana. Olen iloinen saadessani työskennellä heidän kanssaan, Nio sanoo.

Cutting Edge
Cutting Edge -teoksessa esiintyvät Ines Campos, Vera Selene Tegelman ja Jukka TarvainenJouni Immonen / Yle

Nio pyörittää kiertuetoiminnan ohessa yhdessä sirkustaiteilija Ville Walon ja pukusuunnittelija Anne Jämsän kanssa pientä helsinkiläisteatteria, joka on erikoistunut poikkitaiteellisiin esityksiin, visuaaliseen teatteriin ja eläviin kuviin.

Teatteri Unioniin WHS:n omilla teoksilla ei kuitenkaan ole asiaa.

– Paradoksi tässä on se, etteivät meidän omat esityksemme mahdu sinne. Tila on vaan niin pieni, Nio toteaa.

– Jotenkin aina mittakaava lähtee käsistä. Tästäkin teoksesta tuli vähän tällainen liian suuri, Nio sanoo.

WHS:n Cutting Edge Helsingin juhlaviikoilla Kansallisoopperan Alminsalissa, ensi-ilta keskiviikkona 31.8.