Maahanmuuttovirasto: Vastaanottokeskuksia lakkautetaan todennäköisesti lisää

Sisäministeriö on moittinut Maahanmuuttovirastoa epäedullisten sopimusten tekemisestä vastaanottokeskusyrittäjien kanssa. Talousjohtaja Kari Kanasen mukaan olemassa olevia sopimuksia päivitetään kustannustehokkaammiksi. Myös uusia vastaanottokeskusten lakkautuspäätöksiä on luvassa.

turvapaikanhakijat
Vuorannan vastaanottokeskus Vuosaaressa.
Sasha Silvala / Yle

Maahanmuuttoviraston talousjohtaja Kari Kananen kiistää, että jotkut vastaanottokeskusyrittäjät olisivat käyttäneet turvapaikanhakijatilannetta hyväkseen. Maahanmuuttovirastoa on moitittu vastaanottokeskusyrittäjien kanssa tehdyistä sopimuksista.

Tuoreen raportin mukaan maahanmuuttovirasto on tehnyt epäedullisia sopimuksia vastaanottokeskuspalveluja tarjoavien yritysten kanssa. Sisäministeriön mukaan kustannukset ovat jopa tuplaantuneet suunnitelluista, ja ministeriön tarkastajat havaitsivat merkittäviä puutteita viraston ja vastaanottokeskusten tekemissä sopimuksissa.

Maahanmuuttoviraston talousjohtaja selittää asiaa poikkeuksellisen kiireisellä aikataululla. Maahanmuuttovirasto perusti viime syksynä muutamassa kuukaudessa 182 vastaanottokeskusta.

– Viime syksyn turvapaikanhakijatilanne oli poikkeuksellinen, eli nopeasti tuli suuri määrä turvapaikanhakijoita, ja tästä johtuen jouduttiin perustamaan vastaanottokeskuksia nopeasti. Jotkut näistä sopimuksista, joita tehtiin, voisivat tosiaankin olla näin jälkikäteen tarkasteltuna yksityiskohtaisempia ja myös keskenään yhtenäisempiä, Maahanmuuttoviraston talousjohtaja Kari Kananen sanoo.

Perustamiskustannukset kasvattivat menoja

Asiakaskohtainen vuorokausikustannus vastaanottokeskuksissa on ollut paikoin jopa lähes tuplasti sen verran, mitä tavoiteltiin. Tätä selittävät Kanasen mukaan uusien vastaanottokeskusten perustamiskustannukset.

– Nämä ovat niitä kertaluontoisia kustannuksia, eli majoitusvuorokausihinta ei ole ihan vertailukelpoinen tuohon vakiintuneen tilanteen tavoitetasoon, Kari Kananen selittää.

Kananen kuitenkin kiistää sen, että jotkut vastaanottokeskusyrittäjät olisivat käyttäneet tilannetta hyväkseen.

– Tietenkin tuossa tilanteessa jouduttiin siihen, että piti saada nopeasti vastaanottokeskuksia ja kiinteistöt, joita otettiin käyttöön, olivat hyvin vaihtelevia. Tältä osin kustannuksetkin vaihtelevat hyvin paljon vastaanottokeskuksissa. Myös pääkaupunkiseudulle jouduttiin perustamaan useita keskuksia, ja täällä tietysti hintataso on korkeampi.

Toisaalta hän myöntää, että syksyllä tilanne oli hankala.

– Tilanteessa oli pakko toimia niin kuin toimittiin, että saatiin katto kaikille pään päälle.

Uusia lakkautuspäätöksiä luvassa

Maahanmuuttovirasto on tänä vuonna ryhtynyt toimiin kustannusten hillitsemiseksi. Vastaanottokeskuksia on muun muassa irtisanottu ja olemassa olevia sopimuksia päivitetään kustannustehokkaammiksi. Lisäksi ruokapalvelua tarjoavissa keskuksissa pyritään siirtymään käytäntöön, jossa turvapaikanhakijat laittavat itse ruokansa.

– Se tulee sitten edullisemmaksi, Kananen selittää.

Suomessa toimii tällä hetkellä yli 100 vastaanottokeskusta ja 77 alaikäisyksikköä. Kanasen mukaan uusia lakkauspäätöksiä onkin todennäköisesti luvassa.

– Jos hakijamäärä ei uudelleen käänny nousuun, niin kyllä meillä on tarve sopeuttaa tätä kapasiteettia, eli varmaan joudutaan siinä tilanteessa tekemään uusia lakkautuspäätöksiä, Kananen päättää.