"Asiakkaan kuiteissa jatkuvasti vääriä hintoja" – työongelmia joutuu selvittelemään unissaankin

Töiden vaikutus nukkumiseen herätti keskustelua Ylen verkkosivuilla. Osa esimerkiksi kertoi yöllä mieleen hiipivien työasioiden katkovan unta, toiset puolestaan kertoivat näkemistään työhön liittyvistä painajaisista. Asiantuntijan mukaan apua öiseen tuskaan voi saada mielikuvaharjoitteluterapiasta.

terveys
Mies sängyssä.
Yle

Ylen verkkosivuilla kysyttiin, kuinka usein työ hiipii ihmisten uniin. Valtaosa keskusteluun osallistuneista kertoi työn vaikuttavan nukkumiseen. Heidän on esimerkiksi vaikea saada unta tai he heräilevät ja miettivät työasioita yöllä. Keskustelussa oli mukana myös henkilöitä, joiden työllä ei ollut vaikutusta nukkumiseen tai uniin.

Keskusteluun kertyi jonkin verran esimerkkejä työhön liittyvistä painajaisista:

Olen nähnyt painajaisia työstäni teollisuudessa tuotantotyöntekijänä, tuotteita vaan tulee ja tulee ja kasaantuu kun en vaan pysty selviytymään siitä työmäärästä, koneet reistaa ja on muutenkin kaikenlaisia ongelmia, työpisteen koneet epäluotettavia ja hitaita verrattuna muiden pisteiden nopeisiin koneisiin. Nimimerkki: Teollisuuspainajaisia

Kun olin työelämässä vielä oli aika jolloin matkustin ulkomaille työmatkojen takia. Vakio painajainen oli, että harhailin unessani matkatavarat, rahat, visakortit, rahat kadonneena tai varastettuna. Mistään ei tuntunut tulevan mitään. En löytänyt mihinkään ja olin hukassa. Heräsin hätkähtäin ja unen saamiseen kului tunteja ja tunteja. Nimimerkki: Mari

Viisi vuotta eläkkeellä ja joka toinen yö teen silti paperia, onneksi joka toinen yö on lepo, no hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii eikä siitä näköjään eroon pääse. Nimimerkki: eläkepapru pappa lohja

Työasiat hiipivät uniini ajoittain stressitason mukaan ja unet liittyvät käsillä oleviin tapahtumiin: kutsut ovat laatimatta ja lähettämättä, esimies myöhästyi lentokoneesta, varasin lentoliput väärälle päivälle väärään paikkaan, unohdin kutsua johtoryhmän kokoon vaikka asia on erittäin tärkeä, unohdin lähettää sen ja sen sähköpostin, unohdin valot päälle työhuoneeseen...Nimimerkki: Johdon assistentti

Olen jo eläkkeellä, mutta viikoittain olen entisessä työpaikassani, juuri viime yönäkin. Kaikkea mahdollista kamalaa on tapahtunut työpaikallani, lunta, vettä sisätiloissa, ovet auki ulos asti. Herään aina todetakseni, että onneksi olen jo "vapaana" ja omassa sängyssäni. Nimimerkki: painajaisia

Olin työelämässä mittatimpurina raksalla. Monta kertaa heräsin yöllä mittavirheisiin, ja näin painajaisia mittavirheistä, kun oli töissä oikein kiireistä. Kun pääsin eläkkeelle, mittapainajaisetkin loppuivat, ja olen saanut nukkua rauhassa ilman työpaineita. Nimimerkki: Mies lapista

Viisi vuotta olen ollut eläkeläinen. Viimeisinä työvuosinani öisin jatkoin työongelmien selvittelyjä. Siis asiakkaan kuitissa oli jatkuvasti vääriä hintoja. Nykyisin jos juttelen päivällä entisistä työhön tai työkavereihin liittyvistä asioista, näen unia. Väliin painajaisiakin joissa ovat mukana vuosikymmenten työkaverit kuolleetkin...unissa pystytämme uusia kauppoja ym.. aamulla väsyttää. Nimimerkki: mummovm53

Milloin painajaisiin kannattaa hakea apua?

Painajaisista muodostuu erikoistutkija ja psykologian tohtori Katja Vallin mukaan ongelma silloin, kun ne alkavat haitata elämää. Ne herättelevät yöllä, haittaavat seuraavasta päivästä suoriutumista, aiheuttavat pelkoa mennä nukkumaan, ahdistavat tai jäävät vaivaamaan mieltä.

Vallin mukaan painajaisten hoitoon on olemassa tehokkaita terapiamenetelmiä. Hän nostaa esimerkkinä esiin mielikuvaharjoitteluterapian. Siinä piinavalle painajaiselle keksitään uusi, onnellinen loppu.

– Uutta unta käydään mielikuvissa läpi uudelleen ja uudelleen, Turun yliopistossa työskentelevä Valli sanoo.

Toiveena on, että yöllä aktivoituisi uusi muistijälki, joka sisältää painajaisen onnellisella lopulla.

– Pitkäkestoisesta muistista on vaikea pyyhkiä asioita pois. Voidaan kuitenkin yrittää luoda kilpailevaa muistijälkeä, koska uniin tulee asiat, jotka ovat olleet äskettäin meidän mielessämme.

Vallin mukaan mielikuvaharjoittelu on toiminut osalla yllättävänkin tehokkaasti.

– Se ei välttämättä kokonaan poista painajaista, mutta vähentää niiden esiintymistä. Voi myös käydä niin, että painajaisten intensiteetti laskee.