Ajo-opetus siirtymässä simulaattoreihin – kokeilussa jopa puolet ajotunneista kurvaillaan virtuaaliliikenteessä

Autokoulun oppilasta ei välttämättä istutetakaan ensimmäisellä ajotunnilla auton ratin taakse vaan ajosimulaattoriin. Virtuaaliliikenteen etuina ovat kuskille paineeton ympäristö, sekä rauha opetella yksi asia kerrallaan. Aitoa ajotuntumaa ei kuitenkaan simulaattorilla yritetäkään korvata, vaan sillä hankitaan päätuntuma.

simulointi
Yle Uutiset Häme: Ajosimulaattori
Yle Uutiset Häme: Ajosimulaattori

Autokoululainen ei lähde liikenteen sekaan enää kylmiltään, vaan sopivaa tuntuma liikenteeseen voi hakea ensin turvallisesti ajosimulaattorilla. Aika ja teknologia ovat nyt kypsiä muutokseen, sillä ajo-opetuksen simulaattoreista on puhuttu toistakymmentä vuotta.

– Simulaattorit tulivat ajo-opetukseen mukaan kymmenkunta vuotta sitten, ensin pimeänajossa. Tämä on jo levinnyt aika hyvin ympäri Suomen eri autokouluihin, sanoo Hämeen ammatti-instituutin liikenneopetuskeskuksen koulutuspäällikkö Pekka Ahlgren.

Ajo-opetuksen osittainen suorittaminen ajosimulaattoreilla onkin ottamassa jalansijaa perinteisen ajo-opetuksen rinnalle.

– Toimintamallina simulaattoriopetus on tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi. Esimerkiksi risteysajon opetus tapahtuu tässä ja nyt, eikä luonnollisessa ympäristössä kuluviin siirtymiin mene aikaa, sanoo Ahlgren.

Simulaattorilla harjoitellaan tilanne kerrallaan

Ajo-opetuksen perusvaiheen simulaattoriopetusta annetaan liikenneturvallisuusvirasto Trafin kesällä antamalla kokeiluluvalla nyt vain CAP-Groupin autokouluissa toukokuun 2017 loppuun saakka. Simulaattorilla annetaan ajo-opetuksesta puolet. Toinen puoli ajotunneista ajetaan tavallisen liikenteen seassa. Ilman kokeilulupaa simulaattorilla saa antaa opetusta pimeänajon lisäksi kolme tuntia.

Ajosimulaattorin yleistymistä selittävät paitsi lakimuutokset, myös simulaattoriopetuksen edut perinteiseen ajo-opetukseen verrattuna. Ensimmäisten kilometrien ajo simulaattorilla on oppilaan kannalta rennompi vaihtoehto. Opittavat asiat voi opetella ja sisäistää yksitellen, eikä mukana ole muun liikenteen tuomaa painetta.

jalat polkimilla
Ville Välimäki / Yle

Virtuaaliympäristössä voidaan poistaa vaikka kaikki muu liikenne siksi aikaa, kun opetellaan esimerkiksi kiertoliittymiä tai yksisuuntaisia katuja, sanoo toimitusjohtaja Pekka Kari autokouluketju Cap-Groupista.

– Voi olla, että autokoulun aikana et pääse kertaakaan kokeilemaan oikeaa ohitusta normaaliliikenteen mukana. Mutta simulaattorilla voidaan rakentaa kunkin oppilaan mukaan omat liikennejärjestelyt, sanoo Kari.

Vastaavasti virtuaaliympäristöön voidaan lisätä myös jalankulkijoita ja muuta liikennettä. Näin saadaan tasavertainen oppimisympäristö huolimatta siitä, opetteleeko ajamaan autoa suuressa kaupungissa vai pienessä pitäjässä.

Toisin kuin oikeassa elämässä, virtuaalimaailmassa erilaisiin tilanteisiin voidaan myös palata, ja sattuneita tilanteita voidaan kerrata. Samasta ajotilanteesta tai liikennejärjestelystä voidaan tehdä lukuisia erilaisia versioita.

– Oppimisen tehokkuus on yksi isoimmista asioista, sanoo Kari.

Ajosimulaattorilla opettelu on intensiivisempää kuin opetusautolla ajo. Tilanteita harjoitellaan tiiviiseen tahtiin, mikä vaatii myös oppilaalta enemmän. Tämä pitää ottaa opetustilanteessa huomioon.

– Tällainen opetus on helposti oppilaalle raskaampaa perinteiseen opetukseen verrattuna, sanoo Hämeen ammatti-instituutin liikenneopetuskeskuksen koulutuspäällikkö Pekka Ahlgren.

Ajo-opettajien koulutusvaiheessa simulaatiopedagogiikka onkin ollut mukana jo useamman vuoden ajan.

”Taitava kuljettaja selviää siitä, mihin fiksu kuljettaja ei koskaan edes joudu”

Suomen Autokoululiitosta erityisasiantuntija Rami Lamminen sanoo, että digitalisaation keskellä on syytä pitää mielessä myös itse oppilaat.

– Autokouluun tullaan erilaisilla valmiuksilla. Siinä missä toinen on ajanut monta vuotta mopoautoa, toinen taas ei omaa kokemusta lainkaan. Erilaisten oppijoiden tunnistaminen kysyykin liikenneopettajilta ammattitaitoa. Toinen tarvitsee tukea enemmän kuin toinen, sanoo Lamminen.

Simulaattori antaa päätuntuman ajamiseen ja autossa annettu ajo-opetus puolestaan sen tärkeän perstuntuman.

Pekka Kari

Oppilas ei saa pelkästään simulaattorilla ajamalla todellista tuntumaa autoon ja autoiluun, vaan oppiminen tapahtuu käytännön ja teorian välimaastossa. Liukkaan kelin ajo-opetuksessa käytetäänkin sekä virtuaaliopetusta että myös oikeaa rataharjoittelua.

– Radalla harjoitellaan luiston oikaisua ja simulaattorissa taas harjoitellaan sitä, kuinka tällaiset tilanteet voidaan ehkäistä. Vanha sanonta kuuluukin, että taitava kuljettaja selviää siitä, mihin fiksu kuljettaja ei koskaan edes joudu, sanoo Pekka Kari.

Vaikka virtuaalimaailmassa voidaan räätälöidä lähes kaikki oppilaan toiveen ja tarpeen mukaan, ei se kuitenkaan korvaa kokonaan oikeaa ajoa, Kari muistuttaa.

– Tällä ei ole tarkoituskaan korvata oikeaa ajo-opetusta, vaan täydentää oppimista. Simulaattori antaa päätuntuman ajamiseen ja autossa annettu ajo-opetus puolestaan sen tärkeän perstuntuman.

Ajokortti halvemmalla?

Ajokortin kustannukset ovat kivunneet varsin korkeiksi (siirryt toiseen palveluun). Laskeeko simulaattoriopetus ajokortin hintaa? Ainakin onnistumistakuun kokeiluautokouluketju lupaa.

– Meidän listahinnasta tulee saamaan simulaattoriopetuksessa kahdenkymmenen prosentin alennuksen. Jos oppilas reputtaa ajokokeessa ensimmäisen kerran, niin lisäajotunnit menee meidän piikkiin, lupaa Pekka Kari.

ajosimulaattori
Ajosimulaattorissa oppilas pystyy harjoittelemaan erilaisia tilanteita tarpeen mukaan.Ville Välimäki / Yle

Polttoainekuluista syntyvä säästö autokouluille ei ole yhtä merkittävä kuin säästö palkkamenoissa. Noin puolet autokoulujen kuluista menee henkilökunnan palkkoihin. Simulaattoriopetuksen valvontaa voidaan keskittää, mikä mahdollistaa säästöjä. Tämä saattaa näkyä siis myös oppilaan maksaman hinnan laskuna. Lopulta kuluttaja päättää, ajaako korttinsa perinteisesti vai simulaattorin avulla.

– Isommilla autokouluketjuilla on eri tilanne kuin yksittäisillä yrittäjillä. Jos yksi opettaja pystyy valvomaan monta suoritusta yhtä aikaa vaikkapa etänä, näkyy se helpommin myös hinnassa, sanoo Kristiina Anunti Suomen Autokoululiitosta.

Lopulliset vaikutukset ajokortin hintaan selviävät vasta myöhemmin, kun kokeilukausi on ohi. Ala odottaa nyt mahdollisia lakimuutoksia. Liikennekaari-työryhmä kokoontuu ensi vuonna, ja silloin myös autokoulualalla voi tulla muutoksia.