1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Oletko sinäkin ajanut aina väärin? – Viisi vinkkiä ruuhkassa ajamiseen

Jos kaikki autoilijat ajaisivat taitavammin, Suomen vilkkaimman väylän eli Kehä ykkösen ruuhkat helpottuisivat ja kaikki pääsisivät perille nopeammin. Liikennevirasto vinkkaa, että muun muassa ajamalla vasenta kaistaa säästyisi sekä aikaa että hermoja.

liikenne
Uutisvideot: Kuinka ruuhka syntyy?
Uutisvideot: Kuinka ruuhka syntyy?

Jos jokainen autoilija ajaisi taitavammin, Kehä I:n ruuhkat vähenisivät. Kokosimme Liikenneviraston liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatisen vinkkien perusteella viisi neuvoa, joita noudattamalla liikenne voisi rullata Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä väylällä nykyistä nopeammin.

1. Pidä turvavälit pitkinä!

Kun autoja on paljon ja jos turvavälit jätetään liian lyhyiksi, syntyy turhaa jarruttelua. Kun jonon ensimmäinen käyttää jalkaa jarrulla, jonon seuraava joutuu tekemään samoin, mutta viive reagoinnissa johtaa pidempään jarrutusaikaan.

Jonon kolmas jarruttaa vielä pidempään. Näin jarrutuksiin käytetty aika moninkertaistuu jonossa ja alun perin sujuva liikenne puuroutuu.

Lopputulos: kaikkien matka-aika pidentyy.

2. Älä jarruttele turhaan!

Jos turvavälit pidetään tarpeeksi pitkinä, perässä tulevien ei tarvitsisi jarruttaa niin herkästi. Näin Kehällä ajavat säästäisivät paitsi aikaa, myös hermoja, peräänajoja, bensankulutusta sekä jopa päästöjä.

Turvaväli on riittävä, jos kuljettajan ei tarvitse jarrutella, vaan nopeuden ja etäisyyden säätelyyn riittää kaasupoljin, eikä jarrua tarvita.

3. Aja vasenta kaistaa!

Jos vasemmalla kaistalla on tilaa, siirry sinne reippaasti ajamaan. Jos et ole liittymän kohdalla tai kohta poistumassa Kehältä, vasemman kaistan ajaminen on tukkoisella tiellä usein järkevin valinta, muistuttaa Liikennevirasto.

Eli Liikenneviraston luvalla vastenta kaistaa saa Kehä ykkösellä käyttää muuhunkin kuin ohittamiseen. Kaikkien etu on, että kaikkia kaistoja käytetään: näin liikenteeseen mahtuu yksinkertaisesti enemmän autoja.

4. Älä pysähdy liittymästä tullessasi!

Jos suoraan ajavat käyttävät vasenta kaistaa, liittymistä on helpompi päästä Kehälle.

Liittymistä tuleva ei saisi pysähtyä, koska se lisää onnettomuusriskiä.

5. Anna tilaa liittymästä tulevalle!

Jos kaikki kaistat ovat täynnä ja autojono matelee, niin silloin vetoketjumallinen liittyminen on kaikkien etu. Päästä siis Kehälle tulevat autot joustavasti liittymään mukaan liikenteeseen – vaikka itsesi edelle.

Kaikkien autojen pääseminen mukaan liikenteeseen edellyttää ensimmäisen ohjeen noudattamista: pidä turvavälit tarpeeksi pitkinä.

Lue seuraavaksi