Kyllä, Helsinkiin on tulossa Suomen pisin silta – mutta ennätyksiä sillä ei voiteta

Suomen pisin silta sijaitsee tällä hetkellä Mustasaaressa Pohjanmaalla. Kymmenen vuoden kuluttua tilanne on toinen, kun Kruunuvuorensilta avautuu liikenteelle Helsingissä. Mutta miten silta suhteutuu muihin siltoihin meillä ja maailmalla? Selvitimme.

Kruunuvuori
Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.
Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.Helsingin kaupunki

Helsingin kaupunginvaltuusto näytti eilen keskiviikkona vihreää valoa niin sanotulle Kruunusillat-hankkeelle. Hanke hyväksyttiin äänin 63–6, ja se tarkoittaa, että Helsinkiin rakennetaan tulevina vuosina Suomen pisin silta.

Suunnitelma on kolmen sillan kokonaisuus. Kolmikosta pisin, Kruunuvuorenrannasta Korkeasaareen ulottuva Kruunuvuorensilta, on valmistuessaan noin 1,2 kilometrin pituinen.

Miten Kruunuvuorensilta suhteutuu Suomen tämän hetken pisimpiin siltoihin? Se selviää Ylen koostamasta grafiikasta:

Grafiikka silloista.
Yle Uutisgrafiikka

Suomen pisin silta on tällä hetkellä mustasaarelainen Raippaluodon silta. Silta on Suomen toistaiseksi ainoa yli kilometrin pituinen silta, mutta Helsingin Kruunuvuorensillan on määrä ohittaa se noin 150 metrillä.

Valppaana pitää olla koko ajan. Tilanteet vaihtelevat äkkiä. Kun siihen tottuu, homma hoituu.

Sune Nygård

Pohjanmaalla sijaitsevalla Raippaluodon sillalla on ikää nyt 19 vuotta. Millaisia terveisiä Raippaluodon sillan hoitotöistä vastaavasta Destiasta lähetetään helsinkiläisille?

– Valppaana pitää olla koko ajan. Tilanteet vaihtelevat hyvin äkkiä. Kun siihen tottuu, kyllä sitten homma hoituu, vakuuttaa Destian työpäällikkö Sune Nygård.

Raippaluodon sillallakin on pituutta noin kilometri. Kuten Kruunuvuorensilta, myös se sijaitsee rannikkoseudulla. Miten tuuliolosuhteet näkyvät näin pitkän sillan käytössä?

– Sillan luona on tuulimittari. Se varoittaa autoilijoita, jos tuuli on liian kova. Minun tietääkseni silta on suljettu vain pari kertaa tuulen takia, Nygård muistelee.

Suomen pisin silta on siis tulevaisuudessakin noin kilometrin luokkaa. Mille tasolle sillä ylletään kansainvälisessä vertailussa? Kauaksi jäädään ainakin yhdestä lähialueen tunnetuimmista silloista, Tanskan ja Ruotsin yhdistävästä Juutinrauman sillasta:

Grafiikka silloista.
Yle Uutisgrafiikka

Juutinrauman sillan historiaa on kerrattu muun muassa Ylen Elävän arkiston viimesyksyisessä jutussa. Sillan rakentamishanke peruttiin useita kertoja 1990-luvun aikana, muun muassa epäselvien ympäristövaikutusten vuoksi.

Valmistuttuaan Juutinrauman silta kuitenkin sujuvoitti työ- ja matkailuliikennettä sekä kuljetuksia.

Sama toive on helsinkiläisilläkin: Kruunuvuorenrannasta ja Laajasalosta on tulossa yli 40 000 kaupunkilaisen koti. Moni valtuutettu muistutti eilen, että toimivat joukkoliikenneyhteydet ovat kaupunginosalle elinehto. Suunnitelmien mukaan silloilla saisivat kulkea raitiovaunujen lisäksi vain jalankulkijat ja pyöräilijät sekä hälytysajoneuvot.

Sillä, että kyseessä on kevyen liikenteen silta, on symbolista merkitystä, sanoo Suomen Arkkitehtiliiton Arkkitehti-lehden päätoimittaja, arkkitehti Jorma Mukala.

Hän arvioi, että valmistuessaan sillat aiheuttavat painetta rakentaa lisää asutusta Laajasaloon.

"Silta voi myöhästyä – siihen ei tarvita suurta viisautta"

Kruunusiltojen rakentamisen on määrä alkaa vuonna 2018 ja liikennöinnin koko yhteydellä vuonna 2026, kymmenen vuoden kuluttua. Kustannuksiksi on arvioitu noin 259 miljoonaa euroa. Sen päälle tulee kalusto- ja varikkokustannuksia yli sata miljoonaa. Kokonaiskulut liikkuvat näin ollen noin 375 miljoonan euron tietämillä.

Kruunusillat-hankkeen yleiskartta
Sillat yhdistäisivät Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon Helsingin kantakaupunkiin.Helsingin kaupunki

Onko mahdollista, että aikataulut ja budjetit paukkuvat, kuten toisessa pääkaupunkiseudun suurhankkeessa, länsimetron rakentamisessa?

Mitä isompi hanke, sen vaikeampi sitä on hallita, vastaa Jorma Mukala.

– En usko, että tarvitaan suurta viisautta – ehkä se voi vuoden myöhästyä, mutta mitä sen on väliä. Noin iso hanke, tärkeintä on, että se tehdään.

Yhteensä siltaa aiotaan rakentaa Helsingissä noin kaksi kilometriä. Maailman pisimmästä sillasta (siirryt toiseen palveluun) sillä jäädään kuitenkin vielä pitkä siivu: Kiinassa sijaitsevalla Danyang–Kunshan-maasillalla on pituutta peräti 164 kilometriä.

Arkkitehti: Sillan pituus ei ole ongelma

Yksi syy sille, miksi Suomessa ei ole rakennettu tämän pidempiä siltoja, on se, että asukkaita on ollut niin vähän, Mukala selittää.

Tässä ollaan keskellä kaupunkia. Arkkitehdin silmin se on se tärkeä asia.

Jorma Mukala

– Silloin, kun liikennettä on paljon ja ihmiset asuvat tiiviisti ja jos on joku este, joka pitää ylittää, yleensä vesi, sitten yritetään tehdä iso silta, arkkitehti sanoo.

Sillan pituutta hän ei pidä ongelmana. Haasteet liittyvät ennemminkin siihen, miten iso silta istuu maisemaan.

– Tässäkin ollaan periaatteessa keskellä kaupunkia. Arkkitehdin silmin se on se tärkeä asia.