Suomalainen nyhtökaura lähtee Ruotsiin jo ensi vuonna – tuotanto aiotaan kymmenkertaistaa

Suomalainen elintarvikeinnovaatio, nyhtökaura, lähtee Pohjoismaiden valloitukseen Pauligin vetämänä jo ensi vuoden aikana. Silloin on tarkoitus perustaa tehdas Ruotsiin ja ennen pitkää myös Norjaan ja Tanskaan.

talous
Nyhtökauraa paistinpannulla.
Antti Kolppo / Yle

Paulig aikoo vauhdilla laajentaa ostamansa nyhtökaurayhtiö Gold&Green Foodsin tuotantoa. Konsernijohtaja Jaana Tuomisen mukaan jo ensi vuoden aikana tuotanto aloitetaan myös Ruotsissa.

Lihaa korvaavaa nyhtökauraa tehdään tällä hetkellä vain yhdessä tehtaassa.

– Järvenpäässä tehdas käy ja kukkuu. Sen suunnitelmia ei tarvitse muuttaa, sanoo Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen.

Pauligin ostettua enemmistön Gold&Greenistä alkaa ratketa yksi suurimmista ongelmista, liian pieni tuotanto. Järvenpäässä tuotanto aiotaan kymmenkertaistaa ensi kesään mennessä, mutta Pauligin Tuomisen mukaan kansainvälistymiseen sekään ei riitä.

– Varmaan ensi vuoden aikana saadaan ainakin jossain mittakaavassa tuotanto käyntiin Ruotsissa ja sen jälkeen vastaanoton perusteella jatketaan varmaan Norjaan, Tanskaan ja siitä etelään.

Suomalainenkin voi ostaa start-upin

Suomalaisten start-up-yhtiöiden tavallisin kehityskaari johtaa lupaavan yhtiön myymiseen ulkomaiselle suuryhtiölle, mutta tällä kertaa suomalainen innovaatio pysyy kotimaisissa käsissä.

Kuluttajamarkkinoita seuraava Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén sanoo, että Pauligin omistajuus on looginen jatko vuosi sitten perustetun yhtiön kehitykselle.

– Tämä on pääomaintensiivistä volyymibisnestä. Vaatii etupainotteisia investointeja ennen kuin saadaan tavaraa ulos tuotannosta, sanoo Vilén.

Vilén ei halua pohtia, olisiko joku Pauligia suurempi kansainvälinen jätti tarjonnut Gold&Greenille vielä nopeammat mahdollisuudet kasvuun ja kansainvälistymiseen. Hänen mukaansa on tärkeintä, että yhteistyökumppanit voivat jakaa yhteiset vision ja arvot.

Pauligin Tuominen sanoo, että odotuksia ei pueta lukujen muotoon. Vilénin mukaan hinnan arvioiminen on helppoa, periaatteessa.

– Katsotaan vain millaisen markkinaosuuden yhtiö voi ottaa ja millä kannattavuudella se voi valmistaa ja myydä.

Tosin käytännössä aloittavan yhtiön arvon mittaminen on vaikeaa, mutta hänen mukaansa ”isojen toimijoiden tuleminen mukaan kertoo siitä, että läpimurtoon uskotaan”.

Suomessa ja koko länsimaisessa maailmassa on kova kysyntä lihaa korvaaville tuotteille, eikä nyhtökaura ole näillä apajilla yksin.

– Kilpailu tekee hyvää. Se lisää kokonaiskysyntää. Erikoista olisi, jos olisimme markkinoilla ihan ainoa. Me keskitymme ainutlaatuiseen tuotteeseen, sanoo Tuominen.