Nelostien perusparannus Oulun ja Kempeleen kohdalla voi valmistua jo 2018

Edellytyksenä perusparannuksen valmistumiselle vuonna 2018 on Oulun ja Kempeleen kuntarahoitusosuuksien saaminen hankkeeseen etupainotteisesti. Valtion budjetissa töihin on varattu tulevalle vuodelle vain 10 miljoonaa euroa. Oulun kohdalla tukkoinen valtatie on myös kaupunkiliikenteen pääkatu.

Kotimaa
Liikenne ruuhkautuu nelostiellä Oulussa
Nelostie on Oulussa paikallisliikenteen palveluksessa. Se on käytännössä Oulun pääkatu, vähän niin kuin Mannerheimintie on Helsingissä.Antti Pylväs Yle

Nelostien remontti alkaa viimeistään ensi vuonna Oulun ja Kempeleen kohdalla.

– Zatelliitin kohta ja Oulun keskustan kohdalla isona operaationa on Kuusamontien sekä Kajaanintien välisen osuuden leventäminen kuusikaistaiseksi. Ne me ensimmäisinä laitamme liikkeelle ja tavoittena on,että että urakat olisivat käynnissä ensi vuonna, sanoo Liikenneviraston projektien toteutusosaston johtaja Pekka Petäjäniemi.

Kuntien rahoilla Kempeleen ja Oulun kohdat saadaan nopeasti valmiiksi

Ilman kuntien etupainotteista rahoitusta tieremontti tulisi etenemään vielä ensi vuonna hitaasti, sillä töihin on varattu tulevalle vuodelle valtion budjetissa vain 10 miljoonaa.

– Sehän voi nipistyä budjettiriihessä vielä siitäkin. Mutta jos Kempeleellä ja Oululla on mahdollisuus laittaa kuntarahoitusosuus etupainotteisesti, voitaisiin laittaa urakat alusta lähtien täyspainoisesti liikkeelle. Siinä tapauksessa 2018 olisi jo valmista, vaikka se tapahtuisi sillä kustannuksella, että meidän täytyisi Kello–Räinänperä ja ohituskaistaosuuksia aloittaa myöhemmin, muotoilee Petäjäniemi.

Olen valmis viemään viemään rahoitusta nopeutetussa aikataulussa eteenpäin.

Matti Pennanen

Koko Oulu–Kempele osuuden hintalappu on 70 miljoonaa euroa.

– Jos siitä tehdään ensi vuonna puolet, hinta on 35 miljoonaa euroa. Valtion rahaa on 10 miljoonaa, joten puhutaan melkein täysistä kuntaosuuksista jo heti ensi vuoden aikana, linjaa Petäjäniemi.

Oulun kaupunginjohtaja on valmis etupainotteiseen kuntarahoitukseen

Pelkästään Oulun rahoitusosuus perusparannuksesta on 19 miljoonaa euroa. Oulun talousjohtaja Jukka Weisell on aiemmin todennut, että ei ole kovin oleellista tuleeko kaupungin osuus maksuun vuonna 2017 vai 2018.

Kaupungin rahoituksen aikataulu on vielä poliittisten päätösten osalta auki, mutta myös kaupunginjohataja Matti Pennasen mukaan kaupunkii on valmis nopeutettuun aikatauluun, jos perusparannushanke pystytään järkevästi nopeutetussa aikataulussa hoitamaan.

Erittäin kiinnostava hanke tämä tuntuu alalle olevan.

Pekka Petäjäniemi

– Olen valmis viemään viemään rahoitusta nopeutetussa aikataulussa eteenpäin. Kaupunki on sitoutunut tähän hankkeeeseen ja meidän etu on että se valmistuu mahdollisimman nopeasti, sanoo Pennanen.

Erikoinen valtaväylä on samalla Oulun pääkatu

Suomessa ei ole kovin paljon vastaavia valtatien pätkiä, joiden kautta kaupungin sisäinenkin liikenne kulkee.

– Esimerkiksi Kehä 2 palvelee hyvin suuressa määrin Espoon sisäistä liikennettä ja Tampereen Rantatie on kapealla kannaksella sijaitsevan kaupungin pääkatu, arvioi Petäjäniemi.

Loppuaikataulu riippuu siitä miten saadaan valtion rahaa tähän hankkeeseen. Hankehan ulottuu 2021 saakka.

Palvelutuottajatapaamisessa Oulussa torstaina oli paikalla lähes sata urakoitsijoiden, suunnittelijoiden, rakennuttamisen infra-alan asiantuntijaa.

– Erittäin kiinnostava hanke tämä tuntuu alalle olevan, toteaa Petäjäniemi.