Valo, lumi ja logistiikka – näillä aseilla Lappi ja Suomi kilpailevat kansainvälisistä elokuvatuotannoista

Kymmenien miljoonien elokuvatuotannoista jää kuvauspaikoillekin merkittäviä rahavirtoja. House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen muistuttaa, että valtavia katsojamääriä vetävät elokuvat ovat myös matkailumarkkinoinnissa merkittävä tekijä.

Lapin lääni
Samuli Edelman ja Matleena Kuusniemi elokuvan kuvauksissa
Riikka Rautiainen / Yle

Hallituksen päätös perustaa Suomeen elokuvatuotantoja tukeva kannustinjärjestelmä parantaa merkittävästi Suomen ja erityisesti Lapin asemaa kilpailussa suurten elokuvatuotantojen kuvauksista.

Lappia muun muassa kuvauspaikkana markkinoivan House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo, että tuki nostaa Lapin ja Suomen samalle viivalle useimpien muiden EU- ja Pohjois-Amerikan maiden kanssa.

– Euroopassa on 19 maata, joissa tällainen kannustinjärjestelmä on. Ja tärkeintä tässä on se, että Suomen tukiprosentti on 25, eli se on kansainvälisesti hyvin kilpailukykyinen, sanoo Tarssanen.

Hallituksen budjettiriihessä myöntämästä 10 miljoonan euron kannustimesta maksetaan elokuvatuotantoyhtiöille takaisin neljännes siitä rahasummasta, minkä ne käyttävät kuvauspaikoilla – esimerkiksi Lapissa.

Tuotannoissa nähdyt maisemat vaikuttavat merkittävästikin ihmisten matkustuspäätöksiin.

Sanna Tarssanen

Suurtuotannot vaikuttavat matkustuspäätöksiin

Kannustinten lasketaan lisäävän turismia muutamista prosenteista jopa 12 prosenttiin.

Suomen luvuista suoraan laskettuna tämä tietäisi sitä, että 10 miljoonan kannustinjärjestelmällä saataisiin lähes sadan miljoonan euron tulot lisääntyneen turismin myötä. Kannustinta suunnitellut työryhmä on arvioinut sillä saatavan hyödyn huomattavasti pienemmäksi.

Esimerkiksi Uudessa-Seelannissa kuvatut Lord of The Rings -elokuvat ovat houkutelleet maahan joukoittain suomalaisiakin faneja ihan vain näkemään valkokankaalta tuttuja maisemia luonnossa.

– Tästä on tehty kansainvälisesti paljonkin tutkimusta, että erilaisissa tuotannoissa nähdyt maisemat vaikuttavat merkittävästikin ihmisten matkustuspäätöksiin, Tarssanen vahvistaa.

Lapilla monta etua: valo, lumi ja logistiikka

Tarssasen mukaan erityisesti Lappi on tällä hetkellä kiinnostava kohde suuria elokuvatuotantoja tekeville. Lapin etuina on muun muassa kesän pitkä valoisa aika jonka ansiosta kuvauspäiviä voidaan venyttää, sekä talvinen lumivarmuus.

– Lapissa on myös loistavasti toimiva logistiikka. Kuvauspaikat ovat hotellien vieressä eikä niihin tarvitse matkustaa helikopterilla, mutta silti ne näyttävät erämaisilta, Tarssanen kuvailee.

Lapin vetovoimaisuutta lisää myös alan korkeakoulutukseen pohjaava laaja osaamisverkosto, sekä av- ja matkailualan yritykset. Tällä hetkellä House of Laplandin ylläpitämässä Film friendly -verkostossa on viisitoista yritystä.