Tilanpuute on jo vienyt asiakkaita Rauman satamalta – laajennus nyt hyvässä vauhdissa

Rauman sataman kapasiteetti kasvaa pian noin puolella. Yli 60 miljoonaa euroa maksavan investoinnin odotetaan tuovan helpotusta tilanpuutteeseen viimeistään puolentoista vuoden kuluttua.

liikenne
nostureita satama-alueella
Joona Haarala / Yle

Rauman satamassa rakennetaan parhaillaan uusia laitureita. Mereen on jo ruopattu 20 metriä syvä kuoppa, josta yli puolet täytetään kivillä. Pohjan tasauksen jälkeen tuhannen tonnin nosturi siirtää elementit paikoilleen.

– Ne ovat valmiina noin 15 metriä korkeita. Elementtien tausta täytetään, kun ne on upotettu mereen. Sen jälkeen tehdään vielä loput laiturirakenteet, asennetaan satamanosturit ja sitten on valmista, kertoo sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Uudistus nostaa Rauman sataman vuosittaisen kapasiteetin 300 000 kontista 500 000 konttiin.

– Meillä on nyt noin 160 metriä konttilaituria ja sitä tehdään 350 metriä lisää. Tällä hetkellä pystymme käsittelemään yhtä laivaa, mutta puolentoista vuoden kuluttua laiturissa voi olla kolme pienempää tai kaksi isompaa laivaa, Asumalahti kertoo.

Kenttätilasta jatkuva pula

Rauman satama on Suomen kolmanneksi suurin ulkomaanliikenteen yleis- ja konttisatama. Se kilpailee käytännössä Helsingin ja Kotkan satamien kanssa.

– Kaikissa hankkeissa emme ole pystyneet kilpailemaan, kun meillä ei ole ollut osoittaa riittävästi kenttätilaa. Siitä on jatkuva pula. Nyt saamme vajaat 4 hehtaaria lisätilaa ja kaavassa on jonkin verran varauksia jäljellä. Toivottavasti pystymme ottamaan ne käyttöön seuraavan viiden vuoden aikana, Hannu Asumalahti toteaa.

Nykyisen laajennuksen kokonaiskustannukset ovat yli 60 miljoonaa euroa. Väylän syvennyshankkeessa on mukana myös Liikennevirasto. Satamayhtiön osuus kustannuksista on hieman yli puolet. Se on katettu nyt pääosin lainalla ja erilaisilla rahoitusjärjestelyillä.

– Voi olla, että kestää 20 vuotta tai enemmän saada tuo summa kasaan, mutta aiomme tienata sen takaisin, Asumalahti vakuuttaa.