Olutvillitys valtasi Brasilian

Kuuluisa caipirinha-drinkki ei suinkaan ole brasilialaisten mielijuoma vaan olut. Suuri muoti-ilmiö ovat pienpanimoiden mallasjuomat, joita nautitaan Rion trendikaupunginosissa ja myös faveloissa.

Ulkomaat
Nicolas Gastón Gumúcio tuo oluitaan varten kaikki raaka-aineet ulkomailta.
Pienpanimon omistaja Nicolas Gastón Gumúcio tuo oluitaan varten kaikki raaka-aineet ulkomailta.Heidi Lipsanen

Näkymä on kuin mistä tahansa eurooppalaisesta hipsterikaupunginosasta.

On perjantaina ja vasta lounasaika, mutta live-musiikki, katuruoka ja laatuoluet ovat houkutelleet työntekijät ulos toimistoista.

Paikallisia vetää puoleensa erityisesti mallasjuomat: alea, pilsneriä, lageria ja vehnäolutta on tarjolla liki kymmenessä eri kojussa. Rio de Janeiron keskustassa sijaitsevaan Passeio Públicon puistoon ollaankin tultu juuri pienpanimoyrittäjien tuottamien erikoisoluiden takia.

Suosin näitä oluita niiden aromin ja maun takia. Ne maistuvat paljon paremmilta.

riolainen Luma Reis

Vaikka Brasilian ulkopuolella maa tunnetaan sokeriruokoviinalla terästetystä limettidrinkistä caipirinhasta, on olut brasilialaisten ehdoton ykkösjuoma. Brasiliassa juodaan kolmanneksi eniten olutta maailmassa.

Nyt pienpanimoiden erikoisoluista on tullut varsinainen hitti.

– Suosin näitä oluita niiden aromin ja maun takia. Ne maistuvat paljon paremmilta kuin muut jo tuntemani merkit, riolainen Luma Reis sanoo katuruokakojun edessä.

Rion aukioilta on nykyään helppo bongata gastronomiatapahtumia.
Passeio Públicon puisto Riossa on yksi paikka, jossa järjestetään suosittuja ruoka- ja juomatapahtumia. Heidi Lipsanen

Olueeseen erikoistuneet pop-up-torit ovat uusi näky Rion trendikkäissä kaupunginosissa.

– Pienpanimoiden oluisiin on erikoistunut jo ainakin yli 30 baaria koko kaupungissa, alan kehitystä seurannut Sergio Crespo sanoo. Hänen mukaansa olutvillitys alkoi, kun brasilialaiset alkoivat matkustaa enemmän ulkomailla kymmenisen vuotta sitten. Tuolloin maan talous nousi kohisten.

Crespolla itsellään on pelkkiin pienpanimo-oluisiin erikoistunut baari kivenheiton päässä Passeio Público -puistosta, Lapan boheemissa kaupunginosassa.

– Avarakatseiset ihmiset alkoivat ensimmäisinä tuoda maahan pienpanimo-oluita, Sergio Crespo kertoo Carioquina-nimisessä baarissaan.

Ehkä myös talouskriisin ja työttömyyden takia ihmiset muuttuvat luoviksi ja hakevat uusia mahdollisuuksia.

tapahtumayrittäjä Nathalie Ajalali

Brasilialaisten hiljattain syttynyt ihastus pienpanimoiden oluisiin on niin suurta, että oluen valmistamiseen ovat ryhtyneet useat yrittäjät.

Pienyrittäjän väylä tehdä itsensä tunnetuksi ovat juuri suositut pop-up-torit ja muut ruoka- ja juomatapahtumat. Oluen valmistajia suorastaan tungeksii tapahtumiin, kertoo niitä järjestävä Nathalie Anjalali Carioquíssimo-yrityksestä.

Kun hänen yrityksensä ilmoittaa Facebookissa järjestävänsä torin, saattaa myyntipaikasta kilpailla satakunta pienpanimoa. Anjalali valitsee yhteen katuruokaan, oluisiin ja muotiin erikoistuneeseen tapahtumaan yleensä vajaa kymmenkunta oluen myyjää.

– Ehkä myös talouskriisin ja kasvavan työttömyyden takia ihmiset muuttuvat luoviksi ja hakevat uusia mahdollisuuksia, Anjalali pohtii.

Anjalalin mukaan pieniä olutmerkkejä on Brasiliassa paljon yksinkertaiseksi siksi, että niille löytyy ostajia. Eikä olutta juoda suinkaan vain humaltumismielessä. Oluelle kokoonnutaan seurustelemaan ja viettämään vapaa-aikaa perheen ja ystävien kanssa.

– Monet suosivat laatua määrän sijasta, Anjalali sanoo.

Complexo de Alemão -lagerpullot paketoidaan kauniisti asiakkaille.
Complexo de Alemão -lagerpullot ovat saaneet nimensä Rio de Janeirossa sijaitsevan slummialueen mukaan.Heidi Lipsanen

*Brasiliassa olutmarkkinoita hallitsevat muutamat suuret, ylikansalliset olutjätit. *Vaikka pienpanimoita on koko maassa jo yli 300, niiden osuus olutmarkkinoista on silti vain alle yksi prosentti.

Menestyksekkäimmät niistä eivät varsinaisesti ole enää pieniä, sillä osa niistä tuottaa jo miljoonia litroja olutta vuodessa. Pienpanimo-oluista ja laadukkaista raaka-aineista valmistetuista huurteisista puhutaankin Brasiliassa yhteisnimikkeellä pienimuotoinen, käsityönä tehty olut, cerveja artesanal.

Monet erikoisolueiden valmistajat ovat edelleen hyvin pieniä yrityksiä, joilla ei ole varaa omaan panimoon. Tällöin avuksi tulee niin sanottu mustalaispanimo, portugaliksi cervejaria cigana. Pienpanimoyrittäjät käyvätkin usein pullottamassa omat reseptinsä niissä.

Tuotannon ulkoistus onkin edesauttanut Brasilian pienpanimobuumia. Sen myötä kotipanimot voivat valmistaa olutta ilman suuria investointeja.

Oluen valmistaminen ei ole halpaa, sillä humala ja mallas ovat poikkeuksetta tuontitavaraa, josta tulee maksaa tullit. Yleensä pienpanimo-olut maksaa pari kertaa enemmän kuin suurtuotannossa valmistetut oluet.

Marcelo Ramos pyörittää ensimmäistä favelaan perustettua pienpanimo-olutbistroa Complexo de Alemãossa.
Marcelo Ramos pyörittää Riossa ensimmäistä favelaan perustettua pienpanimo-oluisiin erikoistunutta bistroa Complexo de Alemãon kaupunginosassa.Heidi Lipsanen

Riolainen Marcelo Ramos haaveili pitkään nimikkokaljasta. Haave toteutui, kun hän kuuli Riossa toimivasta ”mustalaispanimosta” ja käveli sinne resepteineen.

Nyt Ramos kaupustelee vaimonsa ja appiukkonsa kanssa yli 300 olutmerkkiä. Olutta myydään kaljatoreilla sekä Ramosin omistamassa bistrossa ja juuri avatussa kapakassa.

Kaikkien pitää saada mahdollisuus tutustua oluen maailmaan, ei vain etuoikeutetun väestön.

Marcelo Ramos

Pienpanimo-oluihin erikoistunut bistro sijaitsee väkivallasta tunnetussa Complexo de Alemãon favelassa eli slummialueella. Ramos sanoo hinnoittelevansa oluen favelassa paikallisille sopivaksi.

– Kaikkien pitää saada mahdollisuus tutustua oluen maailmaan, ei vain etuoikeutetun väestönosan, Ramos toteaa ja uskoo saaneensa osan favelan asukkaista innostumaan olutkulttuurista.

Ramosin tuottama olutmerkki kantaa yrittäjän kotipaikan nimeä Complexo de Alemão.

*Bistro on saanut paikallisten lisäksi turisteja asiakkaikseen, *mistä Ramos on erityisen tyytyväinen. Monet karttavat Rion kukkuloilla nousevia hökkelikyliä niissä valtaa pitävien huumejengien takia.

– Complexo de Alemãolla on huono maine. Syy on tiedotusvälineiden, jotka kertovat täältä vain ampumisista ja muusta negatiivisesta, Marcelo Ramos päivittelee.

Illan pimennyttyä bistron edustan pitkässä pöydässä seurue pitää hauskaa tuopit kädessään. Vieressä Complexo de Alemãon favelan asukas Ricardo Pereira nautiskelee yksin oluttaan työpäivän jälkeen.

– Mielestäni elämästä nauttiminen on tärkeää, koska elämiä on vain yksi. Olen tehnyt töitä koko päivän, olen väsynyt, mutta silti haluan nauttia olueni. Tai pari, ehkä kolme, Pereira sanoo.

– Kaikkien tulisi juoda olutta. Onhan se parempi tapa viettää aikaa kuin esimerkiksi kinastelu, hän lisää naurahtaen.

Brasilian olutjätti AB InBev tuottaa olutta ympäri maailmaa. Kuva yhtiön tehtaalta Kiinasta Hubein maakunnasta.
Brasilian olutjätti AB InBev tuottaa olutta ympäri maailmaa. Kuva yhtiön tehtaalta Kiinasta Hubein maakunnasta.Shepherd Zhou / EPA

Brasilian suurin olutjätti janoaa pienpanimoita itselleen

*Vaikka yhä useampi brasilialainen maksaa enemmän pienpanimo-oluista, *markkinoilla jyräävät suuret ja mahtavat oluenvalmistajat. Suurpanimo Anheuser-Busch InBEV (AB InBev) hallitsee ylivoimaisesti maan olutmarkkinoita. Yhtiön suurin AB InBevin suurin osakkeenomistaja on Brasilian rikkain mies Jorge Paulo Lemann.

AB InBev on levittäytynyt myös maailmanlaajuisesti. Se yhtyi vuonna 2004 belgialaiseen Interbrewiin ja osti neljä vuotta myöhemmin yhdysvaltalaisen Budweiseria tuottavan Anheuser-Buschin.

Maailman suurimmaksi panimoksi näin kasvanut AB InBev tuottaa tuttuja olutmerkkejä kuten Coronaa, Stella Artoisia, Beck’sia ja Hoegaardenia.

Pienpanimot nostivat viime vuonna Yhdysvalloissa syytteen olutjättiä vastaan väittäen, että tämä pyrkii rajoittamaan kilpailua ostamalla maan oluenjakelijoita. Yhdysvaltain oikeusministeriö tutkii parhaillaan tapausta.

AB InBevin on lisäksi ostanut pienpanimoita niin Yhdysvalloissa kuin Brasiliassa. Parhaillaan se on ostamassa suurinta kilpailijaansa Sabmilleria.

Jos kauppa solmitaan, yritys tuottaa kolmasosan kaikesta maailman oluesta.