Matkalehti suosittelee kiinalaisturisteille Helsingin kasinoa, venäläisille ei, mutta miksi?

Turisteille suunnattu Helsinki This Week -lehti on kesästä lähtien suositellut eri kohteita kaupunkiin saapuville kiinalais- ja venäläismatkailijoille. Kohteet poikkeavat toisistaan suuresti.

Kiina
Grand Casino Helsinki
Grand Casino HelsinkiRonnie Holmberg / Yle

Kiinalais- ja venäläisturistit haluavat nähdä ja kokea Helsingin-matkallaan eri asioita. Tähän tulokseen on tullut matkanjärjestäjä Strömma Finland, joka kesästä lähtien on vinkannut Helsinki This Week (siirryt toiseen palveluun) -julkaisussaan eri kohteista kiinalaisille ja venäläisille.

Tärppilistat on julkaistu samassa lehdessä, samanlaisella karttapohjalla – mutta ehdotukset retkikohteiksi ovat olleet erilaisia.

Siinä missä kiinalaisille on vinkattu esimerkiksi Sibelius-monumentista ja Stockmannin tavaratalosta, venäläisiä on ohjattu muun muassa Linnanmäelle ja Korkeasaaren eläintarhaan. Kiinalaisille on suositeltu myös Helsingin kasinoa ja Pohjoisesplanadia, venäläisille puolestaan Ateneumin ja Kiasman taidemuseoita:

Helsingin kartta
Helsingin kartta
Helsinki This Week -julkaisussa vinkataan eri kohteista kiinalais- ja venäläismatkailijoille. Mitä tärppejä turisteille on listattu? Se selviää kuvaa liu’uttamalla.

Eivätkö kiinalais- ja venäläismatkailijat tyydy samanlaiseen Helsinki-kokemukseen?

Me tiedämme, että kiinalaiset kuluttavat eniten rahaa matkakohteessa, nimenomaan ostoksiin.

Peter Kåla

– Tämä on lähtenyt ajatuksistamme ja tutkimuksista siitä, mitä tietyt kansalaisuudet haluavatnähdä, vastaa Strömma Finlandin toimitusjohtaja Peter Kåla.

– Mehän tiedämme, että kiinalaiset kuluttavat eniten rahaa matkakohteessa, nimenomaan ostoksiin. Haluamme tehdä sisällön niin että se puhuttelee mahdollisimman hyvin sitä kansaa, jota sillä tavoitellaan.

Erillisiä matkakohteita kiinalais- ja venäläisturisteille on suositeltu nyt ensimmäistä kertaa. Itse Helsinki This Week -julkaisulla on ikää jo 60 vuotta.

– Taustalla on se, että kiinalaisten osuus Helsingin-matkailijoista on kasvanut vahvasti koko tämänkin vuoden. Kasvuprosentti on melkein 30, kun verrataan viime vuoden kuuteen ensimmäiseen kuukauteen, Kåla kertoo.

Helsingin kaupunki: Hauska idea

Helsingin kaupungin omissa esitteissä vinkataan samoista kohteista eri kansalaisuuksille.

– Eri kielille on toki esitteitä, mutta pohjalla on periaatteessa sama esite, se vain käännetään eri kielille, sanoo vastaava matkailutiedottaja Mari Somero Helsingin kaupungin matkailuneuvonnasta.

Helsinki This Weekin ideaa hän pitää hauskana.

– Olen itsekin huomannut, että tiettyjä kansalaisuuksia saattavat kiinnostaa eri asiat. On hyvä, että tällainen listaus on koottu.

Luotamme henkilökohtaiseen suositteluun. Annamme aina juuri sille asiakkaalle sillä hetkellä sopivat vinkit.

Mari Somero

Helsingin kaupungilla ei ole toistaiseksi ollut vastaavia suunnitelmia erillisistä Helsinki-tärpeistä.

– Luotamme henkilökohtaiseen suositteluun, Somero sanoo ja jatkaa:

– Palvelemme asiakkaita kasvotusten. Annamme aina juuri sille asiakkaalle sillä hetkellä sopivat vinkit.

"Kärkipaikoille ovat nousseet saksalaiset"

Kiinalaismatkailijoiden yhä kasvava määrä on huomattu Helsingin kaupungillakin. Toinen iso ryhmä juuri nyt ovat saksalaiset, Mari Somero toteaa.

– Nyt kun Venäjän-matkailu on hiipunut muutaman vuoden ajan, kärkipaikoille ovat nousseet saksalaiset, hän jatkaa.

Helsinki This Week -lehdessä on aiemmin ollut oma osionsa myös saksalaisturisteille.

– Nyt eletään vaihetta, jossa ovat Venäjä ja Kiina. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan, sen määräävät matkustajavirrat ja se kielitaito, joka eri maissa on, sanoo toimitusjohtaja Peter Kåla. Hänen mukaansa esimerkiksi kiinalaisten englannin kielen taito ei ole vielä niin kehittynyttä, että pelkkä englanninkielinen sisältö riittäisi.