Elämys koukuttaa aasialaisturistin – matkailijat haluavat vieraaksi suomalaiskoteihin

Suomessa matkailu on murroksessa, sillä tulevaisuudessa aasialaiset matkailijat korvaavat Venäjältä hiipuvan turistivirran. Matkailukehitykseen valmistaudutaan monella tavalla. Esimerkiksi Kainuussa on paikan päällä esitelty aasialaisille matkanjärjestäjille vaaramaisemien tarjoamia elämyksiä.

matkailu
Vuokatin vaarajono kokonaan ilmasta kuvattuna.
Heikki Rönty / Yle

Elämysten kokeminen on tärkeää matkailussa. Elämykset kuitenkin vaihtelevat ääripäästä toiseen. Tähän vaikuttavat kulttuurilliset taustat ja se, mistä maasta matkailijat tulevat.

Varsinkin kesätuotteiden määrä on meillä monipuolinen.

Paavo Virkkunen

– Elämykset voivat merkitä meidän suomalaisten näkökulmasta hyvinkin arkipäiväistä asiaa. Esimerkiksi kiinalaisille se on puhdasta ilmaa ja puhdasta vettä, jota voi juoda suoraan purosta. Ne ovat sellaisia elämyksiä, joita Kiinassa ei pääse kohtaamaan, Visit Finlandin matkailujohtaja Paavo Virkkunen sanoo.

Japanilaisille elämyksellisyyttä voivat olla vaikka Muumit, jotka auringonnousun maassa ovat kulttiasemassa. Suomalainen arkipäivä on luksusta monelle japanilaiselle matkailijalle.

– Sellaista ovat vaikka talviaikaan revontulet. Luontoon liittyy monia elämyksiä, jota ei missään muualla voi saada, Virkkunen täsmentää.

Japanilaisia kiinnostaa tavallinen elämä

Kainuussa on käynnissä parhaillaan Kasvua kansainväliseen matkailuun -hanke, jonka tarkoituksena on tehdä aasialaisille matkailijille tunnetuksi muun muassa Vuokatista löytyviä elämyksiä. Talvella ja kesällä Kainuussa on vieraillut kiinalaisia ja japanilaisia matkanjärjestäjiä sekä median edustajia.

Ne ovat sellaisia elämyksiä, joita Kiinassa ei pääse kohtaamaan.

Paavo Virkkunen

– Suomi on kiinnostanut japanilaisia aina ja nyt on nousemassa uusi trendi, jossa he hakevat kokemuksia perinteisestä suomalaisesta kulttuurista ja elämäntavasta. Siihen liittyvät meille luonnolliset asiat, kuten mustikat, metsä, rauha, hiljaisuus, järvet ja saunat. Uutena ovat vierailut suomalaisissa kodeissa, joissa he pystyvät näkemään tavallista suomalaista elämäntapaa, projektipäällikkö Topi Sarparanta kertoo.

Matkailun edistämisessä elämykset ovat houkuttimia, joiden perään lähdetään. Ne jättävät pysyvän muistijäljen ja toimivat herätteenä siihen, että ihmiset lähtevät matkalle johonkin maahan.

– Suomessa luojan kiitos on tällaisia elementtejä, jotka voivat synnyttää elämyspohjaisen haaveen, Paavo Virkkunen sanoo.

Revontulet puiden yläpuolella.
Revontulet on yksi luontoon liittyvä elämys.Tanja Arffman / Yle

– Elämysmatkailua ja elämyspalveluja suunniteltaessa suomalaisten on mietittävä miltä tämä näyttäsi jonkun toisen silmissä. Olisiko tästä rakennettavissa elämyksellinen asia, joka herättää tunteita ja jättää ihmisen takaraivoon sen kuuluisan muistijäljen, Virkkunen jatkaa.

Pienet asiat ovat suuria

Japanilaiselle matkailijalle elämys on myös tekemistä. Tällaista voi olla himmelin valmistaminen tai itse kerätyistä mustikoista tehty hillo.

– Mustikkahillo laitetaan purkkiin ja siihen etiketti. Tämä viedään kotiin tuliaisiksi, sillä tuliaiskulttuuri on japanilaisilla vahva. Tokiosta on vaikea löytää hiljaisuutta ja shintolaisuuteen kuuluu pienten asioiden arvostaminen, jotka ovat heille suuria, itsekin Japanissa asunut Sarparanta kertoo.

Kasvua kansainväliseen matkailuun -hankkeen ideana on tuoda japanilaiset matkanjärjestäjät tutustumaan Vuokattiin ja sen jälkeen miettiä yhdessä japanilaisten kanssa minkälainen on Vuokatin brändi.

Mustikoita varvussa.
Aasialaiselle matkailijalle elämykset löytyvät taivaalta ja jakojen juuresta.Julia Sieppi / Yle

– Heidän kanssa on keskusteltu siitä mitkä ovat markkinointikeinot ja tavat. Koska markkinat Japanissa ovat niin isot, ettei niitä voi hoitaa perinteisillä lehtimainoksilla. Haemme nyt yhdessä mahdollisimman tehokkaita ja rohkeita keinoja saada näkyvyyttä. Tätä teemme yhdessä japanilaisten kanssa, Sarparanta kertoo.

Ripeää toimintaa

Vuoden kestävä hanke käynnistettiin Kainuussa nopealla aikataululla ja jo nyt on saatu aikaan konkreettisia toimia, kuten japanilaisille ja kiinalaisille järjestettävät leirikoulut.

Shintolaisuuteen kuuluu pienten asioiden arvostaminen, jotka ovat heille suuria.

Topi Sarparanta

– He ovat erittäin kiinnostuneita. He etsivät turvallista kohdetta, jossa on kokemusta leirikoulun järjestämisestä. Kiinassa on kouluja paljon ja jo nyt olemme suunnitelleet kiinalaiselle matkatoimistolle leirikoulupakettia. Toinen tällainen konkreettinen toiminta on se, että ensi helmikuussa Japanista tulee 20 – 30 hengen ryhmä tänne Vuokattiin. Se on päänavaus ja ensimmäinen kerta, kun japanilainen matkatoimisto tuo ryhmämatkan Vuokattiin, kertoo Sarparanta.

Nainen valokuvaa kännykällä
Japanilaisten matkailijoiden määrät ovat kasvussa.Petteri sopanen / Yle

Kiinalaisten ja japanilaisten kulttuureissa on paljon samanlaisia käyttäytymistapoja ja normeja, mutta matkailukäyttäytyminen on erilaista.

– Kiinalaisille voi edelleen markkinoida Vuokattia myös revontulien kautta. He hakevat tällaisia perinteisiä multiaktiviteettiviikkoja, joissa on laskettelua, moottorikelkkailua ja Husky-ajelua. Paikallisen kulttuurin kokeminen ei ole niin vahvassa asemassa kiinalaisilla, kun se on japanilaisilla, kertoo Sarparanta.

Tuotteistaminen tärkeässä asemassa

Elämysmatkailussa tuotteistaminen on tärkeässä asemassa ja Suomessa matkailuun liittyviä ilmiöitä on pystytty tuotteistamaan varsin menestyksekkäästi. Varsinkin talviaikaan järjestettävät Husky-safarit ovat monelle muualta maailmasta tuleville ainutkertaisia elämyksiä.

– Tämän suuntaisia aktiviteettielämyksiä on suomessa tuotteistettu hyvin paljon. Yhdistävänä tekijänä niissä on se, että ne tapahtuvat luonnossa ja luonnon keskellä, kertoo Virkkunen.

He hakevat tällaisia perinteisiä multiaktiviteettiviikkoja.

Topi Sarparanta

– Nyt kun näitä ryhmiä alkaa tulla, niin ne on hoidettava todella hyvin. Ei riitä, että he tulevat tänne, vaan täällä asiat on hoidettava viimeisen päälle. Ohjelmapaketit, jotka Japanissa on maksettu, on oltava valmiina. Meillä Vuokatissa on hyvät puitteet, niitä pitää kuitenkin koko ajan kehittää ja pitää pystyä ottamaan vastaan myös palautetta, sanoo Sarparanta.

Löyly sijaitsee Helsingin Hernesaaressa meren rannalla ja lähellä keskustaa.
Uusi yleinen sauna Löyly sijaitsee Helsingin Hernesaaressa meren rannalla ja lähellä keskustaa.Lauri Pönni / Yle

Vuokatissa ja maaseudulla tapahtuvan tuotteistamisen toisessa ääripäässä ovat urbaanit elämykset. Näissä asioissa on edetty mielenkiintoiseen suuntaan, kun kaupungin keskustaan on tuotu maaseudulla tutuksi tulleet elämykset.

– Tällaisia ovat esimerkiksi pääkaupunkiseudulla löyly- ja saunakokemus merenrannalla sekä juuri kauppatorin rannassa avattu uima-allas, meri-allas ja saunakompleksi. Nämä ovat uudentyyppisiä urbaaneja elämyksiä, jotka on toteutettu määrämuotoisina ja tasalaatuisina kaikille asiakasryhmille, sanoo Visit Finlandin matkailujohtaja Paavo Virkkunen.

Aasialaisten matkailu Suomeen kasvaa hurjaa vauhtia

Jokaista suomalaista kohden kotimaassamme yöpyy 1,2 ulkomaalaista vierailijaa. Suurimmat matkailuvirrat olivat viime vuonna Venäjältä, seuraavaksi eniten kävijöitä oli Ruotsista, Saksasta ja Isosta-Britanniasta, kertovat Visit Finlandin julkaisemat tilastot. (siirryt toiseen palveluun)

Venäläisten matkailijoiden määrät Suomessa ovat pudonneet viimeisen kahden vuoden aikana, joten matkapalvelujen järjestäjien katseet on käännetty hieman kauemmaksi. Pienemmistä matkailumaista varsinkin kiinalaisten osuus Suomeen suuntautuvassa matkailussa on ollut kovassa noususuunnassa. Viime vuonna kasvu oli yli 40 prosenttia ja alkuvuoden aikana lisäystä on tullut 25 – 35 prosenttia. Kesäkuun alussa aloitti Kiinasta ensimmäinen suora tilauslentosarja Suomeen ja mielenkiintoa on ollut monen muunkin matkanjärjestäjän taholta.

Koiravaljakko
Husky-safarit ovat monelle ulkomaalaiselle matkailijalle elämys.Jarmo Nuotio / Yle

– Lisää kiinalaismatkailijoita on tulossa, sillä kesäkuun alussa sieltä aloitti ensimmäinen tilauslentosarja Suomeen. Varsinkin kesätuotteiden määrä on meillä monipuolinen ja kesällä myös kapasiteetti riittää vallan mainiosti, kertoo Visit Finlandin matkailujohtaja Paavo Virkkunen.

Japanilaisten matkailu Suomeen on kasvanut viime vuonna toistakymmentä prosenttia ja kehitys on ollut hyvässä kasvussa jo usean vuoden. Myös Japanista Suomeen avattiin keväällä uusi lentoreitti, joka sekin lisää uusien matkustajien määriä.