Tampereen raitiotien hinta nousi 283 miljoonaan

Tampereen raitiotien toteutussuunnitelma on julkaistu. Aiemmin arvioitu 250 miljoonaa euroa ei rakentamiseen riitä, kustannukset ovat paisuneet 33 miljoonalla. Myös hankkeen hyödyt on nyt arvioitu aiempaa suuremmiksi.

Kotimaa
Havainnekuva, raitiovaunu Hämeenkadulla
Tampereen kaupungin julkaisema havainnekuva ratikasta Hämeenkadulla.Tampereen kaupunki

Tampereen raitiotien toteutussuunnitelma on julkaistu (siirryt toiseen palveluun). Suunnitelmassa mm. kuvataan aiempaa tarkemmin, miten raitiotien ensimmäinen vaihe tehdään ja mitä se tarkennetun tiedon mukaan maksaa.

Raitiotien infrastruktuurin ja varikon rakentamisen kokonaiskustannusarvio edullisinta Hiedanrannan kautta kulkevaa reittiä käyttäen on 282,9 miljoonaa euroa, josta osan 1 (Hervanta-keskusta-Tays) osuus on 238,8 miljoonaa euroa ja osan 2 (keskusta-Hiedanranta-Lentävänniemi) osuus 44,1 miljoonaa euroa.

Yleissuunnitelmavaihetta korkeampi hinta johtuu useista tekijöistä, kuten arvioitua suuremmista johtosiirroista ja suunnitelmien muutoksista. Hanke on myös osittain laajentunut muun muassa katuverkon töiden osalta.

Pormestari Anna-Kaisa Ikosen mukaan tehdyt selvitykset osoittavat, että raitiotiehanke vastaa kaupungin tavoitteita, ja se on toteutettavissa.

– Kustannukset ylittävät reilusti yleissuunnitelman kustannusarvion, mutta toisaalta myös hyödyt ovat merkittävästi aiemmin arvioitua suuremmat, pormestari Anna-Kaisa Ikonen perustelee ja toivoo päättäjien perehtyvän nyt julkaistuun aineistoon huolellisesti.

Työllisyysvaikutus merkittävä

Raitiotien ensimmäisen osan rakentamisen on laskettu tuovan 2 400 henkilötyövuotta vuosina 2017-2021. Verotuloja arvioidaan saatavan tuona aikana 7 miljoonaa euroa.

Muut hyödyt raitiotiestä tulevat lipputuloista, maanomistuksen arvonnoususta ja maankäytön tehostumisesta. Raitiotie on keskeinen myös kokonaan uuden kaupunginosan, Hiedanrannan, rakentamissuunnitelmissa.

Lopullisen päätöksen raitiotien rakentamisesta Tampereen kaupunginvaltuusto tekee lokakuussa. Asia on esillä kaupunginvaltuuston kokouksessa 24. lokakuuta.

Raitiotieradan ensimmäisen osan (Hervanta-keskusta-Tays) rakentaminen kestää noin neljä vuotta. Rakentamistyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2017 useassa kohteessa. Raitiotieliikenne keskustasta Hervantaan ja keskussairaalalle on tarkoitus aloittaa vuonna 2021.

Päätös vaunutoimittajasta tehdään myöhemmin

Tampereen raitiotievaunupäätöstä odotetaan jännityksellä Transtechin tehtaalla Kajaanin Otanmäessä. Kaupunginhallitus päättää raitiovaunujen toimittajasta vielä syyskuussa. Kilvassa ovat mukana Transtechin lisäksi kolme yritystä. Ne ovat Puolasta ja Espanjasta.

Vaunujen alustava kustannusarvio on 81 miljoonaa. Tätä summaa ei tarkennettu nyt julkaistun toteutussuunnitelman yhteydessä.

Tampereen kaupunginvaltuuston vuonna 2014 tekemä ratikkapäätös asetti tiukat raamit ratikan hinnalle: kustannukset eivät saa ylittää 250 miljoonaa euroa, ja valtion pitää osallistua kustannuksiin 30 prosentin osuudella.

Valtio on luvannut osallistua ratikan rakentamiseen 71 mijoonalla eurolla.

Juttu on täydennetty mm. tiedolla vaunujen alustavasta kustannusarviosta.