Koe uusi yle.fi

Joka tunti miljoonien vahingot – suomalaisyritys häivyttää rahtihävikkiä

Kuljetuskontit ja niiden lastit kärsivät maailmanlaajuisesti joka tunti lähes kymmenen miljoonan euron vahingot. Jyväskyläläinen yritys on keksinyt keinot parantaa rahdin toimitusvarmuutta – ja laskuttaa siitä.

Kotimaa
Conexbird-yrityksen valmistamat konttikamerat mittaavat muun muassa rahtikontin kuntoa.
Conexbird-yrityksen valmistamat konttikamerat mittaavat muun muassa rahtikontin kuntoa. Jarkko Riikonen / Yle

Jyväskyläläisen Conexbirdin testaustiloissa kumisee kuljetuskontti. Yhtiö testaa ja jatkokehittää konttien jatkuvaan seurantaan kehittämäänsä teknologiaa.

– Keräämme dataa siitä, mitä kontille tapahtuu. Esimerkiksi värähtelytiedoista voi päätellä, onko kontti ehjä ja mitä materiaalia se on. Sitä kautta selviää, onko kontilla kaikki kunnossa, sanoo Conexbirdin liiketoimintajohtaja Kimmo Laakkonen.

National Cargo Security Councilin arvion mukaan rahtivahingot ja konttilogistiikka kasvattavat maailmalla liikkuvan tavaran hintaa joka vuosi 44 miljardilla eurolla. Conexbird iskee juuri tähän hävikkiin.

– Autamme rahdin omistajia parantamaan kilpailuetuaan sillä, että toimitukset menevät huomattavasti varmemmin perille, tiivistää Laakkonen.

Iskun ytimessä on digitalisaatio. Koko järjestelmä perustuu ohjelmistoihin, tekoälyyn ja data-analyysiin. Niiden avulla Conexbird kykenee vähentämään asiakkaidensa rahtihävikkiä, asiakkaat puolestaan maksavat vain saamastaan hyödystä.

– Keräämme dataa, jota tekoäly rikastaa. Datalla ilman yhteyttä todellisuuteen ei tee oikein mitään, ja meidän työtämme on tuottaa datasta merkityksellistä informaatiota. Se on sitä, mitä asiakkaat haluavat, sanoo ohjelmistosuunnittelija Ilkka Pättikangas.

Tuotekokonaisuuttaan Conexbird on kehittänyt vuosia, ja ensimmäiset asiakkaat on haalittu. Joukossa on muun muassa metsäjätti Stora Enso konttiyhtiö MCY.

– Toimintamme on alkuvaiheessa, mutta olemme nähneet, että meidän teknologiallemme on kysyntää. Logistiikassa on paljon vanhanaikaisia prosesseja, joita voi nykyaikaisella tekniikalla tehostaa merkittävästi, Pättikangas sanoo.

– Olemme saaneet kokeilla suht rauhassa, ja saaneet isoja kansainvälisiä asiakkaita. Nyt on maailma auki, sanoo Laakkonen.