1. yle.fi
  2. Uutiset

Ratikka ei välttämättä kaadu 33 miljoonaan – osa päättäjistä luopuisi kustannuskaton rikkoneesta raitiotiestä

Tampereen raitiotien nousseet kustannukset ovat vetäneet päättäjien ilmeet vakaviksi. Isojen valtuustoryhmien puheenjohtajat näkevät edelleen hankeen mittavat hyödyt, pienissä ryhmissä ollaan valmiita lyömään hanskat tiskiin.

Kotimaan uutiset
Havainnekuva, raitiovaunu Paasikivenkadulla
Tampereen kaupunki

Tampereen raitiotien kokonaiskustannusten kohoaminen yli valtuuston päättämän 250 miljoonan euron rajan aiheuttaa kovaa ristivetoa Tampereen valtuustoryhmissä. Pormestari Anna-Kaisa Ikonen ilmoitti suhtautuvansa ratikan rakentamiseen edelleen varovaisen myönteisesti, mutta odottaa tiukassa taloudellisesta tilanteessa vakavaa keskustelua tästä ylityksestä.

– Kun ensimmäisiä kommentteja kuuntelee, niin näyttää siltä, että raitiotiellä nähdään merkittävät hyödyt kaupungin kannalta. Kustannusten lisäksi myös hyödyt ovat kasvaneet valmistuneessa arvioinnissa ja uskon, että se painaa vaakakupissa.

Maanantaina julkaistussa toteutussuunnitelmassa ratikan kokonaiskustannukset ovat halvimmillaan lähes 283 miljoonaa euroa. Lisäksi vaunujen ostaminen nielee noin 80 miljoonaa euroa.

Mittavat hyödyt

Kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmän puheenjohtajan Leena Kostiaisen mukaan ryhmä on suhtautunut hankkeeseen positiivisesti aiemminkin, mutta toki kustannukset ovat haaste.

– Nyt on aika perehtyä näihin suunnitelmiin tarkemmin, ei päätöstä voi yhden luvun perusteella tehdä.

Myös vihreiden mielestä kustannustason nousu on valitettavaa, mutta puheenjohtaja Anna-Kaisa Heinämäen mukaan vire on positiivinen.

– Huomattavaa on se, että samalla kun kustannukset ovat nousseet, ovat nousseet myös hyödyt. Monet tehtävät siirtyvät tulevaisuudessa maakunnalle ja huomattavaa on, että kyseessä on investointi, josta päättäminen on vielä omissa käsissä.

Kustannusten nousun lisäksi myös hankkeen hyödyt on arvioitu aiempaa suuremmiksi, korostaa vasemmistoliiton Mikko Aaltonen.

– Kustannusten nousu on tietysti ikävä asia, mutta koska hyödyt ovat mittavat, niin lähtökohtaisesti vasemmistoliitto suhtautuu asiaan positiivisesti. Hyötyluku 1,3 kertoo myös osaltaan sen, että tämä on edelleen tehokkain tapa vastata kasvavan kaupungin tarpeisiin

Kustannukset yli valtuustopäätöksen

Osa valtuustoryhmistä on valmis kuoppaamaan ratikan välittömästi, koska kustannukset ovat nousemassa yli valtuuston päättämän 250 miljoonan euron. Tampereen kaupunginvaltuuston päätös huhtikuulta 2014 sisälsi myös ehdon, että valtio osallistuu ratikka-hankkeeseen.

Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Matti Järvisen mukaan kohonneen hinnan pitäisi tarkoittaa nyt sitä, että ratikkahanke haudataan.

– Nyt pohditaan, että pitääkö valtuuston päätökset kutinsa. Tämähän tarkoittaa käytännössä, että ratikkaa ei voitaisi rakentaa. Jää nähtäväksi, mikä on valtuuston oman päätöksen voima. Nyt miestä mitataan ja myöskin rouvaa.

Järvinen sanoo arvostavansa sitä, että kohonneista kuluista uskallettiin rohkeasti kertoa. Keskusta ei tee asiassa ryhmäpäätöstä.

– Jokainen on meillä yksilö ja saa äänestää mielensä mukaan, mutta kyllä minulla vankka käsitys on, että yksimielisesti olemme ratikan hylkäämisen kannalla, niin kuin tähänkin asti olemme olleet vuosikaudet.

Samoilla linjoilla on perussuomalaisten ryhmyri Lassi Kaleva, jonka mukaan ratikkahanke pitäisi siirtää esimerkiksi 20 vuoden päähän tulevaisuuteen, jos megaluokan hankkeeseen silloin on varaa.

– Valtuuston päätös oli, että rakentamisvaiheeseen edetään, mikäli kustannukset eivät ylitä 250 miljoonaa ja valtio osallistuu kustannuksiin 30 prosentin osuudella. Koska kustannukset ovat ylittyneet, rakentamisvaiheeseen ei edetä. Myöskään valtion osallistuminen 30 prosentin osuudella ei ole lainkaan varmaa.

Kalevan mielestä jatkossakin joukkoliikenne pystytään hoitamaan kumipyörillä eikä maankäytön tehostaminenkaan ole sidottu kulkuvälineeseen.

– Joukkoliikenteen laatukäytävien varteen voidaan tehokkaasti rakentaa tiivistä kaupunkirakennetta ja samat edut saadaan kumipyöräliikenteellä.

Sähköbussi korvaajaksi

Myös kristillisten Satu Sipilä olisi nyt luopumassa raitiotiehankkeesta kustannusarvion nousun takia.

– Kokonaisuus ratkaisee. Haluamme kaikkia kaupunkilaisia palvelevan joukkoliikennejärjestelmän. Ratikka palvelee vain pientä osaa väestöstä. Meille tärkeä päästöttömyys ja ympäristöystävällisyys saadaan sähköbusseilla.

Lopullisen päätöksen ratikan rakentamisesta tekee Tampereen kaupunginvaltuusto lokakuun 24. päivänä. Päätöstä helpottanee osaltaan se, että Juha Sipilän hallitus lupasi kevään kehysriihessä ratikkahankkeeseen 71 miljoonaa.

Lue seuraavaksi