Tutkijaprofessori ampuu alas sähköautomyyttejä: "Voi ajaa myös talvella"

Esitimme VTT:n tutkijaprofessori Nils-Olof Nylundille tyypillisiä sähköautoihin liittyviä väitteitä. Toisin kuin usein luullaan, sähköauto toimii jopa Suomen talvessa. Nylund kiinnittäisi nyt erityishuomion akkujen kierrätyshaasteisiin.

liikenne
latauskaapeli auton kyljessä
Pakkanen on yritetty ottaa huomioon sähköauton toiminnassa.Yle

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessori Nils-Olof Nylund tyrmää useimmat sähköautoista esitetyt, osin myyttiset väitteet.

Väite 1: Ei sovellu talvikäyttöön

Esimerkiksi väite, että sähköautolla ei voi ajaa talvella – tai voi ajaa vähintäänkin huonolla menestyksellä – ei pidä Nylundin mukaan paikkaansa.

– Kyllä sähköautolla voi ajaa talvella. Sähköauton tekniikka toimii hyvin kylmässä ja autoilla ei näyttäisi olevan talvella käynnistysongelmia, Nylund sanoo.

Nylund kuitenkin muistuttaa, että sähköauton lämmitysjärjestelmään kuluu talvella paljon energiaa, joka lyhentää auton toimintamatkaa merkittävästi kesäkäyttöön verrattuna.

Väite 2: Latauspaikkoja ei löydy

Suomessa ja Pohjoismaissa on hieno sähköntuotannon rakenne. Loppukäytössä sähköautot eivät aiheuta hiilidioksidipäästöjä.

Nils-Olof Nylund

Nylundin mukaan sähköauton voi ladata melkein missä vain.

– Jos löytyy 16 ampeerin maadoitettu pistorasia, siinä voi tehdä hitaan latauksen. Suomi on täynnä johtolämmitintolppia, joita voi käyttää pienillä muunnoksilla sähköauton lataukseen.

Väite 3: Sähköautoilu on kallista

Nils-Olof Nylund sanoo, että sähköautot ovat kalliita, mutta uskoo hintojen tasaantuvat 10-15 vuodessa.

– Akkutekniikoiden kehittyessä hinnat tulevat alas, Nylund uskoo.

Nylund muistuttaa, että taannoisen Volkswagenin päästöskandaalin myötä dieselautoihin on tulossa nykyistä kalliimpaa päästötekniikkaa.

– Hintojen korotuspaineet ovat mieluumminkin dieselautoissa, kuin sähköautoissa.

Nylund tyrmää väitteet, että sähköautojen akut kestävät vain pari vuotta.

– Akkujen takuu on keskimäärin viidestä kahdeksaan vuoteen. Totta on, että akun vaihtaminen on kallista. Ja ongelma on myös sähköautojen huono jälleenmyyntiarvo.

Väite 4: Sähköautot eivät ole oikeasti ekologisia

Sähköautoja Nils-Olof Nylund pitää ympäristöystävällisinä.

– Pitää katsoa sähköauton koko elinkaarta. Suomessa ja Pohjoismaissa on hieno sähköntuotannon rakenne. Loppukäytössä sähköautot eivät aiheuta hiilidioksidipäästöjä.

Nylundin mukaan tulevaisuudessa pitää ratkaista yksi merkittävä ongelma, joka voi olla edessä sähköautojen yleistyessä.

– Akkujen kierrätykseen ja uusiokäyttöön pitää paneutua. Suomessa on noin 2 000 töpselissä ladattavaa autoa. Jos niitä olisi kaksi miljoonaa, pitäisi olla selvät sävelet miten akkuja kierrätetään.