1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Venäjä on estänyt tänä kesänä yli sadan ihmisen pääsyn laittomasti Suomeen – itärajan valvonta pitkälti venäläisten varassa

Venäjän rajavartiopalvelu on estänyt yksistään Viipurin alueella tänä vuonna jo yli sadan ihmisen pääsyn laittomasti Suomeen. Kaakkois-Suomen rajavartiosto siirtää passintarkastajia rajanylityspaikoilta maarajan valvontaan.

Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Venäjän rajavartiopalvelu on ottanut tänä vuonna toista sataa henkilöä kiinni virallisten rajanylityspaikkojen ulkopuolella, useimmat Venäjän rajavyöhykkeellä.

– Me olemme tällä hetkellä aika paljon Venäjän rajavalvontakyvyn varassa. He omalla puolella estävät luvattomia rajanylityksiä todella paljon, myöntää Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja eversti Ismo Kurki.

– Jos he eivät kykenisi sitä tekemään, meidän nykyiset resurssit loppuvat aika nopeasti.

Kaakkois-Suomessa on tänä kesänä jäänyt kiinni vain neljä laittomasti itärajan ylittänyttä. Tulijat on saatu kiinni rajan läheisyydessä.

Hiljentyneiltä rajanylityspaikoilta väkeä rajan valvontaan

Suomi haluaa osoittaa pystyvänsä hoitamaan ulkorajojen valvonnan myös jatkossa itse. Kaakkois-Suomen rajavartiosto siirtää tänä syksynä 20 passintarkastajaa Imatran, Nuijamaan ja Vaalimaan rajanylityspaikoilta valvomaan maarajaa. Jo aiemmin 30 passintarkastajaa on siirretty täydentämään rajavalvontaa Pohjois-Karjalassa, Kainuussa ja Lapissa.

– Muuttuneen maailmanpoliittisen tilanteen ja muuttuneen siirtolaistilanteen takia me siirtäisimme henkilöstöä rajanylityspaikoilta takaisin maastorajojen valvontaan, sanoo komentaja Ismo Kurki.

Henkilöstösiirrot sattuvat samaan aikaan, kun Rajavartiolaitos harkitsee itärajalla rajanylityspaikkojen aukioloaikojen rajoittamista. Jos suunnitelmat toteutuvat, koko itärajan ainoat ympäri vuorokauden avoinna olevat maantieliikenteen rajanylityspaikat jäisivät Nuijamaalle ja Vaalimaalle.

Supistukset olisivat osa säästöjä, joita Rajavartiolaitoksen on löydettävä vuoteen 2017 mennessä 28 miljoonaa ja vuoteen 2020 mennessä vielä 15 miljoonaa euroa lisää.

Kaakkois-Suomen rajavartiosto on kerännyt palautetta ja kommentteja koskien rajanylityspaikkojen aukioloaikojen supistamisia. Esimerkiksi maakunnan teollisuus- ja kuljetusyritykset pitävät huonona aikeita sulkea raja Imatralla yöksi.

– Suomalaisille logistiikkayrityksille se olisi hyvin vaikea, kuljetusten on oltava perillä silloin kun niiden tarvitsee olla. Tämä veisi paljon Venäjän liikennettä pois suomalaisilta yrityksiltä, sanoo Imatran seudun kehitysyhtiö Kehyn toimitusjohtaja Aki Keskinen.

Päätöksiä rajanylityspaikkojen öisestä sulkemisesta tehdään aikaisintaan loppuvuodesta.