Junamatkustajille valoa näkyvissä? VR esittää kymmeniä lähijunavuoroja pääradalle ja Lahden suuntaan

VR esittää tuntuvia lisäyksiä pääradan ja Lahden suunnan liikenteeseen. Uudet vuorot hoidettaisiin lähijunakalustolla, jos se vain valtiolle sopii. Tuhansien junamatkustajien liikkumiseen vaikuttavaa päätöstä odotetaan kuun loppuun mennessä.

Kotimaa
Juna saapuu Oittiin
Ville Välimäki / Yle

Voisiko lähijunaliikenteen lisääminen lievittää hämäläisten tuskaa junavuorojen vähenemisestä? Näin ainakin VR ehdottaa vastauksessaan (siirryt toiseen palveluun) liikenne- ja viestintäministeriön lausuntopyyntöön osto- ja velvoiteliikenteestä.

– Pystyisimme lisäämään vuoroja velvoiteliikenteeseen. Se perustuu siihen, että vyöhykeliikenteen käytössä on kalustoa, jota voitaisin lähteä ajamaan Hämeen suuntaan, kertoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.

VR ehdottaa keskustelun pohjaksi lausunnossaan lisävuoroja ja palvelutason parantamista. Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere-taajamaliikennettä täydennettäisiin varhaisen aamun ja myöhäisen illan vuoroilla molempiin suuntiin kaikkiaan 24 junavuoroa viikossa. Riihimäki–Lahti-välillä palattaisiin puolestaan tunnin vuoroväliin, mikä tarkoittaisi viikottain 80 junavuoron lisäystä. Hämäläisten asiakaspalaute ja uuttera neuvottelutyö kantavat siis hedelmää ainakin VR:ssä.

– Keskusteluja on käyty tiiviisti ja on hienoa, että Hämeestä on aidosti lähdetty perehtymään tähän asiaan. Uskon, että meillä on aika yhtäläinen ymmärrys, mitkä haasteet ovat ja mitä voitaisiin parantaa, sanoo Romanainen.

Myös Helsinki–Lahti-välin Z-junille ja Helsinki–Riihimäki-välin R-junille VR esittää lisävuoroja aamuun, iltaan ja viikonlopulle, yhteensä 25 junavuoroa viikossa. Lausunnon liikennelisäykset ovat samansuuntaisia verrattuna julkisuudessa aiemmin olleisiin tietoihin. VR perui viime hetkillä tiedotustilaisuuden aiheesta elokuussa.

Lausunnossa esitetään lisävuoroja myös Tampere–Vilppula–Keuruu-välille, Joensuu–Varkaus-reitille ja Savonlinna–Parikkala-välille.

VR toivoo lisää pitkäjänteisyyttä liikennesuunnitteluun

Esitetyt lisäykset olisivat voimassa vuoden 2019 loppuun, käytännössä aikataulukauden vaihdokseen saakka. VR arvioi, että näillä lisäyksillä velvoiteliikenteen tappio olisi 20 miljoonaa vuodessa vuosina 2017-2019.

Kyse on siis yhtiön lausunnosta, ei päätöksestä. Velvoiteliikenteessä valtio siis velvoittaa VR:ää liikennöimään yksilöityjä, tappiollisia junavuoroja enintään 20 miljoonan eurolla vuodessa. VR kertoo lausunnossaan matkustajamäärien kasvaneen ja toimintansa tehostuneen niin, että yhtiöllä on pelivaraa lisätä junavuoroja kasvattamatta tappioita yli tuon rajan.

VR on kuitenkin halukas ottamaan vastuun tappioista, jos junamatkojen myynti ei sujukaan odotetusti ja velvoiteliikenteen tappioraja ylittyy.

– Meidän esitys on painottunut Hämeenlinna–Riihimäki–Lahti-alueille, mutta maakunnissa on toki muitakin intressejä. Olemme hakeneet vuoroja, joista olisi asiakkaalle hyötyä ja arvoa, sanoo Maisa Romanainen.

VR ehdottaa, että osto- ja velvoiteliikenteestä tehtäisiin nyt monivuotinen ratkaisu, vähintään vuoden 2019 loppuun saakka. Tämä toisi vakautta ja pitkäjänteisyyttä paitsi VR:lle, myös radanvarren asukkaille ja alueiden liikennettä järjestäville viranomaisille.

Ratkaisuja syyskuun loppuun mennessä

VR:n ja ministeriön sopimuksen mukaan ministeriön pitää määritellä seuraavan vuoden liikennöintivelvoite syyskuun loppuun mennessä. Nyt onkin siis pallo valtiolla, mitkä junavuorot se valitsee velvoiteliikenteeseen.

– Keskustelutilaisuus oli viime viikolla, lausuntokierros päättyi eilen, eli nyt on kartoitettu käyttäjien tarpeita. Voimassaoleva velvoiteliikenne päättyy 10. joulukuuta, joten asia täytyy saada ratkaistua kohtuullisessa ajassa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Olli-Pekka Rantala.

Ratkaisuja odottaa moni: pelkästään Hämeenlinnasta tai Hämeenlinnaan pendelöi päivittäin yli 7 000 asukasta, suurin osa raideliikenteessä. Tammi-heinäkuussa Hämeenlinnan rautatieaseman matkustajamäärä oli lähes 485 000.