Marimekolta miljoonainvestointi Herttoniemeen – kankaat ainoa mitä tehdään enää Suomessa

Aasialaiset turistivirrat näkyvät yhä vahvemmin myös Marimekon tehtaanmyymälässä Herttoniemessä.

Marimekko
Marimekon kangaspaino.
Marimekon kangaspaino.Tuukka Koski / Marimekko

Designyritys Marimekko satsaa kankaiden tuotantoon Helsingissä.

Yhtiö on tänään tiistaina vihkinyt käyttöön uuden, noin miljoonan euron arvoisen pesulinjaston omassa Herttoniemen kangaspainossaan. Linjasto parantaa muun muassa tuotannon energiatehokkuutta ja vähentää käytettävän pesuaineen määrää, Marimekko kertoo.

Marimekon Herttoniemen tuotantolaitos on ainoa teollisen mittakaavan kangaspaino Suomessa. Se on rakennettu 1970-luvulla.

– Olemme investoineet kangaspainoomme mittavasti 2000-luvun aikana. Kaikki koneet ja laitteet on uusittu, nyt viimeisimpänä tämä pesulinjasto, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

Hänen mukaansa Herttoniemen painotalo on Marimekolle ylpeyden aihe mutta myös kansainvälinen kilpailuetu.

– Meille on tärkeää, että meidän suunnittelijamme pystyvät työskentelemään tuotannon läheisyydessä ja sitä kautta rakentamaan uusia klassikkoja ja viemään Marimekkoa eteenpäin, hän perustelee painoon tehtyjä investointeja.

Herttoniemen kangaspaino on Marimekon ainoa tuotantolaitos Suomessa. Siellä painetaan vuosittain noin miljoona metriä kangasta, mutta esimerkiksi vaatteiden ompelun Marimekko on siirtänyt ulkomaille.

"Toimenpiteemme alkaneet kantaa hedelmää"

Marimekko kertoi kuukausi sitten parantaneensa voittoaan huhti-kesäkuussa. Yhtiön mukaan kustannukset vähenivät, myynti kasvoi sekä Suomessa että Australiassa ja lisenssituottoja Pohjois-Amerikasta tuli entistä enemmän.

Tiina Alahuhta-Kasko
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.Yle

– Olen tosi iloinen siitä, että toimenpiteemme kannattavuuden vahvistamiseksi ovat vähitellen alkaneet kantaa hedelmää, Alahuhta-Kasko kommentoi nyt.

– Toimintamme pääpaino nyt vuonna 2016 on nimenomaan tehokkuuden ja tuloksen parantamisessa. Uskomme, että kilpailukyvyn varmistaminen ja vahvistaminen mahdollistavat entistä voimakkaamman kasvupotentiaalin tulevina vuosina.

Marimekko on käynyt tänä vuonna myös yt-neuvotteluja ja vähentänyt niiden seurauksena 35 työpaikkaa. Kaiken kaikkiaan konsernin palveluksessa on tällä hetkellä noin 500 henkeä.

Aasialaiset tärkeä kohderyhmä

Helsingissä käy yhä enemmän aasialaisia – ennen muuta kiinalaisia – turisteja. Onko tämä näkynyt Marimekon myymälöissä?

– On, ehdottomasti, Alahuhta-Kasko vastaa.

Joka aamu kun saavun töihin, näen isoja virtoja aasialaisia turisteja, jotka ovat jo matkalla tänne.

Tiina Alahuhta-Kasko

– Suomalainen design ja elämäntapa kiinnostavat erittäin paljon maailmalla ja eritoten Aasiassa.

Hän sanoo, että suosittuja designkohteita Helsingissä ovat juuri Marimekon tehtaanmyymälä ja kangaspaino.

– Joka aamu kun saavun töihin, näen isoja virtoja aasialaisia turisteja, jotka ovat jo matkalla tänne.

– Monet haluavat päästä itse näkemään ja kokemaan näiden ilmiöiden syntyjen juurille.

Maailmalla noin joka kolmas Marimekon myymälä sijaitsee Aasian–Tyynenmeren alueella.

Alue onkin Marimekolle erityisen tärkeä, Alahuhta-Kasko luonnehtii. Hänen mukaansa siellä on luonnollista kysyntää Marimekolle ja sen kaltaisille tuotemerkeille.